*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
دوعبورایستگاه فضایی بین المللی ازمقابل مهر تابان بر فراز ایران در یک روز

دوعبورایستگاه فضایی بین المللی ازمقابل مهر تابان بر فراز ایران در یک روز
دوشنبه 27 تیر 1390 - 02:30 | شاخه : | 2600 بازدید | 0 دیدگاه
دوعبورایستگاه فضایی بین المللی ازمقابل مهر تابان بر فراز ایران در یک روز
عبدالرضا لاوری- بوشهر
 
ایستگاه فضایی بین المللیISS  (یا ZARYA )یک تاسیسات فضایی است که با مشارکت 16 کشور در مداری باارتفاع حدود 40کیلومتر حول زمین قرار گرفته وبه انجام فعالیتهای فضایی می پردازد. یکی از فعالیتهای جالب آماتوری پیگیری مکان این ایستگاه درآسمان و رصد آن است.
موقعیت این ایستگاه در سایتهای اینترنتی مانند heavens-above.com گزارش می شود. بعد از ثبت نام در این سایت می توانید از عبورهای شبانه این ایستگاه بر فراز افق خود وموقعیت رصدی آن باخبر شوید. از آنجاییکه گردش این ایستگاه مانند بقیه ماهواره ها بصورت شبانه روزی است طبیعی است که این ایستگاه در روز هم قابل مشاهده باشد اما بدلیل نور شدید خورشید دیدن آن غیر ممکن باشد. یک استثناء وجود دارد وآن هم زمانی است که ایستگاه درست از مقابل قرص خورشید عبور کند در این زمان به کمک تلسکوپهای مجهز به فیلترمناسب رصد خورشید، براحتی می توان ساختمان ایستگاه را مانند یک لکه تیره که با سرعت زیاد در مقابل قرص حرکت می کند مشاهده نمود.
 
 
 
 
در روز سه شنبه هفته جاری(28/4/90) از دید مکانی در نزدیکی زیباشهر(محمد شهر) استان قزوین در حوالی روستای باورس باموقعیت مکانی طول جغرافیایی 50درجه 13دقیقه 10ثانیه وعرض جغرافیایی 36درجه 15دقیقه 43 ثانیه ایستگاه بین المللی بهمراه شاتل آتلانتیس دوبار از مقابل خورشید خواهد گذشت. احتمالا" در این روز شاهد آخرین عملیات جداشدن شاتل(undocking) نیز خواهیم بود.
 

 در اولین عبور که ساعت 7 و4 دقیقه و58 ثانیه صبح رخ خواهد داد ایستگاه که در فاصله 1394 کیلومتری قرار دارد در حالیکه ارتفاع خورشید حدود 1درجه و در افق شرق است با قطر ظاهری 2ثانیه قوسی بمدت3 ثانیه از جلوی خورشید خواهد گذشت.

 دومین عبور در همین روز که در ساعت 15 و6 دقیقه 29.5 ثانیه رخ خواهد داد (یعنی درست بعد از 5 بار چرخش دیگر ایستگاه بدور زمین) در حالیکه ایستگاه در فاصله 445 کیلومتر از ناظر قرار دارد با قطر ظاهری 62 ثانیه قوسی بمدت تنها نیم ثانیه از مقابل قرص خورشید خواهد گذشت.(دلیل کم بودن زمان عبور ,نزدیکی ایستگاه به ناظر است) در عوض کم بودن زمان, اندازه ظاهری ایستگاه نسبت به مورد اول بسیار بزرگتر می باشد. 

 

 
 
بنابراین در صورتیکه تجهیزات مناسب عکاسی و فیلمبرداری از قرص خورشید دارید خود را برای عکاسی و فیلمبرداری از ایستگاه بهمراه شاتل آماده کنید. پیشنهاد می شود از دوربینی استفاده نمایید که توانایی عکاسی اتوماتیک برای نمونه هر ثانیه 5 بار داشته باشد چراکه عبور ایستگاه بویژه در مورد دوم بسیار سریع است و گرفتن یک عکس بصورت دستی و شکار ایستگاه به نظر مشکل می آید. در صورتیکه دارای Sky Imager(و یا وب کم)با قابلیت اتصال به کامپیوتر هستید و می توانید فیلمبرداریهای خود را ضبط کنید  شروع فیلمبرداری از خورشید چند ثانیه قبل از عبور ایستگاه تا چند ثانیه بعد را توصیه می کنیم.
 
به امید مشاهده عکسهای زیبای شما از این رصد
منابع:سایت calsky.com   و  نرم افزار heavensat
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون