*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
از هلال ماه تا کهکشان آندرومدا، در گشت رصدی کویر خوریان

از هلال ماه تا کهکشان آندرومدا، در گشت رصدی کویر خوریان
يكشنبه 1 امرداد 1402 - 12:26 | شاخه : | نويسنده : لیلی فرهادی باستانی، هنرمند و نویسنده | 1745 بازدید | 0 دیدگاه
از هلال ماه تا کهکشان آندرومدا، در گشت رصدی کویر خوریان

گشت های رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران پس از بیش از سه سال وقفه با برگزاری شب نجومی کویر خوریان سمنان در 29 و 30 تیرماه رسماً آغاز شد. در این برنامه که با سالگرد تاسیس انجمن همراه شده بود 49 نفر از عاشقان نجوم آماتوری به همراه کارشناسان انجمن آقایان مهندس عتیقی و دالوند تجربه دیگری را از دیدار افلاک در شب کویر سمنان گذراندند.

شرکت کنندگان پس از عزیمت به سمنان و استراحت کوتاهی در هتل محل اقامت،  این امکان را یافتند تا مقارن غروب آفتاب، هلال ماه و هلال زیبایی از سیاره ناهید! را از درون تلسکوپ رصد کنند و با راهنمایی کارشناسان برنامه، از دهانه های سطح ماه با دوربین گوشی تلفن های همراه عکس بگیرند؛ سپس با زدن به دل کویر خوریان، از شب تا بامدادان و روشنایی آسمان، همراه با توضیحات دقیق کارشناسان انجمن امکان رصد کهکشان آندرومدا ، خوشه پروین ، سیاره کیوان و حلقه آن را با کمک تجهیزات انجمن یافتند. همچنین سیاره برجیس و سه قمر از 4 قمر گالیله ای رصد شدند.

با راهنمایی های آقای دالوند کارشناس انجمن با تشخیص صور فلکی خرس کوچک (دب اصغر)، از طریق صورت فلکی ذات الکرسی "کاسیوپیا " ، ستاره قطبی در آسمان شب رویت شد. سپس گروه منتظر رصد صور فلکی گاو و پرسیاووش شدند و از یافتن آنها در آسمان لذت بردند. حدود ساعت 3 صبح با ظهور شفق کاذب یکی از پدیده های نجومی خورشیدی، کمی خود را نمایان کرد ولی چند دقیقه بیشتر به طول نیانجامید و دوباره آسمان شب بستر خود را بر چشمان مشتاق عاشقان نجوم آماتور دوباره پهن کرد تا ساعتی که با طلوع آفتاب در کویر سمنان این شب رصدی به پایان رسید و همگان با رویای ستارگان و سیارات به اقامتگاه بازگشتند تا بعد از استراحت و سیاحت کوتاه در شهر سمنان، این خاطره جمعی را با خود به تهران و خانواده های خود بازگردانند.

شایان ذکر است برنامه شب رصدی بعدی انجمن به مقصد جنگل ابر، پنج شنبه شب و جمعه 26 و 27 امرداد امسال برگزار می شود.

تا درودی دیگر بدرود


مرور کوتاه تصاویر این گشت - عکاس آقای آرش عتیقی


شاداب و آماده برای آغاز یک شب رصدی خاطره انگیز
شاداب و آماده برای آغاز یک شب رصدی خاطره انگیز

شروع رصد شامگاهی در بام اقامتگاه
شروع رصد شامگاهی در بام اقامتگاه

چه زیباست که از درون تلسکوپ، سیاره ناهید نیز به شکل هلال ماه دیده می شود! گویی شامگاه امشب دو  کمان ابرو در افق قرار دارند...
چه زیباست که از درون تلسکوپ، سیاره ناهید نیز به شکل هلال ماه دیده می شود! گویی شامگاه امشب دو کمان ابرو در افق قرار دارند...

اندک اندک جمع مستان می رسند... ؛ دوستان به مرور به محوطه بوتیک هتل جهت رفتن به رستوران عمارت بادگیر برای صرف شام می آیند تا از آنجا به کویر خوریان جهت شب رصدی عزیمت  نمایند.
اندک اندک جمع مستان می رسند... ؛ دوستان به مرور به محوطه بوتیک هتل جهت رفتن به رستوران عمارت بادگیر برای صرف شام می آیند تا از آنجا به کویر خوریان جهت شب رصدی عزیمت نمایند.

دروهمی شام در عمارت بادگیر سمنان، یادآور ضیافت بیست و سومین سالروز تاسیس این مرکز کشوری است.
دروهمی شام در عمارت بادگیر سمنان، یادآور ضیافت بیست و سومین سالروز تاسیس این مرکز کشوری است.

با انرژی و شاداب آماده برای رفتن به کویر
با انرژی و شاداب آماده برای رفتن به کویر

و پایان یک شب جذاب رصدی در بامداد جمعه و باز هم رصدگران با وجود بیداری کامل شبانه، شاد و سرحال کنار یکدیگر
و پایان یک شب جذاب رصدی در بامداد جمعه و باز هم رصدگران با وجود بیداری کامل شبانه، شاد و سرحال کنار یکدیگر

اینهم تصویر یکی از تلسکوپ های 10 اینچ Meade  انجمن که در پایان گشت رصدی 29 تیر خسته به نظر نمی رسد! با همین ابزارشرکت کنندگان  از هلال ماه تا کهکشان آندرومدا را مشاهده کردند.
اینهم تصویر یکی از تلسکوپ های 10 اینچ Meade انجمن که در پایان گشت رصدی 29 تیر خسته به نظر نمی رسد! با همین ابزارشرکت کنندگان از هلال ماه تا کهکشان آندرومدا را مشاهده کردند.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون