*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
از قطار نورانی ماهواره‌های استارلینک تا خوشه M35 ‌

يكشنبه 29 امرداد 1402 - 06:18 | شاخه : | نويسنده : پریا دانشور | 1787 بازدید | 0 دیدگاه

"به نام آنکه شب را آفرید"

روز پنجشنبه ۲۶ امرداد ماه جاری، همراه با دوستداران آسمان و کویر در دومین برنامه رصدی گردشگری انجمن نجوم آماتوری ایران که در کویر تاریک چاه‌جام، طی روزهای ۲۶ و ۲۷ اَمردادماه جاری برگزار می گردید، شرکت کردیم و ساعت 8 صبح به سوی شاهرود حرکت نمودیم. پس از 7 ساعت، به خرقان، دیارِ آفتاب الهی، شیخ ابوالحسن خرقانی رسیدیم. نقل است که شیخ خرقانی فرمود : "هرکه سفرِ زمین کند پای آبله شود، و هرکه سفرِ آسمان کند، دل آبله شود." و شاید از همین رو بود که دلهای ما در تبِ رسیدن به آسمان می‌سوخت.

این برنامه فرصتی برای دوستداران آسمان پر‌ ستاره، جهت بازدید از برخی مراکز دیدنی شاهرود از جمله آرامگاه عارفان بزرگی همچون شیخ ابوالحسن خرقانی و بایزید بسطامی فراهم نمود و پس از صرف وعده نهار و بازدید از آرامگاه شیخ ابوالحسن، عازم بسطام و دیدار با سلطان العارفین، بایزید بسطامی شدیم.‌ بعد از زیارت بارگاه حضرتش، به سوی کویر چاه جام حرکت کردیم. کویر چاه جام، میزبان بسیار دلنشینی بود.

خاکی که تصویر حقیقی آسمان را در خود داشت؛

بدون آلودگی، بدونِ حجاب هایی که چشم را از درکِ هستی باز می‌داشت. این برنامه رصدی در اکوکمپ چاه‌جام و میهمان نوازی مثال زدنی جناب آقای پاکدل و خانواده ایشان با ضیافت شام گرم و صبحانه با محصولات بیشتر محلی و اطاق‌های تمیز، لذت دو چندان یافت، که‌جای تشکر فراوان دارد.

جالب است بگویم این شب رصدی با مشاهده و عکاسی از کهکشانها و سیارات آغاز نشد! بلکه در اولین لحظاتی که به اکوکمپ چاه جام رسیدیم؛  این نوار کشیده نورانی از ماهواره‌های استارلینک ‌بودند که گذر آنها را در آسمانِ پس از غروب دیدیم و تمامی شرکت‌کنندگان را مبهوت خود کرد، حاضران از حرکت آنها در میان ستارگان شروع به تصویر‌برداری کردند؛ صحنه ای از پیشرفت بشر و گذر از مرزهای وجود.

در ادامه پس از تاریک شدن کامل هوا با صرف چای که از سوی اکو کمپ به عنوان خوش آمد گویی پیش بینی شده بود و استراحت کوتاه شرکت کنندگان، به تماشای کهکشان راه شیری وصف ناشدنی و برخی صور فلکی مشغول شدیم. مهندس عتیقی با توضیحات خود ذهن ما را روشن می کردند و تصویر نورانی ستارگان، قلبمان را.

پس از رصد شامگاهی برای صرف شام و استراحت رفتیم، سپس مهندس شبانی با کمک ویدئو پروژکتور و لپ تاپ، ما را با مقیاس ها و اپلیکیشن های مختلف نجومی آشنا کردند. دقایقی بعد، با چای و نسکافه و دمنوش پذیرایی شدیم و از گرانش، زمان، آسمان و... گفتیم.

و از همه مهم تر، از "راه عشق" حرف زدیم.

همان راهی که "هیچش کناره نیست".

سپس تا طلوع مهر، آسمان را رصد کردیم. از بزرگ ترین سیاره منظومه مان یعنی برجیس، تا خوشه های باز ستاره ای، سحابی ها و کهکشان ها و ...

تنها سکوت بود، و صدای نوازش باد روی خاکِ کویر‌، با نمایی واضح از آفرینش.

از بایزید بسطامی نقل است که : " به صحرا شدم، عشق باریده بود و زمین تر شده بود؛ چنانکه پای به برف فرو شود، به عشق فرو شدم..."

و شاید آنچه که می دیدیم، همین عشق بود‌.

این را اضافه کنم که کارشناسان انجمن در این برنامه با گروه بندی رصدگران، آموزش‌ها و این شب رصدی را آغاز نمودند. مشاهده سحابی سیاره‌نما M57 در صورت چنگ رومی، اجرام غیرستاره‌ای صور کژدم و کمان، کهکشان آندرومدا  M31، خوشه پروین M45 و برخی اجرام اعماق آسمان برایمان با بزرگنمایی های مختلف تلسکوپ امکان پذیر شد و مشاهده برخی از شهابهای پِرساووشی نیز در این شب بر جذابیت این برنامه رصدی آموزشی افزود.

سیارات برجیس و کیوان از درون تلسکوپ با کیفیتی شگفت انگیز و با بزرگنمایی‌های مختلف مشاهده شدند؛ طلوع صورت فلکی با شکوه شکارچی و یا بزرگ منش (جبّار) و رصد سحابی نشری  M42 این جشن آسمانی را کامل کرد و بامداد جمعه با آسمان تاریک چاه‌جام و با رصد خوشه باز ستاره‌ای M35 در کنار پای کاستور در صورت فلکی دو‌پیکر، وداع نمودیم.

دقایقی پیش از طلوع خورشید، مجددا با صرف قهوه و چای، انرژی گرفتیم تا طلوع ستاره عزیزمان را به نظاره بنشینیم.

آنچه که واضح است، ما دیگر انسان های شب قبل نبودیم، و در این طلوع، نقش های تازه ای بر قلب‌مان حک شده بود؛ نقشِ ستاره های نور و امّید.

"دستم را به سراسر شب کشیدم،

زمزمه نیایش در بیداری انگشتانم تراوید.

خوشه فضا را فشردم،

قطره های ستاره در تاریکی درونم درخشید."

با طلوع رؤیایی مهر تابان در کویر، خاطره این شب زیبا را با عزیمت به اطاق‌های اقامتگاه و استراحت حاضران، در دفترچه خاطرات ذهنی شرکت‌کنندگان ماندگار گردید.

پس از گرفتن عکس دسته جمعی صمیمانه رصدگران بازگشتمان آغاز و شبانگاه جمعه با رسیدن به تهران، با رصدگران پس از یک سفر ۲ روزه و آرزوی دیدار در برنامه‌های نجومی بعدی انجمن، خداحافظی کردیم.

مرور آلبوم تصویری این برنامه به یاد ماندنی (عکسها از آرش عتیقی، پریا دانشور، مهدی قنادی، علی و دینا معدن کن):

عکی گروهی در کنار آرامگاه شیخ ابوالحسن خرقانی

آرامگاه و مجموعه تاریخی بایزید یسطامی در نزدیکی شاهرود، یکی از جاذبه های مورد بازدید در برنامه شب رصدی 26 اَمرداد1402

قدری تعمّق !

ضیافت شام گرم دلپذیر اونهم میون کویر !

دور قطبی و اتوبوس گروه رصدی - عکس از آرش عتیقی

خوشه زیبای پروین بر فراز دیوارهای اکو کمپ چاه جام - عکس از پریا دانشور

شکوه راه کاهکشان در زمینه  آسمان تاریک چاه جام - عکس از مهدی قنادی

شکوه راه کاهکشان در زمینه آسمان تاریک چاه جام - عکس از مهدی قنادی

لیزرهای گروه رصدی آسمان را نشانه رفته  و خوشه باز ستاره ای پروین (در گوشه تصویر) به علاقمندان افق شرق را نشان می دهد.

لیزرهای گروه رصدی آسمان را نشانه رفته و خوشه باز ستاره ای پروین (در گوشه تصویر) به علاقمندان افق شرق را نشان می دهد.

آسمان بدون ابر و غبار چاه جام از شامگاهان تا بامدادان، همه رصدگران را مجذوب خود کرده بود...

منتظر طلوع رویایی خورشید پس از یک شب پر خاطره

طلوع کویری مهر تابان -  عکس از دینا معدن کن
طلوع کویری مهر تابان - عکس از دینا معدن کن

پانورامای زیبایی از لحظه طلوع خورشید در بامداد جمعه 27 اَمرداد 1402 در کویر چاه جام - عکس از علی معدن کن

صرف صبحانه تعدادی از دوستان گروه رصدی همراه با نسیم خنک بامدادی دلپذیر کویر چاه جام در صبح یک روز تابستانی !

ثبت خاطره با یک عکس گروهی در بخش ورودی اقامتگاه چاه جام بامداد جمعه 27 اَمرداد 1402

تلسکوپ آپو انجمن با کنترل رایانه ای پس از یک شب پر کار نجومی به یاد ماندنی در زیر سقف هتل چند هزار ستاره آسمان کویر چاه جام

اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.