شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
کشف کارخانه تولید دنباله‌دار

دوشنبه 20 خرداد 1392 - 07:59 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 3470 بازدید | 0 دیدگاه
کشف کارخانه تولید دنباله‌دار

اخترشناسان هلندی برای نخستین بار موفق به رصد یک کارخانه تولید دنباله دار در اطراف یک ستاره جوان شده اند.

تله گرد و غباری در اطراف ستاره جوان Oph-IRS48 با استفاده از آرایه میلیمتری/ زیر میلیمتری بزرگ آتاکاما (ALMA) رصد شده است؛ این کشف یکی از قدیمی ترین اسرار در خصوص نحوه شکل گیری دنباله دارها و سیارات توسط ذرات گرد و غبار در دیسک های ستاره ای را حل کرده است.

ذرات گرد و غبار در اطراف ستاره جوان با تجمع و درآمیختن با یکدیگر، دنباله دار یا سیارات را تشکیل می دهند.

مشاهدات اولیه با استفاده از تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان داد که ذرات گرد و غبار کوچک ساختار حلقه ای مشابهی ایجاد می کنند، اما رصدهای صورت گرفته با تلسکوپ ALMA‌ درخصوص ذرات گرد و غبار بزرگتر بسیار متفاوت است.

دکتر «نینکه فاندر مارل» از متخصصان رصدخانه لایدن تأکید می کند: شکل گرد و غبار بسیار حیرت انگیز بود و درحالیکه در انتظار مشاهده یک حلقه بودیم، تصویری مشابه پوسته بادام هندی مشاهده کردیم.

چیزی که محققان کشف کردند، منطقه ای است که در آن ذرات گرد و غبار بزرگتر در آن گرفتار شده و به مرور رشد کرده و بزرگتر می شوند.

دکتر «فاندر مارل» خاطر نشان می کند: این منطقه در حقیقت یک تله گرد و غبار است که گهواره ای برای سیارات تازه متولد شده محسوب می شود؛ مدل های مجزای رایانه ای نشان می دهد، چنین مناطق پرفشاری نشأت گرفته از حرکت گاز در لبه یک حفره گازی هستند.

این تله گرد و غبار در دیسک اطراف سیستم ستاره ای Oph-IRS48 یک پناهگاه ایمن برای ذرات کوچک محسوب می شود که اجازه تجمع و رشد ذرات برای شکل دادن دنباله دارها و سیارات را فراهم کرده است.

منطقه سبز محل تجمع ذرات بزرگتر (سایز میلیمتری) است که توسط تلسکوپ ALMA‌ کشف شده است؛ حلقه نارنجی محل تجمع ذرات گرد و غبار بسیار کوچک تر (سایز میکرون) را با استفاده از ابزار VISIR بر روی تلسکوپ بسیار بزرگ (VLT)‌ نشان می دهد.

منبع :ایسنا