*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟

دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
شنبه 7 دی 1392 - 11:20 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 10505 بازدید | 2 دیدگاه
 دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
دنباله دار آیسان » چه آموخته ایم؟
متأسفانه علیرغم امیدها و نا‌امیدی رصدگران آسمان در نیمکره شمالی زمین، دنباله دار آیسان نتوانست از حضیض خورشیدی جان سالم بدر برد . اما مرگ بی موقع این دنباله دار مانع تحقیقات دانشمندان درباره ی آن نشد .
در نشست مطبوعاتی اتحادیه ژئوفیزیکی آمریکا(AGU ) در هفته ی گذشته ، هیأت داوران بین المللی از بین دانشمندان بیانیه ای را اظهار داشتند که تفاوتهای بسیاری از گزارش های ارائه شده از فضاپیما درباره ی نتایج علمی مقدماتی از رصدهای انجام شده از دنباله دار مرده ، یافت شده است . اینگونه به نظر می رسد که آیسان خیلی کوچکتر از آن حدی بود که قبلأ انتظار می رفت و یک مقدار بسیار باورنکردنی از کربن را بهمراه داشت .
دانشمندان از زمانی که منجمین آماتور روسی برای اولین بار در سال 2012 دنباله دار را رؤیت کردند ، با زوم نمودن ابر Oort که در دوردستها منظومه شمسی ما را در برگرفته است ، نسبت به اندازه آن حدسهایی زده اند .
از زمان مرگ آیسان ، دانشمندان قطر آنرا تا چندین کیلومتر تخمین زده اند . اما آلفرد مکوین (Alfred McEwen ) از دانشگاه آریزونا ، گزارش داده است که تجزیه و تحلیل رصدهای انجام شده توسط وسیله HiRISE بر روی مدار گرد اکتشافی مریخ ، در طول مدتی که دنباله دار از مقابل مریخ گذر می کرد ، نشان می دهند ، که قطر آن بین 100 تا 1000 متر بود .
HiRISE با توجه به فاصله اش نتوانست هسته مرکزی را تعیین کند ، اما اندازه گیریهای آلبدوی آن نشان می دهند که اندازه ی گوی کثیف یخی در وسط محدوده ، حدود 600 متر می باشد . HiRISE تنها فضاپیمای مناسبی نبود که آیسان را در مسیر راهش شکار کرد . بدنبال یک واقعه ی مسرور کننده ، Mercury Surface ، Space Environment ، Geochemistry and Ranging (MESSENGER) ، مسنجر که هم اکنون در مدارش به دور تیر می باشد ، در بهترین مکانها بودند که در آن واحد هر دو دنباله دار آیسان و انکه را در لحظه ی عبور از داخلی ترین قسمت منظومه شمسی مورد مطالعه قرار دادند .
MESSENGER حدود 9000 اسکن طیفی از آیسان گرفته است . اکثر آن داده ها هم اکنون سوار بر فضاپیما ، در انتظار دانلود و تجزیه و تحلیلند ، اما داده های دانلود شده تا کنون ، یک مقدار بسیار زیادی از کربن (هردو CO و C+ ) را در مقایسه با انکه ، نشان می دهند ، که ممکن است وجود ذرات آلی را در آیسان خاطر نشان سازد .
انواع این ذرات معمولأ ظریف و حساسند ، بنابراین دانشمندان بیشتر آنها را در دنباله دارهای دوره ای نمی بینند - مانند انکه - چرا که آنها در لحظه ی عبور از نزدیکی خورشید (حضیض خورشیدی) می سوزند و نابود می شوند .
با جدیدترین داده ها ، دانشمندان تأیید کردند که دنباله دار از بیرون ریختن غبارها در حضیض خورشیدی باز ایستاد ولی با این وجود ، تا چندی بعد نیز همچنان به طور خفیفی نور می داد . یکی از نظریه ها برای این نورانیت غیر قابل انتظار این است که وقتی دنباله دار به گرد خورشید درآمد ، به گونه ای مخفیانه از هم پاشید ، با وجود تمام اجزاء جدا شده اش ، اما همچنان با همان بقایای خاکسترش به مسیر خود ادامه داد . آن جدایی منطقه ی بازتابی ، نور خورشیدی را افزایش داد و توهمی ساخت که گویا هسته ی مرکزی دنباله دار همچنان در حال درخشیدن است .
زمانی که هنوز این موضوع نامشخص است که چطور و چرا برخی از sungrazer ها در حضیض خورشیدی باقی می مانند و برخی دیگر نه ، همه بر این موضوع توافق دارند که آیسان بسیار کوچک ، بی ثبات و بسیار جدید بود که بتواند پس از مواجهه نزدیکی با ستاره ما نجات پیدا کند .

منبع: Sky&Telescope
مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

hosayn zangoui
(مهمان)
چهارشنبه 11 دی 1392 - 18:23

با سلام
متشکرم از گردانندگان سایت واقعا سایت خوب و پرباری هست ولی حیف ک جوانان ما کمتر به نجوم می پردازند
به امید روزی که همه ما مثل بزرگانمان در توسعه علم نجوم کوشا باشیم
من عاشق نجومم و تا جایی که بتوانم تلاش میکنم
از خانم کریمی نژاد هم سپاسگزارم برای این تلاشی که کردند
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
پنجشنبه 12 دی 1392 - 16:48

با سلام خدمت شما دوست عزیز،
به امید روزی که تمام جوانان عزیزمان در اشاعه ی این علم آسمانی که از گذشته های بسیار دور همچنان در بین ما معنایی عمیق دارد ، نقش موثری را ایفا کنند و آنرا رواج بخشند ...
از اظهار نظر و لطف شما نیز بسیار خرسند و سپاسگزارم:-)

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون