جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
پرتاب یک ماهواره جدید برای کشف سیارات

چهارشنبه 21 فروردین 1392 - 11:47 | شاخه : | 7265 بازدید | 0 دیدگاه
پرتاب یک ماهواره جدید برای کشف سیارات

سازمان فضایی آمریکا (ناسا) اعلام کرد: در سال 2017 ماهواره ای به نام ˈتیسˈ(TESS) با هدف کشف سیاره های قابل سکونت درهمسایگی کیهانی زمین، به مدار زمین پرتاب می شود.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، این ماهواره در سراسر کیهان به جست و جوی سیارات ستاره مدار در فاصله میان 200 تا 300 سال نوری می پردازد.
ماموریت کشف سیارات توسط تلسکوپ فضایی کپلر انجام می شود اما از آنجایی که کپلر از سال 2009 تنها قسمت کوچکی از کیهان را مورد جست وجو قرار داده است، ماهواره جدید «تیس » برای جست و جوی سیارات در تمام کیهان به این ماموریت ملحق می شود.
ˈجرج ریکرˈ مدیر این پروژه از موسسه فناوری ماساچوست در بیانیه ای به روزنامه لوس آنجلس تایمز نوشت: ماهواره تیس در طول ماموریت دو ساله خود 400 برابر واحد های فضایی بیشتری را از تلسکوپ کپلر تحت پوشش قرارمی دهد.
وی افزود: به طور متوسط ستاره های هدف تیس 10 برابر نزدیک تر از ستاره های هدف کپلر هستند.
به گفته محققان، هر چه یک سیاره و ستاره میهمان آن به زمین نزدیک تر باشند فرصت های بیشتری برای رصد تلسکوپ های زمینی و ماهواره ای فراهم می شود.
ˈداگ هادگینزˈ دانشمند برنامه تیس از ناسا گفت: تیم تحقیقاتی انتظار دارد که تیس سیارات بیشتری را کشف کند که نسبتا به ما نزدیکتر خواهند بود.
محققان موسسه ماساچوست برای ساخت این ماهواره 200 میلیون دلار از سازمان فضایی آمریکا بودجه دریافت کرده اند. این ماهواره حامل چهار دوربین با طول حدود 61 سانتی متر و قطر لنز هر کدام حدود 5 اینچ (7/12 سانتی متر) خواهد بود.

منبع : ایرنا