*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
پرتعدادترین بارش شهابی سال را در آخرین ماه پاییزی از دست ندهید

پرتعدادترین بارش شهابی سال را در آخرین ماه پاییزی از دست ندهید
چهارشنبه 1 آذر 1402 - 13:35 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 4949 بازدید | 0 دیدگاه
پرتعدادترین بارش شهابی سال را در آخرین ماه پاییزی از دست ندهید

بارشهای شهابی . مشاهده شهاب ها، همواره یکی از رویداد‌های نجومی جالب توجه نه تنها برای آماتور‌های ستاره شناسی بلکه برای عموم مردم در سراسر جهان هستند.

بارش شهابی دوپیکری (جوزایی-Geminid Meteor Shower) یکی از این بارشها است که پرتعدادترین بارش شهابی سال محسوب می گردد؛ امسال در بامداد روزهای پنجشنبه و جمعه 23 و  ۲۴ آذرماه جاری بدون حضور نور مزاحم ماه به اوج خواهد رسید. نام هر بارش‌ شهابی برگرفته از صورت فلکی است که کانون بارش (Radiant) در آن قرار دارد و برای یافتن کانون بارش باید رد شهاب‌های آن را در خلاف جهت حرکتشان ادامه دهید تا به نقطه ثابتی در آسمان برای آن بارش شهابی برسید که آن نقطه در زمینه یکی از صورت فلکی آسمان قرار دارد.

صورت فلکی دو پیکر(جوزا - Gemini) سومین صورت از صور فلکی منطقه البروج است و کانون بارش شهابی دو پیکری در زمینه این برج آسمانی و در نزدیکی ستاره سر پیکر پیشین (Castor) که از ستارگان مشهور این صورت فلکی است، قرار دارد. خوشبختانه با وجود "ماه نو" در این تاریخ، آسمان عاری از آلودگی نوری ماه است و با فاصله گرفتن از نور و آلودگی هوای شهر‌ها تا ۱5۰ شهاب به عنوان میزان بارش شهابی ساعتی سرسویی (ZHR) در ساعت 05:28 بامداد جمعه 24 آذر برای این بارش پیش بینی می‌شود که می‌توان متوقع مشاهده شهاب‌های زیادی در این آخرین بارش شهابی پاییزی بود.

علاقمندان توجه داشته باشند که شهاب (Meteor) با شهاب سنگ (Meteorite) متفاوت است؛ چرا که شهاب‌ها ذرات میلیمتری و میکرومتری بسیار ریزی هستند که در جو زمین می درخشند و شهاب سنگ‌ها هر چند دارای ابعاد بسیار کوچک تا بسیار بزرگ هستند، اما در هر صورت به نسبت شهاب‌ها دارای جرم و حجم قابل توجه تری می باشند.

کانون بارش شهابی دوپیکری
کانون بارش شهابی دوپیکری


*عامل بارش شهابی دوپیکری

معمولا عامل بارش‌های شهابی دنباله دار‌ها هستند و با برخورد ذرات میلیمتری و میکرومتری به جا مانده از دنباله دار‌ها با جو زمین، طی یک فرآیند خاص در فاصله ۱۰۰ تا ۱۵۰ کیلومتری از سطح زمین درخششی ایجاد می‌شود که ما از آن به عنوان بارش شهابی یاد می‌کنیم.

جالب اینجاست که عامل بارش دو پیکری نه یک دنباله دار بلکه بنا به اعلام سازمان فضایی ناسا، سیارک فیتون ۳۲۰۰ است. این سیارک با قطر 5 کیلومتر، در سال 1983 میلادی توسط اخترشناسان هنگام بررسی تصاویر ماهواره نجومی فروسرخ (Infrared Astronomical Satellite و یا IRAS) در روز سه شنبه 11 اکتبر 1983 (19 مهر 1362) توسط Simon Green و John Davies شناسایی شد. در ابتدا با نام 1983 TB، یک نام سیارکی به آن داده شد اما در سال 1985 نام 3200 Phaethon برای آن برگزیده گردید و پس از محاسبه مداری آن و تعیین دوره مداری 1.5 ساله آن به گرد خورشید، Fred Whipple اعلام کرد که این سیارک دارای مداری مشابه با بارش شهابی دوپیکری است. در سال ۲۰۰۳ میلادی از سوی ناسا "فیتون 3200"رسماً به عنوان منشا بارش دو پیکری معرفی شد؛ نکته عجیب و جالب در مورد 3200 Phaethon آنست که این سیارک دنباله 23 میلیون کیلومتری از غبار و گاز بدنبال داشته که میلیاردها تن وزن دارد! لازم به ذکر است سیارک مورد اشاره در اواخر آذر ماه سال 1396 به کمترین فاصله خود با زمین رسید که نزدیکترین فاصله این سیارک تا 75 سال آینده ( 2093 میلادی - 1472 خورشیدی) با کره زمین خواهد بود. فیتون 3200 به خورشید بسیار نزدیک می شود و به نیمی از فاصله درونی ترین سیاره منظومه مان یعنی سیاره تیر (عطارد) نسبت به خورشید رسیده و سپس از مدار سیاره سرخ بهرا م (مریخ) فراتر می رود.

 

*برای مشاهده و ثبت شهابهای این بارش چه کارهایی می توانیم انجام دهیم؟

رصدگران گرامی توجه داشته باشند که برای مشاهده شهاب‌ها هیچ گونه ابزار نجومی نیاز نیست و کافی است با چشم غیرمسلح، با همراه داشتن لباس‌ گرم مناسب فصل؛ ترجیحا به صورت گروهی در مناطق عاری از گرد و غبار و آلودگی‌های نوری شهاب‌ها را جستجو کنید.

برای عکاسی از اثر شهاب‌ها ترجیحا سعی کنید در تلفیق با بناهای تاریخی و عوارض طبیعی رصدگاه باشد چرا که جلوه خوبی به عکس‌های نجومی می‌دهد. کافی است با عبور اولین شهاب از جلو لنز دوربین در حال ثبت عکس با زمان دلخواه (B)، به عکاسی خود پایان دهید. ترسیم دست آزاد (اسکیس) از شهاب‌ها در پهنه آسما و صورت‌های فلکی که شهاب‌ها در زمینه آنها در آسمان جابجا می‌شوند، یکی دیگر از روشهای ثبت این واقعه است.

تهیه گزارش از یک بارش با بیان نام رصد گران، ذکر مختصات جغرافیایی رصدگاه، ثبت تعداد شهاب‌های رصد شده توسط گروه، میزان جابجایی هر شهاب بر حسب درجه در آسمان، قدر یا همان روشنایی ظاهری شهاب‌ها که در مقایسه با ستارگان مشهور نزدیک آن انجام می‌شود، و مواردی از این قبیل می‌توانند یک گزارش رصدی را کامل نمایند.

توجه داشته باشید رصد و مشاهده بارش شهابی برای انسان‌ و چشم رصدگران هیچ گونه خطر و عارضه‌ای همراه نخواهد داشت.

 

*برنامه رصدی اختصاصی انجمن برای رصد بارش دوپیکری 1402 (بسته شد) 

انجمن نجوم آماتوری ایران ویژه برنامه شب نجومی را با ثبت نام آخرین گشت رصدی آموزشی پاییز 1402 برای رصد این بارش به عنوان پرتعدادترین بارش شهابی سال (بارش شهابی دوپیکری) تا 150 شهاب در ساعت، همراه با اتوبوس توریستی، اقامتگاه کویری، پذیرایی شام و صبحانه و خدمات کامل برای کلیه دوست‌داران پدیده های جذاب آسمان آغاز و پنجشنبه و جمعه 23 و 24 آذرماه جاری به مقصد منطقه کویری مرنجاب با همراهی کارشناس عکاسی و کارشناسان انجمن  و تجهیزات رصدی  آموزشی کامل به اجرا درخواهد آورد.

تمامی شیفتگان آسمان می توانند جهت ثبت نام در این شب رصدی که با برنامه های متنوع دیگری همراه است، با شماره همیشگی انجمن تماس بگیرند: 02166922627



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون