*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
پدیده‌های رصدی آخرین ماه فصل بهار ۹۸

پدیده‌های رصدی آخرین ماه فصل بهار ۹۸
چهارشنبه 8 خرداد 1398 - 13:08 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 4817 بازدید | 0 دیدگاه
پدیده‌های رصدی آخرین ماه فصل بهار ۹۸

تهران- ایرنا- رویت هلال شوال ۱۴۴۰، هم‌نشینی ماه با خوشه ستاره‌ای کندوی عسل، هم‌نشینی ماه با ستاره مشهور دلِ شیر و هم‌نشینی ماه و برجیس از جمله پدیده‌های رصدی خرداد ماه ۹۸ هستند.

به آخرین ماه بهار رسیدیم. در شب‌هایی که مقارن با ماه مبارک رمضان است بد نیست سر به هواتر از همیشه نگاهی به آسمان بالای سر بیاندازیم. به خصوص که سیارات درخشانی چون زحل و مشتری در پهنه آسمان شب جولان می‌دهند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز سه‌شنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: یکشنبه پنجم خرداد ساعت ۱۷:۵۷ ، ماه به اوج مداری رسید و ۴۰۴ هزار و ۱۳۴ کیلومتر با زمین فاصله داشت؛ همچنین در شبانگاه یکشنبه و در ساعت ۲۱:۰۳ ماه در تربیع آخر بود.

مهندس مسعود عتیقی ادامه داد: امروز، هفتم خرداد ساعت ۱۳:۴۸ فرصت مغتنمی برای تعیین دقیق قبله با شاخص خورشیدی بود، شنبه ۱۱ خرداد ساعت ۲۲:۴۵ سیاره ناهید ۳.۲ درجه شمال ماه خواهد بود. از آنجا که این سیاره صبحگاهی است بامداد فردای این روز کمترین جدایی ماه و ناهید را در افق شرقی علاقه‌مندان شاهد خواهند بود. دوشنبه ۱۳ خرداد ساعت ۱۴:۳۲ ماه نو خواهد شد و در اولین غروب پس از مقارنه، یعنی شامگاه همین روز پارامترهای علمی رؤیت هلال هیچ‌گونه شرایط مناسبی را برای مشاهده کمان ابروی آسمانی نشان نمی‌دهد.

به گفته وی، سه‌شنبه ۱۴ خرداد ساعت ۲۰:۱۲ سیاره تیز پای تیر ۳.۷ درجه شمال هلال ماه خواهد بود و رؤیت هلال شوال در شامگاه این روز، برابر با ۲۹ رمضان ۱۴۴۰ در سراسر کشور با شرایط نسبتاً خوبی قابل مشاهده خواهد بود. چهارشنبه ۱۵ خرداد ساعت ۱۹:۳۵ سیاره سرخ بهرام ۱.۶ درجه شمال هلال افزاینده ماه قرار خواهد داشت و ساعت ۳:۱۶ بامداد پنجشنبه ۱۶ خرداد ماه به گره صعودی می‌رسد و طی دو هفته بالاتر از مدار زمین قرار خواهد داشت. پنجشنبه ۱۶ خرداد ساعت ۱۴:۱۱ (وضعیت روز) ستاره «پولوکس» ۶.۲ درجه شمال ماه خواهد بود و با توجه به نور روز شبانگاه این تاریخ و پس از تاریکی هوا نزدیکی این اجرام قابل مشاهده خواهد بود.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران خاطرنشان کرد: جمعه ۱۷ خرداد ساعت ۱۱:۴۹ ، خوشه کندوی عسل تنها ۰.۲ درجه جنوب ماه قرار دارد که با توجه به وضعیت نورِ روز باز هم شبانگاه این تاریخ فرصت دیدار هم‌نشینی ماه با این خوشه زیبای ستاره‌ای برای علاقه‌مندان فراهم است. شنبه ۱۸ خرداد ساعت ۳:۵۱ بامداد ماه به حضیض زمینی رسیده و در کمترین فاصله ۳۶۸ هزار و ۵۰۸ کیلومتر با زمین فاصله خواهد داشت. شبانگاه شنبه ۶ دقیقه بعد از نیمه شب ۱۸ خرداد (بامداد یکشنبه) ستاره مشهور دلِ شیر که پر نورترین ستاره صورت فلکی شیر است و از ستارگان مورد توجه ایرانیان باستان بوده است ۳.۲ درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت. یکشنبه ۱۹ خرداد ساعت ۶:۲۱ صبح سیاره ناهید ۵ درجه جنوب خوشه باز ستاره‌ای پروین خواهد بود که با توجه به طلوع مهر تابان در این ساعت بهتر است قبل از ساعت ۶ صبح و در گرگ‌ومیش بامدادی به جستجوی هم‌نشینی این اجرام بپردازیم.

عتیقی ادامه داد: دوشنبه ۲۰ خرداد در ساعت ۱۰:۲۹ صبح ماه به تربیع اول می‌رسد؛ همچنین در ساعت ۱۹:۳۰ همین روز سیاره برجیس در وضعیت مقابله با زمین بوده و بهترین موقعیت را برای مشاهده در آسمان شبانگاه دارد. یکشنبه ۲۶ خرداد ساعت ۲۳:۲۰ نوبت به هم‌نشینی ماه و مشتری می‌رسد و در این ساعت سیاره غول‌پیکر برجیس دو درجه جنوب ماه قرار خواهد داشت. دوشنبه ۲۷ خرداد ساعت ۳:۳۹ بامداد ملکه آسمان صبحگاهی سیاره ناهید ۴.۶ درجه شمال ستاره مشهور چشم گاو در صورت فلکی گاو که از صورت‌های دوازده‌گانه منطقه البروج است قرار خواهد داشت. این اجرام پس از ساعت ۵ صبح از افق شرق- شمال شرق طلوع خواهند کرد. همچنین در ساعت ۱۳:۰۱ این روز ماه در وضعیت بدر (ماه کامل) خواهد بود.

به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، سه‌شنبه ۲۸ خرداد ساعت ۲۲:۳۰ سیاره تیر بسیار نزدیک به سیاره بهرام بوده و ۰.۲ درجه با این سیاره جدایی زاویه‌ای دارد. این هم نشینی سیاره‌ها در غروب این روز در صورت فلکی دو پیکر تا ساعت ۲۲ که زمان غروب این اجرام است قابل مشاهده خواهد بود. چهارشنبه ۲۹ خرداد با سه واقعه نجومی روبه‌رو خواهیم بود که اولی در ساعت ۶:۱۹ بامداد این روز حادث می‌شود و آن قرار گرفتن ماه در گره نزولی است و ماه به پایین مدار نزولی می‌رسد. در ساعت ۸:۲۸ صبح دومین رخداد روی می‌دهد و سیاره حلقه برگردن کیوان ۰.۴ درجه شمال ماه قرار می‌گیرد که بامداد این روز و قبل از روشنی هوا بهترین فرصت دیدار این اجرام است.

عتیقی ادامه داد: سومین واقعه رخداد این روز در ساعت ۱۷:۳۴با قرار گرفتن سیاره تیر در جدایی ۵.۲ درجه جنوب ستاره پولوکس در صورت فلکی دو پیکر رخ خواهد داد؛ ساعاتی بعد و پس از غروب خورشید در افق غربی هم‌نشینی تیر و ستاره پولوکس قابل مشاهده است. جمعه ۳۱ خرداد در ساعت ۱۲:۳۰ سیاره سرخ بهرام ۵.۴ درجه جنوب ستاره پولوکس قرار دارد که شامگاه این روز و پس از تاریکی هوا این هم‌نشینی قابل مشاهده است.

وی خاطرنشان کرد که آخرین رخداد نجومی بهار ۹۸ در ساعت ۲۰:۲۴  جمعه ۳۱ خرداد روی می‌دهد که همان لحظه رسیدن خورشید به نقطه انقلاب تابستانی است و کوتاه‌ترین شب که به دنبال آن طولانی‌ترین روز در نیم‌کره شمالی خواهد بود در این موقع از سال روی می‌دهد. اطلاعات بیشتر در این زمینه در خبرهای بعدی به اطلاع می‌رسد.

 

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون