*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
فتح آسمان توسط دانش آموزان ایرانی

فتح آسمان توسط دانش آموزان ایرانی
سه شنبه 15 امرداد 1392 - 10:44 | شاخه : | منبع : باشگاه خبرنگاران جوان | 18842 بازدید | 0 دیدگاه
فتح آسمان توسط دانش آموزان ایرانی

بررسی علل موفقیت دانش آموزان مدال آور در هفتمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در یونان و برنامه دولت برای حمایت از استعدادهای درخشان موضوعی بود که در برنامه گفتگوی ویژه خبری با حضور رئیس مرکز ملی پرورش استعدادهای درخشان بررسی شد.

بررسی موفقیت دانش آموزان ایرانی برای کسب عنوان نایب قهرمانی در هفتمین دوره المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک در یونان با حضور سویزی موضوع این هفته گفتگوی ویژه خبری بود.

تیم دانش آموزی نجوم ایران که در این دوره از المپیاد جهانی نجوم و اختر فیزیک توانست با کسب 3 مدال طلا، 3 مدال نقره و 4 مدال برنز بر سکوی نایب قهرمانی این دوره از مسابقات برسد.

المپیاد نجوم از سال 1996 و تنها با حضور روسیه و سوئد آغاز شده و ایران از سال 2003 شرکت داشته و در تمام ده دوره حضور خود همواره توانسته صاحب مدال شود تا جایی که موفقیت های ایران در المپیاد نجوم دانش آموزی باعث شد در سال 2009 میزبانی این المپیاد جهانی به ایران برسد.

اهمیت علم نجوم در تدوین تقویم سالانه و تعیین اوقات شرعی لزوم توجه به این علم و کسب موفقیت در آن راه بیش از پیش نمایان ساخته و این علم را در زمره علومی قرار داده که در ادیان الهی نیز به آن توجه ویژه شود.

*افزایش ظرفیت ها برای شناسایی استعدادهای درخشان در سراسر کشور

در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری سویزی در پاسخ به این پرسش که نگاه ویژه آموزش و پرورش برای درون زایی اقتدار علمی در ایران چیست افزود: زیر ساخت اقتدار علمی کشور بدون شک در دستگاه تعلیم و تربیت رقم می خورد بنابراین با شناسایی استعدادهای درخشان در میان دانش آموزان کشور با برنامه های گوناگون این رویکرد را پیگیری کردیم و این رسالت و وظیفه ای که سند تحول بنیادین هم ظرفیتی قابل توجه را برای آن در نظر گرفته و از مدیریت اجرایی دستگاه تعلیم و تربیت خواسته که ان را محقق سازد.

وی در ادامه گفت: شناخت استعدادهای درخشان در زمینه علمی و پژوهشی که مقام معظم رهبری نیز بر آن تاکید فرمودند و از ابعاد مختلف واکاوی می کردند موجب این شد که برای شناسایی این افراد، ظرفیت های مختلفی را ایجاد کنیم

سویزی تصریح کرد: ایجاد مدارس سمپاد به منظور به کار گیری مکانیزم علمی صحیح و استانداردهای علمی برای شناسایی و پرورش استعدادهای درخشان، ارتقای کیفیت مدارس دولتی، ایجاد طرح شهاب (پرورش استعدادهای درخشان در مدارس دولتی در تمام مقاطع تحصیلی در حوزه های گوناگون از جمله حسی، حرکتی، هنری، کلامی) و تربیت نیروی متخصص از میان معلمان مدارس با برگزاری دوره های آموزشی ضمن خدمت در مدارس دولتی که با نگاه عدالت آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی فراتر از شیوه های سنتی و به سبک نوین از جمله اقداماتی بوده که در جهت پرورش و شناخت استعدادهای درخشان صورت گرفته است.

*طرح شهاب در سراسر کشور اجرا می شود

سویزی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری از اجرای طرح شهاب در سراسر کشور خبر داد و گفت: طرح شهاب در سال گذشته تنها در 7 استان کشور و به طور آزمایشی برگزار شد ولی هم اکنون این نوید را به خانواده ها و مسئولان مدارس دولتی می دهم که از مهر ماه سال جاری این طرح در مدارس دولتی سراسر کشور اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه طرح شهاب پاداش محور نیست، خاطرنشان کرد: امتیاز این طرح، پرورش محور بودن ان بوده که به صورت هدفمند برای پرورش استعدادهای درخشان برگزار می شود.

سویزی تاکید کرد: طرح شهاب در کنار المپیادها و جشنواره خوارزمی برای پرور ش استعدادهای جامعه دانش آموزی کشور ایجاد شده است

*کسب 12 مدال طلا در سوابق علمی کشور بی سابقه بود

سویزی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری با تاکید بر اینکه دانش آموزان ایرانی موفق به کسب جایگاه دوم المپیاد نجوم و اختر فیزیک جهان شدند افزود: کسب 12 مدال طلا در سوابق المپیاد کشور طی 27 سال گذشته بی سابقه بوده و به عنوان رکورد ثبت شده است.

وی اظهار داشت: از 12 مدال به دست آمده برای دانش آموزان ایرانی یک مدال در پی کسب عنوان نابغه در تئوری متلق به این دانش آموزان تعلق گرفت.

سویزی اذعان داشت: کسب عناوین فوق الذکر در پی برنامه ریزی دقیق و به کار گیری گروه علمی منسجم برای آموزش این دانش آموزان به دست آمده است.

گفتنی است اسامی دانش آموزان  مدال آور به شرح ذیل است:

علی پیرمرادی، حسین خلیلی و مهرگان درودیان موفق به کسب مدال طلا، پرهام برومند، سید شایان ناظمی و محمد رضا بنایی موفق به کسب مدال نقره و داریوش شاهین راد، امیر پاشا قابوس، هومن شاهرخی و عرفان ذابح موفق به کسب مدال برنز این دوره از المپیاد شدند.

*برنامه ریزی سال 66 موفقیت کنونی دانش آموزان مدال آور را رقم زد

سویزی در ادامه برنامه گفتگوی ویژه خبری در مورد قدمت برگزاری این المپیاد در جهان گفت: قدمت برگزاری این المپیاد به دهه 60 برگشته و امسال 53 سال از برگزاری این المپیاد پشت سر گذاشته شد.

وی با اشاره به قدمت حضور ایران در این المپیاد خاطرنشان کرد: ایران از بعد از انقلاب شکوهمند اسلامی به این جریان علمی پیوسته و در سال 66 به همت مسئولان وقت از جمله دکتر حداد عادل برای اولین بار در المپیاد جهانی ریاضی که در کشور کوبا برگزار شده، حضور یافت.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون