*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
نابودی زباله‌های فضایی نزدیکتر به واقعیت

نابودی زباله‌های فضایی نزدیکتر به واقعیت
يكشنبه 9 اردیبهشت 1397 - 20:03 | شاخه : | مترجم : فرید کریمی | 55760 بازدید | 0 دیدگاه
نابودی زباله‌های فضایی نزدیکتر به واقعیت

مهندسان اروپایی ماهواره‌ای کوچک به ایستگاه فضایی بین‌المللی فرستاده‌اند که برای اولین بار، یک نمونه‌ی اولیه زباله جمع‌کن فضایی را آزمایش می‌کند.

چهاردهمین محموله‌ی تجاری اسپیس ایکس برای تأمین آذوقه‌ی ایستگاه فضایی بین‌المللی که چند هفته‌ی قبل (۲ آوریل/۱۳ فروردین) به فضا پرتاب شد، لوازم و تجهیزات جالبی حمل می‌کرد. به همراه محموله‌های علمی برای بررسی چگونگی رشد گیاهان در فضا، اثرات بی‌وزنی روی مغز استخوان و نحوه‌ی رفتار مواد در فضا، موشک قابل استفاده مجدد، فالکون ۹ یک ماهواره‌‌ی زباله جمع‌کن را هم به ایستگاه فضایی رساند.

مأموریت RemoveDEBRIS که با همکاری سازمان‌های دولتی و خصوصی راه‌اندازی شده است، از نوعی ابزارهای تورمانند و هارپون برای به دام انداختن زباله‌های فضایی در مدار زمین بهره می‌برد، ابزارهایی که معمولا در ماهیگیری استفاده می‌شوند.

گوگلیلمو آلیتی، پژوهشگر ارشد مأموریت RemoveDEBRIS، آن را پروژه‌ای برای اثبات فناوری می‌داند. آلیتی می‌گوید این مأموریت می‌تواند نشان بدهد که جمع‌آوری زباله‌های فضایینسبتا ارزان است. به این ترتیب، امکان فعالیت شرکت‌های تجاری یا سازمان‌های دولتی با بودجه‌ای مقرون‌به‌صرفه وجود خواهد داشت.

آلیتی که مدیر مرکز فضایی سوری، یک مؤسسه‌ی پژوهشی وابسته به دانشگاه سوری و سازنده‌ی ماهواره‌های کوچک انگلیسی فناوری ماهواره‌ی سوری (SSTL) است، در مصاحبه‌ای گفت:

می‌خواهیم تا حد امکان یاد بگیریم. حتی اگر برخی آزمایش‌ها دقیقا همانطور که برنامه‌ریزی شده‌اند انجام نگیرند، اما بتوانند اطلاعاتی در اختیار ما قرار دهند، هنوز هم نتیجه مثبت تلقی می‌شود.

ماهواره RemoveDEBRIS حدود ۱۰۰ کیلوگرم وزن دارد. اما فضاپیمای کوچکی که توسط شرکت سوری ساخته شده است، عملکردی فراتر از وزن خود دارد. ماهواره‌ی مادر RemoveDEBRIS دو ماهواره مکعبی یا کیوب‌ست را حمل می‌کند و از ابزارهای مختلفی شامل یک شبکه توری و هارپون، لیزر و بادبان بهره می‌برد.آلیتی می‌گوید ماهواره‌ی RemoveDebris ، اواخر ماه می (اوایل خرداد) راه‌اندازی می‌شود؛ اما برنامه قطعی هنوز تأیید نشده است.

آلیتی می‌گوید: امیدوارم مأموریت در اواخر ماه می یا اوایل ماه ژوئن شروع شود.

به این ترتیب، RemoveDebris به بزرگ‌ترین ماهواره‌ای تبدیل خواهد شد که از ایستگاه فضایی راه‌اندازی می‌شود. این مأموریت تحت نظارت دقیق مدیران ناسا قرار دارد که می‌خواهند اطمینان حاصل کنند این ماهواره هیچ خطری برای ایستگاه فضایی بین‌المللی نخواهد داشت. قرار بود ماهواره‌ی RemoveDebris، سال گذشته به فضا فرستاده شود؛ اما بنا به برخی تغییر این ماهواره با تأخیر امسال به فضا فرستاده شد. Zoomit



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون