*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
جرقه خورشیدی، پرتاب سیگنوس را به تأخیر انداخت

جرقه خورشیدی، پرتاب سیگنوس را به تأخیر انداخت
پنجشنبه 19 دی 1392 - 12:03 | شاخه : | منبع : ایسنا | 4352 بازدید | 0 دیدگاه
جرقه خورشیدی، پرتاب سیگنوس را به تأخیر انداخت
جرقه عظیم خورشیدی، پرتاب کپسول سیگنوس را به تأخیر انداخت

جرقه عظیم خورشیدی برای چندمین بار متوالی برنامه پرتاب کپسول باری سیگنوس را لغو و به امروز (پنجشنبه) موکول کرد.

جرقه عظیم خورشیدی رده X1.2 منشأ گرفته از لکه خورشیدی AR1943 روز سه‌شنبه هفتم ژانویه (17 دی) روی داد.

جرقه‌های خورشیدی، انفجارهای قدرتمند تابشی هستند که تابش‌های مضر آنها نمی‌توانند از میان جو زمین عبور کرده و بر انسان‌ها تاثیر بگذارند، اما اگر از قدرت کافی برخوردار باشند، می‌توانند در جو بالایی در سیگنال‌های جی‌پی‌اس و ارتباطی اختلال ایجاد کنند.

این جرقه عظیم خورشیدی باعث لغو شدن برنامه پرتاب کپسول باری سیگنوس شد.

نخستین تلاش مسئولان شرکت خصوصی اوربیتال ساینس در سال 2014 میلادی برای پرتاب کپسول باری سیگنوس بسمت ایستگاه فضایی (ISS)‌ که برای روز هفتم ژانویه در نظر گرفته شده بود، بدلیل برودت شدید هوا و بارش باران لغو و به روز هشتم ژانویه (18 دی) موکول شد.

اما برنامه پرتاب روز گذشته نیز بدلیل این جرقه عظیم خورشیدی و احتمال بروز اختلال در سیستم‌های حیاتی موشک مانند ژیروسکوپ‌ها و دستگاه‌های ناوبری خودکار بار دیگر لغو شد.

اوربیتال ساینس قصد دارد امروز پنجشنبه 9 ژانویه (19 دی) در سومین تلاش، موشک آنتارس (Antares) حامل کپسول سیگنوس را در ساعت 18:07 به وقت گرینویچ (21:37 به وقت تهران) از مرکز فضایی والوپس به فضا پرتاب کند.

کپسول باری سیگنوس در قالب مأموریت CRS Orb-1 حدود 1261 کیلوگرم بار شامل 33 ماهواره کیوبست و 23 آزمایش دانش‌آموزی و تجهیزات مورد نیاز فضانوردان را به ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)‌ منتقل می‌کند.

پیش از این، بروز نقص فنی در سیستم خنک‌کننده ایستگاه فضایی بین‌المللی (ISS)، دو برنامه پرتاب سیگنوس در تاریخ‌های 18 و 23 دسامبر 2013 را لغو و باعث موکول شدن پرتاب به سال جدید میلادی شده بود.

اوربیتال ساینس بعنوان دومین شرکت خصوصی پس از اسپیس‌ایکس، در قالب قراردادی به ارزش 1.9 میلیارد دلار با ناسا، انتقال تجهیزات مورد نیاز فضانوردان را در هشت مأموریت برعهده گرفته است.

سومین مأموریت رسمی کپسول باری دراگون شرکت اسپیس‌ایکس برای انتقال تجهیزات به ایستگاه فضایی بین‌المللی نیز برای 22 فوریه (سوم اسفند) برنامه‌ریزی شده است.



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون