»
»
»
بررسی علمی رویت پذیری هلال شوال 1438

بررسی علمی رویت پذیری هلال شوال 1438
جمعه 2 تیر 1396 - 18:35 | شاخه : | منبع : سرویس علمی خبرگزاری ایرنا | 17276 بازدید | 4 دیدگاه
بررسی علمی رویت پذیری هلال شوال 1438
تهران - ایرنا - مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گزارشی در خصوص مشخصات رویت پذیری هلال ماه شوال 1438 گفت: این هلال شامگاه روز یکشنبه چهارم تیر ماه 96 در تمام پهنه ایران با چشم غیر مسلح قابل رصد است.
مهندس مسعود عتیقی روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا، لحظه مقارنه(ماه نو) را که به آن اصطلاحا تولد ماه نیز گفته می شود، حدود هفت صبح شنبه سوم تیر عنوان کرد و گفت: بر این اساس برای بررسی مشخصات رویت پذیری هلال شوال 1438، به اولین غروب پس از مقارنه یعنی شامگاه شنبه 3 تیر 1396 برابر با 29 رمضان 1438 توجه می کنیم.
عتیقی افزود: سن هلال در لحظه غروب خورشید در روز شنبه ساعت  13ساعت و 23 دقیقه و لحظه غروب خورشید در این روز 20:23 دقیقه و 50 ثانیه خواهد بود و سمت خورشید در این لحظه 229 درجه و 56 دقیقه و 49 ثانیه است.
وی ادامه داد: سمت ماه در لحظه غروب آفتاب 229 درجه و دو دقیقه و 57 ثانیه و اختلاف سمت ماه و خورشید 7درجه و 53 دقیقه و 52 ثانیه می شود. ارتفاع هلال از افق بسیار ناچیز و برابر با یک درجه و 42 دقیقه و 38 ثانیه کمان است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: جدایی زاویه ای ماه از خورشید هنگام غروب آفتاب هشت درجه و 17 دقیقه و 50 ثانیه است و یک هلال با فاز بسیار پایین اما با طول کمان نسبتا مناسب تا ساعت 20 و 38 دقیقه و 4 ثانیه یعنی به مدت 14 دقیقه و 14 ثانیه در افق تهران حضور دارد.
عتیقی خاطرنشان کرد: سمت ماه در لحظه غروب آن 294 درجه است، بنابراین هر چند طول کمان ماه به نسبت بالاست اما درصد روشنایی به علاوه ارتفاع کم هلال از افق و مکث کوتاه ماه شرایط نامطلوبی را برای رویت این هلال در شامگاه شنبه سوم تیرماه 96 نشان می دهد و حتی در عرض های جنوبی کشور با تفاوت نه چندان تاثیر گذار، این شرایط حاکم است.
وی ادامه داد: با عدم رویت پذیری هلال در شامگاه روز بیست و نهم ماه قمری، از آنجا که ماه قمری نمی تواند 28 یا 31 روزه باشد، بدیهی است که در شامگاه روز یکشنبه چهارم تیر ماه 96 هلال در تمام پهنه ایران با چشم غیرمسلح قابل رصد است.
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: با توجه به 30 روزه شدن این ماه و وضعیت طول کمان بالا، چه بسا این گمان اشتباه در ذهن برخی از مردم شکل بگیرد که در شامگاه یکشنبه چهارم با هلال شب دوم ماه مواجه هستند، در حالی که این گونه نیست و با توجه به ضوابط علمی این هلال و 30 روزه بودن رمضان، چنین شرایطی رخ داده است.
عتیقی افزود: بر این اساس در غروب روز یکشنبه چهارم تیر هلال شوال 1438 به مدت یک ساعت و 12 دقیقه در افق حضور داشته و با فاز و طول کمان بالا حتی با چشم قابل مشاهده است.

منبع :سرویس علمی خبرگزاری ایرنا

منبع : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

شهروند
(مهمان)
يكشنبه 4 تیر 1396 - 02:23

پس یعنی ماه روز شنبه متولد شده درسته؟وقتی روز شنبه متولد شده معنی اش این نیست که یکشنبه میشه اول شوال؟ فقط چون رویت نمیشه یکشنبه رو اول شوال نمیگیرن؟
گروه ویژه رویت هلال انجمن
(مهمان)
يكشنبه 4 تیر 1396 - 05:26

با سلام
بله تولد ماه 07:01 صبح شنبه سوم تیر بوده و چون هلال در غروب شنبه رویت نشده، یکشنبه اول شوال نخواهد بود و بنابراین روز دوشنبه اول شوال می باشد.

با احترام
علی رضا
(مهمان)
يكشنبه 4 تیر 1396 - 12:37

و عربستان و بقیه کشورهای مسلمان همان تولد ماه رو مبنا قرار داده اند و فتوای کلی صادر کرده و تکلیفشان مشخص شده. اینجا نیز به یک چنین فتوایی نیاز است که مجتهد شجاعی پیدا شود ان شا الله. وقتی ماه نو متولد شده، شده دیگر این از مبنای علمی اش . ببینی یا نبینی تولد ماه نو نقض نمیشه
ماتو
(مهمان)
شنبه 10 تیر 1396 - 08:55

بحث رویت هلال از دو جنبه فقهی و علمی بررسی میشه.
از نظر علمی گفته شد که پارامترهای مختلفی دخیل هست، اما از نظر فقه شیعه، ملاک اول ماه، رویت اون هست (مسلح یا غیر مسلح) و ربطی به شجاعت و ترس مجتهد نداره.
عربستان که خودش رو راحت کرده و گفته هر موقع مقارنه رخ داد و ماه بعد از خورشید غروب کرد، اول ماهه اگرچه از نظر علمی هم رویت پذیر نباشه.
البته شما مالزی و اندونزی رو ببینی، شرایطشون خیلی بیشتر و علمی تر از عربستانه

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون