»
»
»
لذت تماشای سیاره شگفت انگیز کیوان

لذت تماشای سیاره شگفت انگیز کیوان
سه شنبه 30 خرداد 1396 - 19:53 | شاخه : | منبع : گروه علمی باشگاه خبرنگاران جوان | 10910 بازدید | 0 دیدگاه
لذت تماشای سیاره شگفت انگیز کیوان

نگاهی به وضعیت رصد "سیاره زحل" طی یک ماه آینده

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران توضیحاتی را در خصوص وضعیت رصد سیاره زحل طی یک ماه آینده در آسمان شب داد.

مسعود عتیقی مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در گفت و گو با خبرنگار حوزه فن‌آوری‌های نوین گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در خصوص وضعیت سیاره کیوان (زحل) اظهار کرد: این سیاره ششمین سیاره نسبت به خورشید و دومین سیاره بزرگ منظومه خورشیدی محسوب می‌شود.

 

وی بیان کرد: شعاع سیاره زحل حدود ۵۷ هزار کیلومتر است و هر ۲۹ سال یکبار به دور خورشید و هر ۱۰ ساعت و ۳۹ دقیقه یکبار نیز به دور خود می‌چرخد.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران تعداد قمرهای سیاره زحل را ۶۲ عدد دانست و افزود: بزرگترین قمر این سیاره «تیتان» نام دارد که قطر آن حدود ۵ هزار و ۱۲۰ کیلومتر است تیتان دومین قمر بزرگ خانواده خورشید به شمار می‌آید که احتمال حیات در این قمر نیز وجود دارد.

 

عتیقی تاکید کرد: سیاره زحل به طور میانگین ۱.۴ کیلومتر با خورشید فاصله دارد بیشتر حجم این سیاره را هیدروژن و درصد کمی از آن را گاز هلیوم تشکیل داده است سیاره زحل ۲ برابر انرژی دریافتی از خورشید را تولید می‌کند و با وجود اینکه یک سیاره گازی است، اما هسته سنگی دارد.

 

وی تصریح کرد: با وجود دمای بسیار بالای هسته سیاره زحل در لایه‌های بالایی جوی این سیاره دما به ۱۸۰ درجه زیر صفر می‌رسد این سیاره در نیمه شب شب‌های پیش رو (حدود یک ماه آینده) در جنوب آسمان قرار داشته و با رنگ متمایل به زرد در بین صورت‌های فلکی کژدم و کمان (عقرب و قوس) واقع شده است.

 

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران افزود: از آنجا که دم مار از صورت فلکی مارگیر وارد منطقه البروج شده، در اوایل قرن بیستم این ناحیه به صور فلکی دوازده گانه منطقه البروج اضافه شده و به عنوان سیزدهمین صورت فلکی منطقه البروج شناخته می‌شود.

 

عتیقی گفت: سیاره زحل از درون تلسکوپ با حلقه‌های زیبای خود خودنمایی می‌کند و به همین دلیل به عنوان زیباترین سیاره محسوب می‌شود هر چند سیاره برجیس (مشتری) دارای حلقه است، اما نسبت بازتاب حلقه‌های این سیاره بسیار پایین بوده و از درون تلسکوپ‌های زمینی قابل مشاهده نیست.

 

وی یادآور شد: سیاره کیوان نیز توسط فضاپیمای وویجر ۲ طی سال‌های پایانی قرن بیستم از نزدیک مورد بررسی قرار گرفت و طی سالیان اخیر نیز فضاپیمای کاسینی به ملاقات این سیاره رفت و ضمن بررسی و مطالعه سیاره کیوان برای اولین بار یک دست ساخته بشر از این فضاپیما پرتاب شد و بر روی قمر تیتان فرود آمد.

 

منبع :گروه علمی باشگاه خبرنگاران جوان

منبع : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون