*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
اولین بارش شهابی ۲۰۲۱ از راه رسید

اولین بارش شهابی ۲۰۲۱ از راه رسید
يكشنبه 14 دی 1399 - 14:48 | شاخه : | نويسنده : گروه آموزش کاربردی | 9395 بازدید | 0 دیدگاه
اولین بارش شهابی ۲۰۲۱ از راه رسید

اولین بارش شهابی سال ۲۰۲۱ میلادی، بارش شهابی ربعی (Quadrantid) است که در اوایل سال نو میلادی به اوج می رسد؛ در بارش امسال، زیر سقف یک آسمان تاریک ممکن است در هر ساعت ۲۵ شهاب در زمان اوج این بارش در ساعت ۱۸ امروز (یکشنبه، ۱۴ دی) مشاهده شود.

اگر چه در بارش‌های ربعی حدود ۵۰ تا ۱۰۰ شهاب در آسمان تاریک دیده می شوند اما زمان اوج این بارش بسیار محدود است، در حالیکه شدت بارش‌های شهابی همچون پرساووشی و دوپیکری برای یک روز یا بیشتر ادامه دارد.

در بارش‌های شهابی پرساووشی و دوپیکری همه ساکنان مناطق زمانی در سراسر جهان این امکان را پیدا می‌کنند که از نمایش خوب شهاب‌های آن‌ها لذت ببرند اما اوج کوادرانتی‌ها فقط چند ساعت طول می‌کشد.

این بارش به نفع ساکنان نیمکره شمالی است زیرا کانون آن در شمال آسمان قرار دارد. عامل این بارش یک جرم مرموز است و ستاره شناس Peter Jenniskens، سیارک ۲۰۰۳ EH۱ را بعنوان عامل بارش معرفی کرد و اگر این عامل بارش ربعی باشد، مانند بارش دوپیکری، عامل بارش ربعی نیز یک جرم سنگی است و نه یک دنباله دار یخی.

تصویر صورت فلکی Quadrans Muralis که اکنون از بین رفته و بارش Quadrantids باتوجه به آن نامگذاری شده است. اعتبار تصویر از اطلس Coelestis
تصویر صورت فلکی Quadrans Muralis که اکنون از بین رفته و بارش Quadrantids باتوجه به آن نامگذاری شده است. اعتبار تصویر از اطلس Coelestis

*صورت فلکی که دیگر وجود ندارد!
امروزه صورت فلکی به نام کوادرانت (ربع یا یک چهارم) که توسط ستاره شناس فرانسوی Jerome Lalande در سال ۱۷۹۵میلادی پیشنهاد شد، وجود ندارد و تنها در تاریخچه نامگذاری صور فلکی، به نام آن برخورد می کنیم؛ اما در حالیکه نام بارشهای شهابی از صورت فلکی که از امتداد رد شهاب ها در خلاف جهت حرکت به آنجا می رسد، گرفته شده است؛ نام بارش شهابی ربعی (کوادرانتی) به صورت فلکی Quadrans] Quadrant Muralis] باز می گردد، اما این صورت فلکی کجاست؟ این صورت امروزه حذف شده و مکان آن جایی بین صورت های فلکی گاوران (عوا)، خرس بزرگ (دب اکبر) و اژدها قرار دارد. در ضمن ممکن است سیارک 2003 EH1 که بعنوان عامل بارش شهابی ربعی که با موقعیت این صورت فلکی در آسمان مرتبط است، همان دنباله دار C/ 1490 Y1 باشد، که ٥٠٠ سال قبل توسط ستاره شناسان چینی، ژاپنی و کره ای مشاهده شده است !؟

مدار سیارک 2003 EH1، عامل بارش ربعی!
مدار سیارک 2003 EH1، عامل بارش ربعی!




اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون