*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای آسمانی اسفند94

رویدادهای آسمانی اسفند94
دوشنبه 3 اسفند 1394 - 14:22 | شاخه : | منبع : خبرگزاری ايرنا | 5357 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای آسمانی  اسفند94
آسمان این ماه را با  پدیده های نهفته در آن آغاز می کنیم. امید است اطلاعات علمی پیش رو برای شما شیفته آسمان سودمند افتد.

دوشنبه 10  اسفند94(29 فوریه 2016): در این شب و در حقیقت در بامداد سه شنبه 11 اسفند، اگر علاقمند به مشاهده یک پدیده زیبا با تلسکوپهای قدرتمند نجومی هستید، سیاره برجیس را نشانه روی کنید. دو قمر اروپا و  آیو  بین ساعت 02:04 تا 02:50 این تاریخ از جلو این سیاره عبور خواهند کرد و سایه آنها را بر روی سیاره    می توان دنبال کرد. خوب است بدانید در تقویم میلادی، سالهای کبیسه دارای ماه فوریه 29 روزه هستند و در سالهای عادی فوریه، 28 روزه می باشد؛ بنابر این سال 2016 سال کبیسه است.

سه شنبه 11 اسفند: ساعت 02:41 بامداد چهارشنبه ماه به وضعیت تربیع آخر می رسد. ساعت 06:53 این روز، سیاره حلقه بر گردن کیوان دارای جدایی زاویه ای 3.6 درجه  جنوب ماه خواهد بود. هر چند در این ساعت خورشید عالمتاب طلوع نموده است اما در بامداد این روز و قبل از روشنی هوا، شاهد کمترین فاصله ماه با سیاره کیوان خواهید بود و فرصت مغتنمی برای عکسبرداری از این دو جرم زیبای آسمانی در اختیار دارید.

دوشنبه 17  اسفند: در ساعت 14:24 این تاریخ سیاره ناهید 3.5 درجه جنوب هلال ماه قرار دارد و علیرغم موقعیت روز، کمترین فاصله هلال صبحگاهی ماه و ناهید در بامداد این روز قابل مشاهده است. ضمن آنکه اگر فرصت قبلی برای مشاهده عبور قمرهای آیو و اروپا را از دست داده اید! در میانه این شب و در بامداد سه شنبه 18 اسفند، با تلسکوپهای قدرتمند نجومی سیاره برجیس را مجدد نشانه روی کنید. دو قمر اروپا و  آیو  بین ساعت 04:08 تا 05:26 صبح از جلو این سیاره عبور خواهند کرد و سایه آنها را بر روی سیاره می توانید دنبال نمایید.

سه شنبه 18 اسفند: سیاره غول پیکر برجیس(مشتری)در ساعت 13:30 این تاریخ به مقابله(Opposition) در صورت فلکی شیر(اسد) می رسد و  هر چند در این شب  وضعیت مقابله را پشت سر گذاشته است، چشمان رصدگران را به سوی خود جلب می کند، چرا که نور مهر تابان(خورشید) را بطور کامل دریافت و به سمت زمین می تاباند. برجیس از درون تلسکوپهای حرفه ای گرفته تا تلسکوپهای آماتورها وحتی دوربین های دو چشمی نجومی  جذابیت خاصی برای مشاهده و مطالعه دارد. چهار قمر گالیله ای و لکه بزرگ قرمز مشتری از جمله جاذبه های رصدی پژوهشی این ستاره ناکام!  است.

چهارشنبه 19 اسفند1394: ماه در ساعت 05:25 صبح این روز به وضعیت ماه نو می رسد. در ساعت 10:01 ماه به گره نزولی می رسد و خورشید گرفتگی کامل ( در اندونزی و اقیانوس آرام، بیشتر شمال استرالیا وجنوب قاره آسیا گرفت کامل قابل مشاهده است) این گرفت از ساروس 130 بوده و52 مین گرفت از 73 گرفت است. این خورشید گرفتگی نیز درایران قابل رویت نیست. شرق آسیا واسترالیا فرصت رصد این واقعه را دارند. با قرار گرفتن کامل قرص ماه  در جلوی  دایره خورشید، آسمان قدری تاریک شده و تاج خورشیدی نمایان می گردد. بخشی از مردم اندونزی، مسافران کسوف و کسانی که با کشتی گرفت کامل را در اقیانوس دنبال می کنند، از جمله معدود افرادی هستند که امکان مشاهده این پدیده نادر و جذاب را دارند. همچنین در این تاریخ نوبت مشاهده عبور قمرهای آیو و گانیمد(بزرگترین قمر منظومه خورشیدی) فرا رسیده است. شبانگاه، از درون تلسکوپهای توانمند سیاره برجیس را رصد کنید. دو قمر مذکور بین ساعت 22:26 تا 22:41 از جلو این سیاره عبور خواهند کرد و سایه آنها را نیز بر روی سیاره برجیس می توانید دنبال و از آنها در صورت وجود تجهیزات مناسب، عکاسی نمایید.

علاقمندان دقت داشته باشند حتما برای رصد خورشید گرفتگی(کسوف) می بایست از عینکهای استاندارد رصد مهر تابان استفاده نمایند.

پنجشنبه 20 اسفند: کره ماه در ساعت 10:34 صبح این روز به کمترین فاصله با زمین می رسد. در این هنگام، ماه 359509 کیلومتر با ساکنان زمین فاصله دارد. انجمن نجوم آماتوری ایران آخرین برنامه شب رصدی خود را در سال 1394، به مقصد کاروانسرای تاریخی قصر بهرام در پارک ملی کویر، با حضور علاقمندان به مطالعه کاربردی پدیده های آسمانی، در این تاریخ به اجرا در خواهد آورد.

دوشنبه 24 اسفند: هلال  افزاینده نزدیک به تربیع اول ماه با 37% روشنایی، در عصرگاه این تاریخ ستاره مشهور چشم گاو(دبران) را در پشت خود مخفی می کند و از ساعت 17:37 اختفا آغاز می گردد. آسیای مرکزی به مراتب شرایط بهتری برای رصد این پدیده دارند.  بدیهی است کمترین فاصله ماه با خوشه پروین نیز در این شب رخ خواهد داد.

سه شنبه 25 اسفند: ساعت 20:33 ماه در وضعیت تربیع اول قرار می گیرد.

چهارشنبه 26 اسفند: نیمه شب این شب نیز عبور قمرهای آیو و گانیمد از جلو برجیس تکرار خواهد شد و از ساعت 00:21 بامداد تا 02:35  فرصت بررسی این پدیده را با تلسکوپ توانمند دارید.

در ساعت 8 صبح روز اول فروردین 1395، سال نو آغاز و نوروز ایرانی جشن گرفته می شود.

 

قابل ذکر است، این پدیده ها در اولین  یکشنبه هر ماه در روزنامه قدس نیز به چاپ می رسد.

منبع :خبرگزاری ايرنا

منبع : مسعود عتیقی
فعال نجومی و بنیانگذار انجمن نجوم آماتوری ایران


برای آشنایی بیشتر اینجا را کلیک کنید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون