*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
شنود اولین صدای ترکیدن ذرات

شنود اولین صدای ترکیدن ذرات
يكشنبه 15 اردیبهشت 1392 - 15:32 | شاخه : | 3326 بازدید | 0 دیدگاه
شنود اولین صدای ترکیدن ذرات

محققان یک پژوهش جدید ماده تاریک توانسته‌اند اولین صدای ترکیدن ذرات را به شکل حباب‌های ریز بشنوند.

تیم COUPP-60 اخیرا پژوهش خود را برای ذرات نامرئی آغاز کرده که به تصور اختر فیزیکدانان حدود یک چهارم ماده و انرژی جهان محسوب می‌شود.

دانشمندان این تجربه به بررسی بیشتر برای تشخیص این که آیا ماده تاریک مسبب اولین حبابهای این آشکارساز بوده یا خیر، نیاز خواهند داشت.

این آشکارساز انرژی تاریک سرمایه خود را از اداره علوم وزارت انرژی آمریکا بدست آورده و آزمایشگاه فرمی مونتاژ و نصب آن را انجام داده است.

COUPP-60 یک ظرف پر از آب تصفیه‌شده و CF3I(ماده موجود در کپسولهای آتش‌نشانی) است. مایع این آشکارساز در یک دما و فشار کمی بالاتر از نقطه جوش نگهداری شده اما نیازمند انرژی بیشتر برای ایجاد حباب است. هنگامی که یک ذره در حال عبور وارد آشکارساز می‌شود، یک اتم درون مایع زلال را مختل و انرژی لازم برای شکل‌گیری حباب را ارائه می‌کند.

ذرات ماده تاریک که دانشمندان فکر می‌کنند بندرت با ماده دیگر تعامل دارند، باید حبابهای منحصربفرد را در مخزن COUPP-60 ایجاد کنند.

ذرات رایج‌تر و تعاملی‌تر مانند نوترونها بیشتر امکان دارد که ردی از چندین حباب را در زمان عبور از میان مایع ایجاد کنند.

در چند ماه آینده، دانشمندان با بررسی حبابهایی که در این آشکارساز شکل‌گرفته به آزمایش عملکرد آن و تشخیص امکان مشاهده علائمی از ماده تاریک خواهند پرداخت. یکی از مزایای این آشکارساز این است که اگر دانشمندان بخواهند شیوه خود را تغییر دهند، می‌توان آنرا با یک مایع متفاوت پر کرد.

این آشکارساز جدیدترین ضمیمه تجربه‌های ماده تاریک بوده که در آزمایشگاه علمی زیرزمینی SNOLAB در اونتاریوی کانادا در حال کار هستند.

دانشمندان در زیر زمین آزمایشات ماده تاریک را انجام می‌دهند تا از آنها در برابر زمینه تحریف کننده ذرات دیگر که بطور مداوم از فضا به زمین می‌بارند، محافظت کنند.

دانشمندان همچنین برای حفاظت بیشتر این آشکارساز در برابر نوترونها و ذرات دیگر، آنرا در 7000 گالن آب قرار داده‌اند.

ابتدا در دهه 1930 وجود ماده تاریک مطرح شد که در آن زمان دانشمندان دریافتند که ماده مرئی نمی‌تواند مسئول سرعت گردش کهکشانها محسوب شود.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون