*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
اولین عکس از پلوتو در هنگام شب!

اولین عکس از پلوتو در هنگام شب!
چهارشنبه 7 امرداد 1394 - 10:12 | شاخه : | مترجم : ميعاد با فراست | 10643 بازدید | 0 دیدگاه
اولین عکس از پلوتو در هنگام شب!

عکس بالا که برای اولین بار نیمه‌ی تاریک پلوتو را نشان می‌دهد، توسط فضاپیمای افق‌های نو گرفته شده است. این فضاپیما پس از گذر از کنار پلوتو، از بخش تاریک آن سیارک گرفته شده و جو مه‌آلود آن را به خوبی نشان می‌دهد. عکس مذکور از فاصله‌ی ۲ میلیون کیلومتری پلوتو شکار شده است.

نمودار موجود در عکس زیر، لایه‌ای مه آلود از هیدروژن را نشان می‌دهد که تا فاصله‌ی ۱۲۸ کیلومتری آن گسترش یافته است و دانشمندان این لایه را مسئول رنگ قرمز پلوتو می‌دانند.

دانشمندان معتقدند دلیل جو مه‌آلود وجود ذره‌های یخ در آن است که به تازگی و در حدود ده‌ها میلیون سال قبل به وجود آمده‌اند که نسبت به عمر ۴.۵ میلیارد ساله‌ی منظومه‌ی شمسی، مقدار کمی است. دمای اتمسفر پلوتو در حدود منفی ۲۲۹ درجه‌ی سیلیسوس است که در این دما تحرک برای ذره‌های یخ آبی غیرممکن است. اما محققان می‌گویند سایر یخ‌ها از جنس نیتروژن، هیدروژن و سایر مواد، نرم هستند و می‌توانند به آسانی در جو پلوتو حرکت کنند.
Zoomit



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون