*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو

رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو
دوشنبه 15 دی 1393 - 08:56 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 29252 بازدید | 1 دیدگاه
رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو

دوشنبه ، 15 دیماه

در این شب ماه تابان ، به صورت یک منحنی نمایان خواهد شد به گونه ای که کاستور و پولوکس (آلفا و بتای صورت فلکی دو پیکر *) در سمت چپ و بالای آن ، پروسیون( آلفای صورت فلکی سگ کوچک *) در سمت راست و پایین آن قرار خواهد گرفت .

سه شنبه ،16 دیماه

در اوایل شب ، برای دیدن سیاره زاوش(مشتری) به پایین سمت چپ ماه نگاه کنید و سپس  دل شیر(قلب الاسد) در حال طلوع را به نظاره بنشینید . در اوایل شب در این زمان از سال ، مربع بزرگ پگاسوس (صورت فلکی اسب بالدار*) به طور متعادل در گوشه ی بالایی از غرب قرار دارد . صورت فلکی عظیم آندرومدا – پگاسوس با هم ،تمام مسیر را از نزدیکی سرسو به پایین و به سمت مربع عظیمه( بیشتر به سمت افق غربی ) طی می کند .

رویداد دیماه 93
نقشه آسمان 16 تا 18 دیماه93

چهارشنبه ، 17 دیماه

بالاخره در این شب شما می توانید به دور از نور ماه ، دنباله دار "لاوجوی" را ببینید . امشب این دنباله دار به نزدیکترین فاصله خود با زمین می رسد که دارای قدر 4 و یا 5 می باشد! که این نورانی ترین میزان از قدر آن، در طی این دو هفته می باشد . ماه کوژ در حال افول، تقریبأ یک ساعت بعد از تاریکی ، کامل می شود . زاوش (مشتری غول پیکر) درخشان در سمت چپ آن  است ،قرار خواهد داشت . با اینکه آنها بسیار نزدیک به یکدیگر بنظر می آیند اما هرمزد 1660 بار دورتر به نسبت ماه قرار دارد و همچنین قطرش 40 برابر بزرگتر از آن می باشد . ستاره سرغول ( ستاره جن ، بتای صورت فلکی قهرمان(پرساووش*) به صورت یک نور ضعیفی بمدت دو ساعتی حدودأ متمرکز قابل رؤیت است .


پنجشنبه ، 18 دیماه

سیاره ناهید به آسمان شامگاهی رسیده است و از این شب تا دوشنبه آینده ،دو سیاره تیر و ناهید جشن آغاز سال نو میلادی را با همنشینی با یکدیگر جشن می گیرند، در شفق(هوا هنوز کاملأ تاریک نشده*) 1 درجه ای از هم در پایین جنوب غربی، قرار دارند. یک لحظه ی زیبا و موقعیت عالی برای عکاسی خواهید داشت!!

هم اکنون سیارات تیر، ناهید و بهرام در یک سمت دور از خورشید به نسبت ما قرار گرفته اند. در حال حاضر ناهید(ملکه آسمان شامگاهی) در فاصله 13 دقیقه نوری، تیر 9 دقیقه نوری و بهرام (مریخ) 17 دقیقه نوری از زمین قرار دارند. (در مقایسه با خورشید که 8 دقیقه نوری است)

جمعه ، 19 دیماه

در این سردترین زمان از سال ، خرس کوچک کم نور ،بعد از اواخر شب از سمت ستاره جدی (پولاریس/ستاره قطبی/آلفای خرس کوچک*) مستقیمأ به سمت پایین آویز است .

رویداد دیماه 93
نقشه آسمان 20 دیماه

شنبه ، 20 دیماه

در  گرگ و میش هوای این شب، دو سیاره تیر و ناهید در نزدیکترین حالت خود با 0.7 درجه فاصله کمی در غروب خورشید از هم قرار دارند . برای یافتن آنها حدود 45 دقیقه بعد از غروب کامل خورشید، به بالای افق جنوب غربی نگاه بیاندازید . عیوق درخشان (آلفای صورت فلکی ارابه ران*) در بالای سر و ستاره درخشان رجل الجبار در پای صورت فلکی شکارچی در یک بعد تقریبأ برابری از هم قرار دارند – بنابراین آنها بطور همزمان از نصف النهار آسمانی شما می گذرند . اگر شما در عرض جغرافیایی 46 درجه شمالی قرار داشتید ، عیوق دقیقأ از سرسوی شما گذر می کرد .


بنابراین فرصت زیاد
ی ندارید!  از همین امشب کارهای جذاب رصدی خود را مجددا آغاز نمایید.*


* مترجم


منیع:

skyandtelescope.com/observing

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیر فراقی وایقان
(دیدگاه‌ها: 0)
چهارشنبه 17 دی 1393 - 10:31

نکات مترجم می توانست در پانویس متن بیاید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون