***** برای آشنایی بیشتر با مناسبت جهانی روز و هفته ستاره شناسی می توانید آخرین مطلب همین صفحه با عنوان " آشنایی با دانش جذاب اخترشناسی، حق همگانی" را مطالعه نمایید. با ماه همراه باشید... گروه آموزش کاربردی *****    
سه‌شنبه 18 اردیبهشت 1403 | 27 شوال 1445 | 7 می 2024
»
»
»
رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو

رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو
دوشنبه 15 دی 1393 - 08:56 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 29261 بازدید | 1 دیدگاه
رویدادهای آسمانی جذاب پیش رو

دوشنبه ، 15 دیماه

در این شب ماه تابان ، به صورت یک منحنی نمایان خواهد شد به گونه ای که کاستور و پولوکس (آلفا و بتای صورت فلکی دو پیکر *) در سمت چپ و بالای آن ، پروسیون( آلفای صورت فلکی سگ کوچک *) در سمت راست و پایین آن قرار خواهد گرفت .

سه شنبه ،16 دیماه

در اوایل شب ، برای دیدن سیاره زاوش(مشتری) به پایین سمت چپ ماه نگاه کنید و سپس  دل شیر(قلب الاسد) در حال طلوع را به نظاره بنشینید . در اوایل شب در این زمان از سال ، مربع بزرگ پگاسوس (صورت فلکی اسب بالدار*) به طور متعادل در گوشه ی بالایی از غرب قرار دارد . صورت فلکی عظیم آندرومدا – پگاسوس با هم ،تمام مسیر را از نزدیکی سرسو به پایین و به سمت مربع عظیمه( بیشتر به سمت افق غربی ) طی می کند .

رویداد دیماه 93
نقشه آسمان 16 تا 18 دیماه93

چهارشنبه ، 17 دیماه

بالاخره در این شب شما می توانید به دور از نور ماه ، دنباله دار "لاوجوی" را ببینید . امشب این دنباله دار به نزدیکترین فاصله خود با زمین می رسد که دارای قدر 4 و یا 5 می باشد! که این نورانی ترین میزان از قدر آن، در طی این دو هفته می باشد . ماه کوژ در حال افول، تقریبأ یک ساعت بعد از تاریکی ، کامل می شود . زاوش (مشتری غول پیکر) درخشان در سمت چپ آن  است ،قرار خواهد داشت . با اینکه آنها بسیار نزدیک به یکدیگر بنظر می آیند اما هرمزد 1660 بار دورتر به نسبت ماه قرار دارد و همچنین قطرش 40 برابر بزرگتر از آن می باشد . ستاره سرغول ( ستاره جن ، بتای صورت فلکی قهرمان(پرساووش*) به صورت یک نور ضعیفی بمدت دو ساعتی حدودأ متمرکز قابل رؤیت است .


پنجشنبه ، 18 دیماه

سیاره ناهید به آسمان شامگاهی رسیده است و از این شب تا دوشنبه آینده ،دو سیاره تیر و ناهید جشن آغاز سال نو میلادی را با همنشینی با یکدیگر جشن می گیرند، در شفق(هوا هنوز کاملأ تاریک نشده*) 1 درجه ای از هم در پایین جنوب غربی، قرار دارند. یک لحظه ی زیبا و موقعیت عالی برای عکاسی خواهید داشت!!

هم اکنون سیارات تیر، ناهید و بهرام در یک سمت دور از خورشید به نسبت ما قرار گرفته اند. در حال حاضر ناهید(ملکه آسمان شامگاهی) در فاصله 13 دقیقه نوری، تیر 9 دقیقه نوری و بهرام (مریخ) 17 دقیقه نوری از زمین قرار دارند. (در مقایسه با خورشید که 8 دقیقه نوری است)

جمعه ، 19 دیماه

در این سردترین زمان از سال ، خرس کوچک کم نور ،بعد از اواخر شب از سمت ستاره جدی (پولاریس/ستاره قطبی/آلفای خرس کوچک*) مستقیمأ به سمت پایین آویز است .

رویداد دیماه 93
نقشه آسمان 20 دیماه

شنبه ، 20 دیماه

در  گرگ و میش هوای این شب، دو سیاره تیر و ناهید در نزدیکترین حالت خود با 0.7 درجه فاصله کمی در غروب خورشید از هم قرار دارند . برای یافتن آنها حدود 45 دقیقه بعد از غروب کامل خورشید، به بالای افق جنوب غربی نگاه بیاندازید . عیوق درخشان (آلفای صورت فلکی ارابه ران*) در بالای سر و ستاره درخشان رجل الجبار در پای صورت فلکی شکارچی در یک بعد تقریبأ برابری از هم قرار دارند – بنابراین آنها بطور همزمان از نصف النهار آسمانی شما می گذرند . اگر شما در عرض جغرافیایی 46 درجه شمالی قرار داشتید ، عیوق دقیقأ از سرسوی شما گذر می کرد .


بنابراین فرصت زیاد
ی ندارید!  از همین امشب کارهای جذاب رصدی خود را مجددا آغاز نمایید.*


* مترجم


منیع:

skyandtelescope.com/observing

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیر فراقی وایقان
(دیدگاه‌ها: 0)
چهارشنبه 17 دی 1393 - 10:31

نکات مترجم می توانست در پانویس متن بیاید

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون