*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آشنایی با PixInsight - بخش دوم

آشنایی با PixInsight - بخش دوم
شنبه 16 فروردین 1393 - 16:14 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 11699 بازدید | 2 دیدگاه
آشنایی با PixInsight - بخش دوم
بسیاری از عکاسان نجومی غالباً از تعداد زیادی نرم افزار "پردازش تصویر" استفاده می کنند(اکثراً از برنامه‌ی Adobe Photoshop) ، اما یک نرم افزار به تنهایی دارای تمام ابزارهای لازم جهت انجام کارها نیست. این روند و نظام کاری دیگر با وجود Pleiades Astrophoto's PixInsight Core تغییر می کند . به منظور پیشرفت در ظاهر سازی عکسهای نجومی توسط عکاسان این رشته، PixInsight ابزارهایی را داراست که می تواند تصاویر نجومی مورد نظر شما را توسط دوربین نجومی تان با یک نتیجه ی بسیار زیبا به شما تحویل دهد ؛ همانند این تصویر بسیار زیبا از سحابی Rossete با جزئیات بسیار کامل . تمام عکسها به صورت اهدایی از جانب نویسنده می باشد.

ابزارهای انتخابی جهت کاهش شیب وتیرگی کناره های تصاویر در PixInsight ، پردازنده های BackgroundModelization در نظر گرفته شده اند . این ابزارهای قدرتمند می توانند به طور خودکار نمونه هایی از پس زمینه ی نسبتأ محو در آسمان را ایجاد کنند و همچنین به شما این امکان را می دهد تا به طور دستی نوع ابزار مورد نظرتان را در ابزار DynamicBackgroundExtraction انتخاب نمایید . روش دستی ترجیحأ زمانی انتخاب می شود که نواحی مورد نظر بخش اعظمی از سحابی ها را در خود جای داده است . اما روی هم رفته هر دو مورد نتیجه ای عالی جهت خنثی نمودن شیب از خود نشان داده اند.

Wavelets : فراتر از سرعت

اکثر فرآیند های انتخابی در PixInsight با استفاده ی ماهرانه از Waveletها می باشد . Waveletها الگوریتم های پردازشی سیگنال هستند که به شما این امکان را می دهد تا یک تصویر را به چند قسمت جداگانه که " لایه " یا " صفحه " نامیده می شود ، برش دهید .  این لایه های Wavelet با ابعاد ساختاریشان اجرام را جدا می سازند.

برای مثال ، یک صفحه برای ستارگان کوچک و دیگری برای سحابی شکل ها و یا ساختارهای کهکشانی اختصاص یافته است و به این ترتیب . زمانی که شما این لایه ها را جدا می سازید ، قادر خواهید بود که آنها را به طور مستقل ارتقا داده و یا به گونه ای دیگر تنظیم نمایید . دستکاری داده های تصویری از طریق Waveletها ، یکی از اصلی ترین پایه های PixInsight است . این نرم افزار ، توسط ابزار کالیبراسیون رنگ ، توازنی در رنگها پدید می آورد.

توسط این نرم افزار شما می توانید پس از تثبیت روشن سازی نواحی به طور  یکنواخت ، به یک رنگ طبیعی دسترسی پیدا کنید.  با اینکه بسیاری از عکاسان از روش کالیبراسیون ستاره ای G2V به عنوان منبع تنظیم رنگ سفید استفاده می کنند ، اما کالیبراسیون رنگی به طور خیلی واضح و آشکار ، چیزی متفاوت با آن است.

فرآیندها از این Wavelet ها استفاده می کنند تا ستارگان را مجزا کند و تمام گونه های طیفی را در تصویر آنالیز نمایند تا یک منبع سفید تولید کنند . همچنین کهکشانهای مارپیچی ( حلزونی ) ممکن است به عنوان جایگزین منبع سفید بکار برده شوند - دلیل یک چنین چیزی این است که این کهکشانها نمونه ای عالی از رده های ستاره ای را تأمین می کنند.

علاوه بر مرجع رنگ سفید ، این فرآیند از یک مرجع زمینه ای تعریف شده توسط کاربر جهت انجام محاسبات لازم نیز، استفاده می کند . یکی دیگر از ابزارهای قدرتمند و منحصر به فرد PixInsight ، HighDynamicRangeMultiscaleTransform می باشد که بهترین روش جهت ذخیره سازی کشیدگی های غیر خطی است .

در حقیقت با فشار تنها یک دکمه میتوان نظامی را زنده کرد که ممکن است همین هدف  در دیگر برنامه ها مستلزم چندین مرحله نیز باشد. کهکشانها و سحابی با دامنه ی دینامیک بالا ( مانند M101 و M42 ) غالبأ در روشن ترین مناطق به محض کشیدگی نواحی تار به سمت روشنی ، به طور معمولی آشکار می شوند . این ابزار از طول موجها بهره می گیرد تا این نواحی روشنتر را ایزوله نماید ، به این جهت که دامنه ی دینامیک می تواند چنان فشرده شود تا جزئیات ظریف را به همراه مسیرهای غبارآلود افزایش داده و ثبت نماید . با اینکه اکثر عکاسان نجومی با تکنیکهای پوششی Photoshop جهت ایزوله نمودن تصاویر آشنایی دارند اما مستقلأ جنبه های مختلف یک تصویر را اصلاح می کنند . طول موج های PixInsight در ابزار StarMask منحصر به فرد است به گونه ای که در آن تنها ویژگی های ستاره ای را به نحوی مؤثر انتخاب می کند . هرگاه که یک پوشش بر تصویری اعمال می شود ، ممکن است که ستاره ها پنهان شده و یا در پردازش های بعدی نشان داده شوند که می تواند این نیز شامل اشباع رنگ ، یا ابزار MorphologicalTransformation باشد که سایزشان را به گونه ای بهتر جهت آشکار نمودن سحابی شکل های کمرنگ در حوزه های شلوغ ستاره ای کاهش دهند . و البته بدون شک ، PixInsight شامل بسیاری از پردازنده های خاص تصویری  CCD می شود که توسط بسیاری از تصویرپردازان کارآزموده شناخته شده است که شامل PixelMath ، واپیچش  و Unsharp Mask Sharpening  می شود . علاوه بر آن فرآیندها ، PixInsight ابزارهای پیشرفته ای همچون GradientMergeMosaic را پیشنهاد می کند که در بنای ( ساختمان ) موزائیک های چند قطعه ای به کار رفته است . مانند اکثر نرم افزارهای نجومی ، PixInsight یک برنامه ی آسان و راحت برای یادگیری در حد عالی نیست و اهداف قوی بسیار زیادی برای پوشش دادن در تنها یک مقاله ، وجود دارد .

کلاسهای آموزشی با کیفیت همچون موارد یاد شده ، راه حل هایی را به عالم پیشنهاد می کند که به طرز قابل ملاحظه ای علم صاف نمودن خطوط منحنی را شامل می شود .

حتی اگر شما نسبتأ با تصویرپردازی ناآشنا باشید ، راغب خواهید شد که چند نکته از برنامه پیشرفته تصویرپردازی را در طول مسیر کارتان فرا گیرید . امروزه دو راه در دنیای گسترده ی تصویرپردازی از هم فاصله گرفته اند - اولین مورد Photoshop و دیگری PixInsight است . بعد از دو دهه ی نفوذی در این زمینه ، بسیاری از تصویرپردازان مسیری را انتخاب می نمایند که کم رفت و آمدتر است و ترافیک در آن مسیر به سرعت رشد می کند .

نویسنده: Warren Keller
برگرفته از مجله Sky and Telescopes نوامبر 2013

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

قاسمي
(مهمان)
يكشنبه 24 فروردین 1393 - 13:51

سلام
ضمن تبريك سال نو و خدا قوت به واسطه ترجمه و ارائه مقاله هاي مختلف
اميد وارم در سال جديد ، پيوسته و پر انرژي ، در راستاي اعتلاي علم ، كوشـــــــــــا باشيد
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
دوشنبه 25 فروردین 1393 - 22:39

با سلام استاد قاسمی عزیز،

بسیار سپاس از لطف شما ...
مطمئن باشید تمامی مشتاقان این آسمان درخشنده از وجود گرما بخش ایزدی و مملو از مرواریدهای درخشان اقیانوس پهناور شب ، هرگز دست از تلاش در این راه نخواهند کشید و همواره در پی یافتن ناشناخته ها به سوی آن دوانند ...
به امید پروردگار منان که تنها پشتیبان ماست...

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون