*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
گزارش گشت رصدی مرنجاب (تصاویر جدید)

گزارش گشت رصدی مرنجاب (تصاویر جدید)
شنبه 16 فروردین 1393 - 13:14 | شاخه : | نويسنده : مونا کریمی نژاد | 15560 بازدید | 13 دیدگاه
گزارش گشت رصدی مرنجاب (تصاویر جدید)
عکس یادگاری اعضای شرکت گننده در گشت رصدی مرنجاب (عکاس: مسعود عتیقی)

تاریخ : پنجشنبه و جمعه 15 و 16 اسفند 1392

هدف گشت رصدی : آشنایی با آسمان زمستان و اجرام اعماق آسمان ، رصد صور فلکی به همراه عکاسی از آنها

ابزار رصدی : تلسکوپ دابسونی مدل نیوتونی 10 اینچی مارک MEADE آمریکایی و یک دو چشمی

اطلاعات منطقه : ارتفاع 803 متری و فشار 1015 میلی باری

"گشت رصدی آموزشی انجمن نجوم آماتوری ایران با موفقیت در شبانگاه 15 اسفندماه جاری و با حضور تعداد زیادی از شیفتگان آسمان برگزار گردید و خاطره کویر نوردی روز جمعه در ذهن دوستداران طبیعت که همان عاشقان آسمان بودند با جمع آوری زباله‌هایی که متأسفانه چهره تپه‌های زیبای شنی را زشت کرده بود، ماندگار شد."

به منظور آشنایی با آسمان زمستان، انجمن نجوم آماتوری ایران، گشتی رصدی به مقصد کاروانسرای مرنجاب (کاروانسرای تاریخی زیگورات / محل عبادت) واقع در شهرستان کاشان ، استان اصفهان در نظر گرفت. این کاروانسرا به دستور شاه عباس صفوی در کنار قنات مرنجاب بنا نهاده شده است و از دهستان کویرات شهرستان آران و بیدگل در 50 کیلومتری شمال شرق مرکز این شهرستان محسوب می شود.

بدین ترتیب ، به همراه تمام اعضای گروه رصدی در روز پنجشنبه 15 اسفند ماه ، ساعت 13:15 به سمت رصد گاه حرکت کردیم . البته قبل از حرکت از اعضایی که اولین گشت رصدی خود را تجربه می کردند، خواسته شد تا برگه ای را جهت حفظ ضوابط و مقررات مختص یک گشت رصدی، پر کنند و امضا نمایند .

اولین توقفمان پس از حرکت، ساعت 14:30 بعد از ظهر به منظور خرید نوشیدنی و رفع خستگی و سایر نیازهای افراد صورت گرفت  بخشی از ادامه ی مسیر را با تماشای مستند خورگرفت سال 1385 در کشور ترکیه، شهر آنتالیا، گذراندیم.

فیلمبردارانی ( جناب آقای عطاران و جناب آقای مرادی ) جهت تهیه چند عکس و فیلم هایی از اعضا و شب رصدی شان ، گروه را همراهی می کردند. بدین منظور توقف هایی در طول مسیر داشتیم که جزو بخش جذابی از سفرمان بود. که توقف 20 دقیقه ای در آران و بیدگل ، حرم امام زاده هلال بن علی ، جزوی از آن محسوب می شود .

قسمت واقعأ جالب و البته کمی سردرگم کننده ی سفر، خطا رفتن قسمتی از مسیرمان بود که با انتخاب نادرست دو راهی وارد مسیر اشتباه شدیم که البته با وجود توانمند جناب مهندس عتیقی و کارشناس گروه، با مسیریابی از طریق ستارگان و دستگاه GPS، پس از گذشت چند دقیقه دوباره به مسیر اصلی وارد گشتیم . حدود ساعت 21:15 شب بود که به کاروانسرا رسیدیم و جهت صرف شام از اتوبوس خارج شدیم و پس از شنیدن فرمایشات جناب مهندس عتیقی و معرفی کارشناس گروهمان جناب آقای دالوند و خانم مریم دولت مدنی از اعضای فعال گروه و جناب آقای فرشید عاملی عکاس نجومی به سایر افراد، با برداشتن وسایل و ابزار رصدی و کوله‌ها به سمت رصدگاه در پشت کاروانسرا حرکت کردیم. ماه کم کم در افق غربی در حال غروب بود که می بایست به سرعت سراغ رصد و عکاسی از آن می رفتیم. ساعت 22:30 بود که رصد ماه و عکاسی از آن را انجام دادیم.

در ادامه شب ، افراد به همراه جناب مهندس عتیقی و آقای دالوند به قصد رصد سایر اجرام از جمله اجرام مسیه و برخی سیارات منظومه ی شمسی، به سمت تلسکوپها حرکت کردند. از طرفی دیگر آقای عاملی مشغول عکاسی از آسمان افق جنوب غربی بودند که در اواخر شب به یک اثر بسیار زیبا با 350 عکس گرفته شده  که به Time Laps( مجموع حرکتی تعداد زیادی عکس گرفته شده به صورت متوالی از افق آسمان) درعکاسی معروف است تبدیل شد. فربد کبیری ، از اعضای انجمن نیز با رصد مشتری و عکاسی آن از طریق گوشی galaxy S4 خود، تصویری بسیار زیبا از آن سیاره بدست آورد. در ابتدای رصد کارشناس برنامه توضیحاتشان را با معرفی جهت های اصلی و فرعی سماوی آغاز نمودند و سپس به سراغ نحوه‌ی جهت یابی از طریق صور معروف آسمان مانند دب اکبر رفتند. پس از آن ایشان توضیحاتی در ارتباط با نحوه ی تمییز یک ستاره از سیاره را در آسمان و یافتن دیگر صور فلکی از طریق یافتن یک صورت در آسمان، ارائه دادند. بیش از 20 صورت فلکی و 10 جرم مسیه را رصد کردیم که برخی از آنها عبارتند از :

صورت فلکی کلاغ ، جام  ، سنبله و ستاره ی پرنورش سماک اعزل، عقرب و خوشه های بسته ی آن M4 و M80 و خوشه های باز آن M6 و M7 ، صورت فلکی چنگ و سحابی رینگ M57 ، دو کهکشان کروی M95 و M96 در صورت فلکی شیر ، M35 در صورت فلکی جوزا ، M42 و M43 در سحابی جبار ، M36-37-38 در صورت فلکی ارابه ران ، M45 در خوشه ی پروین ، ...

در طول شب نیز در منطقه ی دایره البروج سیارات برجیس ، ناهید ، بهرام و کیوان را از درون تلسکوپها رؤیت کردیم .

حدود ساعت 12 شب بود که با گذر یک " آذر گوی " نظر تمام افراد به این واقعه ی بسیار زیبا جلب گشت. حرکت آن از جنوب غربی به شمال شرقی بود .

با توجه به تصمیمات انجمن جهت اندازه گیری حد قدر آسمان منطقه ی رصدی، گروهی از افراد برای این کار انتخاب گشتند. که با توجه به فصل زمستان و ماه اسفند صورت فلکی شیر ( Leo / اسد ) واقع در سرسو برای این هدف انتخاب شد .

نزدیک صبح بود که برای رؤیت خورشید آماده می شدیم و دوربین‌ها را برای عکاسی مستقر کردیم . ساعت 6:25 صبح خورشید طلوع کرد و پس از عکاسی از آن لحظه ی زیبا و گرفتن یک عکس دسته جمعی مقابل کاروانسرا ساعت 7:20 به سمت تپه های شنی دستکن حرکت کردیم . پس از رسیدن به تپه ها جناب مهندس عتیقی 30 دقیقه به اعضا زمان دادند تا از تپه نوردی لذت برده و عکس‌هایی از آنجا بیاندازیم. حدود ساعت 8:50  بود که برای صرف صبحانه به سمت آران و بیدگل حرکت کردیم که در اواسط راه شترهای در حال چرا را در کنار جاده دیدیم که بسیار صحنه ی زیبا و جذابی برایمان بود که البته عکسهایی از داخل اتوبوس از شترها انداختیم. حدود ساعت 11:30 به آنجا رسیدیم و پس از صرف صبحانه مفصل و بسیار دلچسب، آنجا را به مقصد تهران ترک گفتیم.

شتری در کویر (عکاس: مونا کریمی‌نژاد)
شتری در کویر (عکاس: مونا کریمی‌نژاد)

در طول مسیر نیز از گرمای وجود استاد نازنین و مهربانمان جناب مهندس عتیقی و جمعی از دوستان نجومی استفاده کردیم که روز خاطره انگیزی را برایمان رقم زد. حدود ساعت 4 بعد از ظهر بود که به دفتر انجمن رسیدیم .

این گشت رصدی نیز همانند دیگر گشتهای رصدی انجمن مملو از شادی ، شور و نشاط بود که باعث گشت با قسمتی دیگر از حقایق علم نجوم و آسمان شب آشنا شویم که مسلمأ با مدیریت و کمکهای بی دریغ استاد عتیقی عزیز برایمان خاطره انگیزتر شد.

به امید دیگر شبهای رصدی در آغوش آسمان شب و ستارگان مالامال از عشق ایزدی...


عکس‌های زیر توسط آقای علی پزشک پور گرفته شده اند:











نويسنده : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم دولت مدنی
(مهمان)
شنبه 17 اسفند 1392 - 21:33

از اساتید محترم جناب آقای مهندس عتیقی و جناب آقای مهندس دالوند به خاطر زحماتشان در این شب رصدی خوب و خاطره انگیز بسیار متشکرم.
خیلی ممنونم از خانم کریمی نژاد عزیز. خسته نباشید. از گزارش خوب و جامع شما سپاسگزارم.
پویا شادمان حیدری
(مهمان)
يكشنبه 18 اسفند 1392 - 12:37

تشکر فراوان از آقای مهندس عتیقی و آقای مهندس دالوند به جهت برگزاری تور رصدی و آموزش مطالب علمی و همکاری دوستان محترم
تشکر از خانوم کریمی نژاد جهت همراهی و گزارش زیباشون در گشت رصدی
خیلی خوشحال هستم که با دوستانی عزیزی آشنا شدم و امیدوارم که بتوانم بیشتر در خدمت شما باشم
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 18 اسفند 1392 - 18:20

ضمن سلام و خسته نباشيد
اگر امكانش هست لطفا از طلوع خورشيد و كويرنوردي عكس بگذاريد.
در مورد جمع آوري زباله هاي كوير هم بنويسيد ممنون ميشم.
با تشكر
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 10:29

سلام
به محض رسیدن تصاویر دیگر، در سایت قرار خواهد گرفت.
در مطلب آسمان هفته سوم اسفند به این موضوع اشاره شده بود که دوباره بازگو می‌کنم:
"گشت رصدی آموزشی انجمن نجوم آماتوری ایران با موفقیت در شبانگاه 15 اسفندماه جاری و با حضور تعداد زیادی از شیفتگان آسمان برگزار گردید و خاطره کویر نوردی روز جمعه در ذهن دوستداران طبیعت که همان عاشقان آسمان بودند با جمع آوری زباله‌هایی که متأسفانه چهره تپه‌های زیبای شنی را زشت کرده بود، ماندگار شد."

ضمناً نکاتی رو که گفته بودین لحاظ کردم و از این بابت متشکرم
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 18 اسفند 1392 - 18:24

با تشكر فراوان از اساتيد آقاي عتيقي و آقاي دالوند بابت برگزاري برنامه اي بسيار خوب و به ياد ماندني و همچنين از خانم كريمي نژاد هم براي گزارش فوق العادشون و هم براي اينكه به همه در طول رصد انرژي دادند.
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
يكشنبه 18 اسفند 1392 - 18:27

پانتوميم مسير بازگشت هم از نكات بسيار خوب برنامه بود كه به دوستان انرژي بس فراواني داد.
مهسا دولت مدنی
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 19 اسفند 1392 - 20:51

سلام. جا دارد که اول از همه از دوستانی که این تجربه رصدی را برای من و بقیه افراد گروه خاطره انگیز کردند تشکر فراوان کنم بویژه آقای مهندس عتیقی عزیز و آقای مهندس دالوند محترم بخاطر زحمات بی دریغشان.
باعث افتخار است که انجمن نجوم آماتوری ایران ضمن برگزاری گشت های رصدی منحصر به فرد، به مقوله حفظ و نگهداری محیط زیست توجه ویژه دارد.
فاطمه. ز
(مهمان)
جمعه 23 اسفند 1392 - 15:22

سلام
من تازه میخوام رصدو شروع کنم.... جایی هست که کلاس برگزار کنه و اینکه رصد خانه نیاوران برنامه رصد عمومی داره؟
:-)
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
يكشنبه 25 اسفند 1392 - 19:36

سلام، شما وكليه شيفتگان آسمان مي توانيد در دوره هاي متنوع ستاره شناسي كه در انجمن نجوم آماتوري ايران با نزديك به 15 سال تجربه در اجراي دوره هاي مختلف نجوم آماتوري شركت نماييد. همچنين براي شركت در برنامه هاي رصدي، همايشها و اخبار اين مركز كشوري مي توانيد همين وبگاه را دنبال نماييد. تلفن ما: 02166922627
فاطمه. ز
(مهمان)
چهارشنبه 28 اسفند 1392 - 19:17

خیلی ممنون از راهنماییتون...
مونا کریمی نژاد
(دیدگاه‌ها: 10)
دوشنبه 18 فروردین 1393 - 22:29

با تشکر از آقای شبانی عزیز که این تصاویر بسیار زیبا و گویای طبیعت وصف ناپذیر کویر را ضمیمه‌ی این گزارش قرار دادند.
علی جان، از شما نیز بابت ارسال این تصاویر ممنون و سپاسگزارم.
عکس‌های جالبی را شکار کردی;-)
علی پزشکپور
(دیدگاه‌ها: 0)
پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 21:10

از آقای شبانی ممنونم و همین طور از لطف و اظهار محبت شما سپاس گدارم.
مریم دولت مدنی
(مهمان)
پنجشنبه 21 فروردین 1393 - 22:08

خیلی ممنونم از آقای پزشکپور عکس هاتون بسیار زیبا بود .

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون