*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
خورشید گرفتگی جزئی 12 آبان 92

خورشید گرفتگی جزئی 12 آبان 92
شنبه 18 آبان 1392 - 13:32 | شاخه : | نويسنده : محمد سلطان الکتابی | 14063 بازدید | 0 دیدگاه

ماه در مدارش می تازد و در پی آن است که خودی نشان دهد تا بار دیگر ساکنان بخشی از کره خاکی را به زیر سایه خود فرو ببرد.  خورشید گرفتگی 12 آبان 92 از نوع مرکب(کلی-حلقوی ) بود . ساکنان بخشی از امریکای شمالی قسمتی از گرفتگی جرئی را به هنگام برآمدن خورشید دیدند، در حالی که در بخشهایی از خاور میانه خورشید گرفتگی جرئی در آستانه غروب خورشید قابل رویت بود. همچنین ساکنان خوش اقبال قاره افریقا که در مجاورت استوا بودند می توانستند خود را به زیر سایه ماه برسانند و بعد از ظهر یکشنبه، رصدگر یک کسوف کامل باشند.

مسیر گرفت
مسیر گرفت

این پدیده در بخش هایی از مرکز و غرب ایران به صورت جزئی، پیش از غروب آفتاب قابل دیدن بود. در اصفهان فرصت اندکی در حدود 20 دقیقه مانده به غروب خورشید برای ثبت این گرفتگی مهیا شد.
در روز 12 آبان نیز مانند چند کسوف دیگر که پیش تر تجربه رصد آن را داشته بودم، در آستانه خورشید گرفتگی شاهد بارش باران بودم. و این بار آن قدر آسمان دلش پر بود که دانه های تگرگ مثل برف همه جا را سفید کرد. خوشبختانه بارش باران دقایقی پیش از تماس اول پایان یافت و هوا ناگهان صاف شد و فرصت مناسبی برای ثبت مراحل کسوف جزئی فراهم شد.
کسوف بعدی در ایران در روز 5 دی 1398 به هنگام برآمدان آفتاب قابل مشاهده است؛ لذا در پهنه ایران تا چندین سال ، هلال خورشید در آسمان جلوه گر نخواهد شد.
تصاویر زیر روایتی است از آنچه در روز 12 آبان ، زمین و آسمان به خود دید.

 
 


 
 


 
 


 
 


 
 


محمد سلطان الکتابی - منجم آماتور نمونه کشور در سال 1388
محمد سلطان الکتابی - منجم آماتور نمونه کشور در سال 1388



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون