*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
گزارش برگزاری سی و دومین باشگاه نجوم رشت

گزارش برگزاری سی و دومین باشگاه نجوم رشت
دوشنبه 31 فروردین 1388 - 02:30 | شاخه : | 3434 بازدید | 0 دیدگاه

باشگاه نجوم فروردین ماه

26/ فروردین ماه/ 1388

آنچه که در پی می آید گزارش ارسالی از برگزاری باشگاه نجوم رشت است. این باشگاه در روز چهارشنبه26/ فروردین ماه/ 1388 در سالن سبز مجتمع فرهنگی هنری خاتم الانبیاء(ص)، با حضور محترم مشتاقان به دانش ستاره شناسی برگزار گردید. برنامه با تلاوت آیاتی از قرآن کریم و سپس سرود ملی ایران آغاز شد.
مجری باشگاه، سارنیا باقری، پس از خوشامدگویی به حاضرین درسالن، ازداوود همتی برای ارائه ی بخش دوم مقاله ی خود تحت عنوان اهمیت وکاربردهای نجوم، دعوت نمود.
همتی پس از مروری بر مطالب خود در باشگاه قبل به بیان کاربردهای دیگر نجوم پرداخت وی گفت محاسبه سرعت نوردر فضا، اولین بار توسط ستاره شناسی دانمارکی به نام رومر، با استفاده ازرصد و زمان سنجی دقیق خسوف اقمارمشتری صورت گرفت از سوی دیگر درک و شناخت نحوه ی پیدایش، شکل گیری، وسعت و سرانجام منظومه شمسی و عالم هستی به کمک دانش نجوم میسر گشته است. وی درادامه در پاسخ به این پرسش که مهمترین فایده کاربردی نجوم درزندگی چیست؟ گفت بسیاری ازبناهای باستانی برای گاهشماری (تهیه تقویم) و پیشگویی رویدادهای سماوی به کار می رفته اند و امروزه نیز زمان سنجی که سنجش اوقات شبانه روز برمبنای گردش وضعی زمین و حرکت ظاهری خورشید درآسمان است ازپرکاربردترین فواید نجوم به شمار می رود. سپس وی اثرات معنوی نجوم را برشمرد و افزود ازشناخت عالمی که خداوند خلق کرده است می توان پی به کوچکی و ناچیزی خود در این عالم و به ناتوانی خود در برابرعظمت پرودگار برد درانتها همتی سخنان خود را با این جمله به پایان رساند که با وجود آنکه همه هستی مظهر قدرت و جمال خداوند است پس چرا بسیاری ازما (مسلمانان) به آسمان توجّه وتفحص نمی کنیم ؟
در ادامه ی سخنرانی های باشگاه، سعید مجیدی، ازانواع تلسکوپ ها ومعایب آنها سخن گفت وی تلسکوپ ها را به سه دسته ی شکستی، بازتابی و شکستی بازتابی تقسیم کرد واز نقاط قوت و ضعف هرکدام سخن گفت وی افزود امروزه به دلیل قیمت پایین تر تلسکوپ های نیوتونی نسبت به تلسکوپ های شکستی، این نوع تلسکوپ درمیان منجمان آماتور طرفدار بیشتری دارد سپس وی به معرفی عدسی های آپوکروماتیک پرداخت و ازعدم وجود خطا ی رنگی دراین نوع ازعدسی ها سخن گفت.
دربخش بعدی باشگاه این ماه، محمد احمدی، دو سوال نجومی را مطرح نمود که مورد توجه علاقه مندان قرارگرفت. مجری باشگاه نیز از گردهمایی ها و برنامه های ویژه ی نجومی در سال جهانی نجوم سخن گفت و ازهمگان خواست بیش از پیش در فعالیت های نجومی شرکت داشته باشند.
پس از استراحتی کوتاه در بخش دوم سخنرانی ها نوبت به مقاله ی نگاهی به هلال شاهگاهی اردیبهشت، با اجرای یوسف شعبانی رسید. او از مقارنه ی خورشید و ماه در روز شنبه 5 اردیبهشت ماه سخن گفت و مشخصات هلال جمادی الاول برای شهر رشت و چند شهر مرزی ایران را بررسی کرده وبا رکوردهای رویت هلال ماه با چشم مسلح مقایسه کرد. وی گفت رصد هلال شامگاهی اردیبهشت ماه به دلیل نزدیک بودن پارامترهای آن با مقادیررکوردهای جهانی رویت هلال، بسیار جالب توجه و هیجان انگیزاست به گونه ای که رصد این هلال دربرخی از نقاط کشور می تواند رکوردهای فعلی رصد هلال را جابه جا کند.
سپس، جواد عزیزی، به معرفی دستگاه آشکارسازی شهاب ها پرداخت. وی ابتدا به معرفی تئوریKEAY و معرفی امواجVLF پرداخت و گفت در اثر تحقیقات انجام شده در مورد این پدیده کارشناسان محدوده ی امواج با فرکانس های بسیار کوچک را به 3 دسته زیرتقسیم می نمایند:
1- ULF:                            f < 30HZ (Ultra Low Frequency) 2- ELF:                       0.3 < f <3 kHz (Extra Low Frequency)

3-VLF:                               3
وی همچنین درباره ی رصد رادیویی بارش های شهابی سخن گفت و به نمایش تعدادی از گیرنده های بارش های شهابی پرداخت و صدای ضبط شده ی شهاب رادیو یی را پخش نمود. عزیزی افزود یکی از مشکلات رصد رادیویی شهابها پالس های رعد وبرق می باشد که به مقایسه ی دامنه ی طیف رعد وبرق و شهاب ها پرداخت همچنین وی در مورد نوعی آشکار سازرادیو یی شهاب که توسط وی اختراع شده بود نکاتی را بیان نمود.
علی طوافی نیز رویدادهای آسمان اردیبهشت ماه را مورد بررسی قرار داد و زمان دقیق وقایع نجومی این ماه را اعلام نمود. وی همچنین از روز جهانی نجوم سخن گفت و از برنامه های پیش بینی شده دراین روزخبر داد.

باشگاه نجوم رشت، گردهمایی منجمان آماتور گیلانی است که با همکاری گروهها و موسسات
نجومی گیلانی از قبیل انجمن علمی و پژوهشی نجم شمال/ انجمن نجوم اکلیل شمالی/ انجمن نجوم سمپاد گیلان/ کانون نجوم سها/ انجمن نجوم خواجه نصیر همگام با سراسر کشور در هر ماه برگزار می شود.
باشگاه نجوم رشت از تمامی علاقه مندان به دانش، به ویژه ستاره شناسی دعوت می کند در این گردهمایی شرکت کنند. حضور برای عموم آزاد است.
نویسنده : سمانه باقری




اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون