*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
لاوجوی به صف آرایی آسمان زمستان می‌پیوندد

لاوجوی به صف آرایی آسمان زمستان می‌پیوندد
دوشنبه 25 شهریور 1392 - 15:43 | شاخه : | مترجم : مهشید فرخی | 18656 بازدید | 1 دیدگاه
دنباله دار جدید لاوجوی (Lovejoy) به آرامی حرکت خود را شروع می‌کند اما زمانی که به زمین خیلی نزدیک شود در اواسط سپتامبر به سرعت از نزدیکی شکارچی عبور و سراسر خرس بزرگ را طی می‌کند.(موقعیت‌ سیاره‌ها برای 10سپتامبرمی‌باشد و نقشه توسط نرم افزار  SKY MAP تهیه شده است)
دنباله دار جدید لاوجوی (Lovejoy) به آرامی حرکت خود را شروع می‌کند اما زمانی که به زمین خیلی نزدیک شود در اواسط سپتامبر به سرعت از نزدیکی شکارچی عبور و سراسر خرس بزرگ را طی می‌کند.(موقعیت‌ سیاره‌ها برای 10سپتامبرمی‌باشد و نقشه توسط نرم افزار SKY MAP تهیه شده است)


از ورای دنباله دار ISON حرکت کنید. یک همسفر دارید!
آقای تری لاوجوی منجم آماتور استرالیایی، کاشف 3 دنباله دار است که اخیراً (Lovejoy) C/2011W3 را به عنوان چهارمین کشف خود ثبت کرده است.
این دنباله دار جدید به صف دنباله دارانی اضافه خواهد شد که در اوایل ماه نوامبر به آسمان نیمکره شمالی زینت می‌بخشند، این دنباله‌دارها عبارتند از: دنباله دار آیسان(ISON) ، اِنکه (Encke) و دنباله دار جدید Lovejoy.

تصویر دنباله دار C/2013R1 Lovejoy در 10سپتامبر گرفته شده است. این دنباله دار در ماه سپتامبر با  تلسکوپ‌های بزرگ آماتوری بطور واضح مشخص است اما ممکن است میدان دید کوچکی در ماه نوامبر داشته باشد. باریکه نوری که در سمت راست تصویر میبینید یک ماهواره ثابت است.
2013R1 Lovejoy در 10سپتامبر گرفته شده است. این دنباله دار در ماه سپتامبر با تلسکوپ‌های بزرگ آماتوری بطور واضح مشخص است اما ممکن است میدان دید کوچکی در ماه نوامبر داشته باشد. باریکه نوری که در سمت راست تصویر میبینید یک ماهواره ثابت است.


کشف دنباله دار لاوجوی در 9 سپتامبر پس از گذشت 2 شب رصد وعکاسی توسط آقای لاوجوی با یک بازتابنده‌ی اشمیت-کاسگرین 8 اینچی اعلام گردید.
این عکس زمانی گرفته شد که دنباله دار مانند یک پشه نحیف با قدر 14.5 از بین جبار و تکشاخ عبور می‌کرد.مشاهدات بعدی که توسط دیگر منجمین آماتور انجام شد هسته‌ی کوچک و فشرده را با قدر کمی روشن تر از 14 تایید کردند.

تصویر بالا در تاریخ 8 سپتامبر از دنباله دار لاوجوی که درحال عبور با هسته‌ی کوچک و متراکم درحدود30ثانیه قوسی و دم کوتاه و کم نور میباشد، عکس برداری شده است.
تصویر بالا در تاریخ 8 سپتامبر از دنباله دار لاوجوی که درحال عبور با هسته‌ی کوچک و متراکم درحدود30ثانیه قوسی و دم کوتاه و کم نور میباشد، عکس برداری شده است.


در حال حاضر برای نگاهی سریع به این دنباله دار نیاز به یک تلسکوپ قوی دارید، اما در ماه نوامبر این دنباله دار با قدر8 سوژه فوق العاده ای برای مشاهده با تلسکوپهای کوچکتر خواهد بود.
در نزدیکترین رویکردی که در 23 نوامبر اتفاق میافتد، لاوجوی درحالی که از خرس بزرگ عبور میکند از حدود 38.1 میلیون مایلی (61.3 میلیون کیلومتری) زمین گذر خواهد کرد.

این دنباله دار با قدر ضعیف 14 در قسمت شرقی کمربند جبار در صورت فلکی کم نور تکشاخ قرار دارد. این نقشه موقعیت این دنباله دار را در 11 سپتامبر قبل از شفق نشان می‌دهد.(تهیه شده با نرم افزار استلاریوم فارسی)
این دنباله دار با قدر ضعیف 14 در قسمت شرقی کمربند جبار در صورت فلکی کم نور تکشاخ قرار دارد. این نقشه موقعیت این دنباله دار را در 11 سپتامبر قبل از شفق نشان می‌دهد.(تهیه شده با نرم افزار استلاریوم فارسی)


از میانه‌ها تا اواخر ماه نوامبر زمان مناسبی برای مشاهده دنباله دار ISON که نقطه توجه بیشتر مشاهدات حرفه ای و آماتوری است می‌باشد، این دنباله دار با قدر 2 و 3 در بیشترین حالت درخشندگی خود در آسمان صبحگاه قرار دارد.
پس آماده شوید که شب‌های پرکاری را با تلسکوپ خواهید داشت!

نمودار بالا قدر پیش بینی شده دنباله دار لاوجوی را نشان می‌دهد، منحنی قرمز کشیدگی فاصله  دنباله داراز خورشید را نشان میدهد. همانطور که می‌بینید زمانی که در درخشنده ترین حالت خود قرار دارد  منحنی برای مدت طولانی در آسمان تاریک بالا خواهد رفت.
نمودار بالا قدر پیش بینی شده دنباله دار لاوجوی را نشان می‌دهد، منحنی قرمز کشیدگی فاصله دنباله داراز خورشید را نشان میدهد. همانطور که می‌بینید زمانی که در درخشنده ترین حالت خود قرار دارد منحنی برای مدت طولانی در آسمان تاریک بالا خواهد رفت.


لاوجوی با سرعت نسبتاً زیادی در روز کریسمس از فاصله 81 میلیون مایلی (130.3 میلیون کیلومتری) خورشید عبور خواهد کرد و به اعماق آسمان، جایی که از آن آمده بازخواهد گشت.
این نمودار به شما یک دید کلی نسبت به مسیر و موقعیت دنباله دار در 2 ماه آینده می‌دهد.

تصویر گرافیکی بالا نشان دهنده دنباله دار لاوجوی در توالی سیاره‌ای آسمان 9 نوامبر میباشد که در قطب شمال ایجاد خواهد شد.
تصویر گرافیکی بالا نشان دهنده دنباله دار لاوجوی در توالی سیاره‌ای آسمان 9 نوامبر میباشد که در قطب شمال ایجاد خواهد شد.


از سمت چپ، دنباله دار Encke با قدر6، ISON با قدر حدودی 6 یا 7 ، و بعد بهرام (مریخ)، و در ادامه دنباله دار لاوجوی که هنوز دارای نور ضعیف و قدر9 می‌باشد، و در آخر برجیس (مشتری) درخشان این صف را تکمیل می‌کند.
اگرچه دنباله دارها با چشم غیر مسلح دیده نخواهند شد، اما شانس بزرگی برای عکاسان نجومی برای گرفتن عکس ازین ترتیب زیبا می‌باشد.

دنباله دار لاوجوی از پایین در حال نزدیک شدن به صفحه سیارات می‌باشد. این نمودار موقعیت دنباله دار را در 10 سپتامبر نشان میدهد. مانند بسیاری از دنباله دارها، مدار لاوجوی به شدت متمایل است، در این مورد این تمایل  62 درجه میباشد.
دنباله دار لاوجوی از پایین در حال نزدیک شدن به صفحه سیارات می‌باشد. این نمودار موقعیت دنباله دار را در 10 سپتامبر نشان میدهد. مانند بسیاری از دنباله دارها، مدار لاوجوی به شدت متمایل است، در این مورد این تمایل 62 درجه میباشد.



به دوران هیجان انگیز دوستداران دنباله دار خوش آمدید
به تری لاوجوی به خاطر یک کشف بزرگ دیگر تبریک میگوییم!


تری لاوجوی - Terry Lovejoy
تری لاوجوی - Terry Lovejoy


مترجم : مهشید فرخی
مهشید فرخی از اعضای انجمن نجوم آماتوری ایران، در رشته مهندسی مکانیک تحصیل کرده است و هم اکنون به عنوان مترجم و نویسنده با سایت این انجمن فعالیت می‌نماید.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محمد علی
(مهمان)
سه شنبه 26 شهریور 1392 - 14:39

خیلی خوب بود. فقط زمان اوج دنباله دار انکه چه زمانی است؟

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون