*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آیا ستاره فم الحوت سه تایی است؟

آیا ستاره فم الحوت سه تایی است؟
دوشنبه 15 مهر 1392 - 13:15 | شاخه : | مترجم : الهه نجفی | 14639 بازدید | 0 دیدگاه
آیا ستاره فم الحوت سه تایی است؟
در این تصویر ترکیبی با رنگ متضاد که توصط هابل گرفته شده است، حرکت مداری سیاره فمالحوت b دیده می‌شود.

فم الحوت (روشن ترین ستاره صورت فلکی حوت یا ماهی) که با چشم غیر مسلح قابل رویت است مکان جالبی برای مطالعه است. فم الحوت دارای یک سیاره است، هر چند یکبار این نظر رد و دوباره تایید شد. فم الحوت مکان نابودی دسته جمعی دنباله دار هاست. هم اکنون این جرم روشن جالب تر نیز شده است.

برای سالها دانشمندان معتقد بودند که این جرم روشن آسمانی متشکل از یک ستاره دوتایی است ، اما مقاله جدیدی آن را یک ستاره سه تایی عنوان می کند.

پروفسور اریک مامجک از دانشگاه روچستر بخش فیزیک نجومی عنوان می کند :" من به وجود سومین ستاره دو سال پیش پی برده بودم ، هنگامی که حرکت ستارگان در همسایگی فم الحوت  را در مطالعه ای دیگر طرح ریزی می کردم." سومین ستاره به نام فم الحوت سی  یا   LP876-10   شناخته شده است.

در ادامه پروفسور مامجک اظهار می کند که: " هرچند برای آزمون اینکه آیا خصوصیات ستارگان با وجود سومین ستاره در سیستم فم الحوت مطابقت دارد نیاز به جمع آوری داده های بیشتر و تشکیل تیم  همکاری با مشاهدات مختلف را داشتم." و این فرصت زمانی پیش آمد که پروفسور مامجک در شیلی به طور اتفاقی با تاد هنری از دانشگاه جورجیا به گفتگو پرداخت که منجر به تشکیل تیمی شد که  به  بررسی و طرحریزی حرکات و طیف بینی  ( مشاهده دما و شتاب تابشی) ستارگان  منجر شده و  سرعت و فاصله ستاره مطابق با سیستم فم الحوت از آن منتج شد.

مشاهده مادون قرمزی هرشل به صفحه فم الحوت
مشاهده مادون قرمزی هرشل به صفحه فم الحوت

LP876-10 یا فم الحوت سی، یک کوتوله سرخ است که با فاصله 11 ماه کامل از فم الحوت در آسمان شب ظاهر می‌شود. شاید متضاد به نظر برسد که معتقد باشیم آنها به هم نزدیک باشند، اما تیم تحقیقی این نکته را که فم الحوت به ما بسیار نزدیک است و 25 سال نوری با ما فاصله دارد را یاداوری می کنند.

" اینکه آنها چنان دور از هم به نظر می رسند می تواند نادیده گرفته شدن ارتباط آنها را در گذشته توجیه نماید."

منبع: Universetoday

مترجم : الهه نجفی
دانشجوی مقطع دکترای معماری و مدرس دانشگاه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون