*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
رصد اجرام مسیه فصل تا بستان از درون شهر های بزرگ

رصد اجرام مسیه فصل تا بستان از درون شهر های بزرگ
پنجشنبه 19 دی 1387 - 21:20 | شاخه : | 3299 بازدید | 0 دیدگاه

 
بر اساس تجربیات رصدی  "پدرام محمد طاهری"
 با آغاز فصل تابستان و شروع تعطیلات فرصت خوبی برای رصد اجرام مسیه پیش خواهد آمد و می توانید رصد اجرام مسیه را از درون همین شهر ها آغاز کنید . در این مجموعه تلاش بر این شده که در مورد اجرامی صحبت شود که قابل رویت از درو ن شهر های بزرگی مثل تهران باشد .
 
با آغاز فصل تابستان و شروع تعطیلات فرصت خوبی برای رصد اجرام مسیه پیش خواهد آمد و می توانید رصد اجرام مسیه را از درون همین شهر ها آغاز کنید . در این مجموعه تلاش بر این شده که در مورد اجرامی صحبت شود که قابل رویت از درو ن شهر های بزرگی مثل تهران باشد .
خوشه کروی  M13  یکی از خوشه های کروی پر نور آسمان تابستان خوشه M13یا جاثی (هرکول ) است این  خوشه در صورت فلکی به همین نام قرار گرفته است M13   از قدر 80/5 می درخشد و نسبتا جرم پرنوری است و حتی اگر رصد گر تیز بینی باشید می توانید با  جوینده ی تلسکوپ از درون شهر آن را رصد نمایید . برای رصد این جرم کافیست به سراغ صورت فلکی جاثی بروید این صورت فلکی به مجرد تاریک شدن هوا قابل رویت است پس از این که این صورت فلکی را در آسمان پیدا کردید باید سراغ ستاره ی اتای جاثی بروید جهت  پیدا کردن این ستاره  می توانید از ذوزنقه ی مرکز صورت فلکی مزبور کمک بگیرید زیرا اتای جاثی راس یکی از اظلاع این ذوزنقه است پس ازآن ‌دوربین دو چشمی یا تلسکوپ خود را روی همین ستاره تنظیم کنید (اگر از تلسکوپ استفاده می کنید توجه داشته باشید که از بزرگنمایی های پایین تلسکوپتان بهره برید) حال با حرکتی بسیارآرام  به اندازه ی  2 درجه به سمت ستاره ی  زتا جاثی حرکت کنید سپس به دقت به آن ناحیه نگاه کرده  و سعی کنید که از گوشه چشم به این جرم نظاره کنید (چپ چپ نگاه کنید ! ) اگر موفق شده باشید باید جرم کوچک و  کم نورو  مه آلود را ببینید . برای دیدن جزئیات بیشتر این جرم صبور باشید به طور کلی اجرام غیر ستاره ای خود را به راحتی به شما نشان نمی دهند و برای دیدن جزئیات آن ها باید دقایقی از پشت تلسکوپ یا دروبین دوچشمی به آن نگاه کنید تا برخی از ستاره های بیرونی آن  را از هم تفکیک کنید .
 خوشه کروی M3 خوشه کروی M3 از مرموز ترین اجرام قابل مشاهده در درون شهر هاست زیرا در جایی که واقع شده ستارگان کم نوری قرار دارد و نمی توان به راحتی آن  را پیدا کرد برای همین یافتن این جرم نیازمند تلاش بیشتری است .
M3  در صورت فلکی عوا  یا  گاوران قرار دارد این صورت فلکی نیز به دنبال غروب خورشید در آسمان نمایان خواهد شد M3 دارای قدر 6 است و کمی نسبت به M13   کم نور تر است برای یافتن این جرم می توانید از ستاره ی بتا ی گیسو کمک بگیرید ( البته  اگر هوا ی شهر در آن روز خوب باشد زیرا این ستاره نسبت به آسمان  شهر  بسیار کم نور  است ) به هر روی در صورتی که هوای شهر مساعد بود ستاره بتا را در امتداد ضلعی که ستاره بتا با گامای گیسو تشکیل می دهد به اندازه ی 6 درجه امتداد دهید  در این محدوده جرمی مشابهM13  را خواهید یافت .اگر از این روش موفق به یافتن M 3 نشدید می توانید از ستاره ی سماک رامح کمک بگیرید .
خوشه کروی M4 یکی دیگر از اجرام مسیه قابل مشاهد در شهر هاM4  نام دارد این جرم  هدف مناسبی برای دروبین های دوچشمی است M4 در صورت فلکی کژدم یا عقرب قرار دارد و از قدر 6/5 می درخشد برای یافتن این جرم کافیست که از ستاره قلب العقرب کمک بگیرید ستاره ی مزبور را به اندازه ی 5/1 درجه به  سمت غرب و کمی متمایل به سمت ستاره ی سیگمای عقرب امتداد دهید در این محدوده خوشه ی M4   را خوا هید یافت .
 
 
 سحابی سیاره نمای دمبل
حال به قلمرو سحابی ها ی  آسمان تابستان می رویم یکی از بارز ترین و زیبا ترین آن ها سحابی سیاره نمای دمبل است این جرم در فهرست مسیه با نام M27  خوانده می شود. دمبل در قلب مثلث تابستانی قرار دارد و پیدا کردن آن چندان مشکل نیست و لی به علت کم نور بودنش بهتر است آن را با تلسکوپ ها ی 3 اینچ به بالا مشاهده کنید لیکن اگر رصد گر تیز بینی هستید با یک دوربین دو چشمی 20X6  نیز می توایند آن را مشاهد نمایید. دمبل از قدر2/7 می درخشد و برای پیدا کردن آن توجه داشته باشید که باید در حدود 3دقیقه در تاریکی باشید که چشمان شما با نور اندک تطبیق یابد .جهت یافتن آن می توایند از صورت فلکی تیر کمک بگیرید این صورت فلکی بسیار کوچک است ولی ستاره های آن  از درون شهر هایی مثل تهران قابل رویت هستند _ ستاره زتای تیر را  به اندازه ی 4 درجه به سمت ستاره ی 14 روباهک امتداد دهید این محدوده محل این سحابی سیاره نماست  توجه داشته باشید که حرکات ابزار شما به این سمت باید کاملا آرام و بدون حرکات اضافی باشد زیرا جرم مزبور بسیار کم نور است اگر ابزار تان را که بر روی سه پایه سوار شده است روی  محل جرم تنظیم کردید و لی موفق به دیدن آن نشدید از تکنیک لرزش استفاده کنید و با یک انگشت به تلسکوپ یا دوربین دوچشمی خود   ( محل چشمی این دو  ) ضربه بسیار خفیفی وارد کنید  به گونه ای که ابزارتان لرزش خفبفی داشته باشد در این صور ت به طور خود به خوری از پشت چشمی متوجه وجود این جرم خواهید شد جرمی که  ازدرون  چشمی به شما نگاه می کرد ولی شما آْن را نمی دیدید. (‌ از تکنیک لرزش معمولا برای اجرام بسیار کم نور استفاده می شود و شما می توانید از این روش برای یافتن سایر اجرام کمک بگیرید).
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون