*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آزمایش سلول‌های خورشیدی در خارج ایستگاه فضایی

آزمایش سلول‌های خورشیدی در خارج ایستگاه فضایی
چهارشنبه 21 فروردین 1392 - 10:17 | شاخه : | 7898 بازدید | 0 دیدگاه
آزمایش سلول‌های خورشیدی در خارج ایستگاه فضایی

نمونه آزمایشی از سلول خورشیدی بافت سه بعدی در بخش خارجی ایستگاه فضایی بین‌المللی مورد آزمایش قرار خواهد گرفت.

ایستگاه فضایی بین المللی (ISS)‌ آزمایشگاه مداری برای انجام تحقیقات علمی دانشمندان،‌ محققان دانشگاهی و حتی گروه های دانش آموزی محسوب می شود، اما برای نخستین بار قرار است که آزمایشی خارج از محیط ایستگاه انجام شود.

پروفسور «جود ردی» از موسسه تکنولوژی جورجیا (GT)‌ و طراح سلول خورشیدی بافت سه بعدی از انجام تست‌های سنجش کارآیی سلول‌ها را در بخش خارجی ایستگاه فضایی خبر می دهد.

مرکز پیشرفت علوم در فضا (CASIS)‌ که وظیفه مدیریت تحقیقات در ایستگاه فضایی بین‌المللی را برعهده دارد، موافقت خود را با آزمایش این سلول‌های خورشیدی بر روی ایستگاه اعلام کرده است.

سلول های خورشیدی از نانولوله های کربنی ساخته شده اند که با مخلوط مس، روی، قلع و گوگرد بعنوان جذب کننده نور پوشش داده شده اند.

ایستگاه فضایی هر 90 دقیقه یکبار بدور زمین گردش می کند و پنل های خورشیدی از تمام جهات در معرض نور خورشید قرار می‌گیرند؛ در این شرایط سلول‌های خورشیدی شاهد 16 طلوع خورشید خواهند بود که یکی از خشن ترین تست های عملکرد در نوع خود محسوب می شود.

ساختار سه بعدی سلول خورشیدی به نازکی فیلم در برخورد با نور خورشید باعث نفوذ بیشتر انرژی در عمق سلول ها و بازتابش کمتر آن می شوند؛ از سوی دیگر کارآیی این سلول های سه بعدی در هنگام غروب آفتاب نیز افزایش پیدا می کند.

آزمایش سلول خورشیدی بافت سه بعدی در بخش خارجی ایستگاه فضایی برای سال آینده میلادی برنامه ریزی شده است.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون