*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
فراخوان گذر

فراخوان گذر
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1391 - 02:30 | شاخه : | 2678 بازدید | 0 دیدگاه

فراخوان گذر-

دوستان و گرامیان نجوم کشور:

رویدادهای نجومی متعددی در عرصه آسمان بیکران رخ می دهند که به تنهایی و یا بصورت گروهی اقدام به رصد و بررسی انها می پردازید. در هر سال چندین هلال ماه جذاب، شاید یک ماه گرفتگی و یا خور گرفت جالب(چه جزیی و چه کلی)، چندین اختفا و...  .
اما رویدادهای بی نظیر و نه کم نظیر هم در آسمان بروز می کنند. شاید عبور دنباله داری همچون هالی که هر 76 سال یکبار رخ می نمایاند یکی از این رویدادها باشد اما گذر ناهید که بعد از سال 1383 ، امسال مجدداً حادث می شود، تا 105 سال دیگر برای زمینیان تجربه نو مشابه ای را به ارمغان نخواهد آورد. بنا بر این رویداد گذر ناهید برای نسل حاضر برروی کره خاکی بی نظیر محسوب می شود.
دوستان شما در انجمن نجوم آماتوری ایران با حمایت و پشتیبانی انجمن نجوم ایران برنامه ریزیهای جذابی را برای شما علاقمندان دارند تا بتوانید از این تجربه تاریخی کمال بهره را ببرید:

-         همایش یک روزه علمی در دو بخش تخصصی  و عمومی(پنج شنبه 11 خرداد - بصورت رایگان)

- برنامه رصد عمومی رایگان(در صورت همکاری مسئولین امر)- برنامه ویژه رصدی داخلی ( مشهد مقدس 16 الی 18 خرداد91)- برنامه ویژه تخصصی رصد پدیده در خارج از کشور(در صورت امکان)- برنامه عمومی گذر: بدون هیچگونه پرداخت هزینه در پایتخت برای کلیه کسانی تنها خواهان دیدن یک رویداد جذاب تاریخی هستند برگزار می گردد. این برنرنامه در نقاط پایلوتی از شمال، غرب، شرق مرکز و جنوب پایتخت برگزار می شود که متعاقباً مکانهای برنامه اعلام خواهد شد. این برنامه ها از ساعت 05:3بامداد چهارشنبه 17 خرداد 91 تا 09:3همان روز ادامه خواهد داشت.

درخواست انجمن نجوم آماتوری ایران از کلیه اعضا بویژه کارشناسان، یاران و همراهان سالیان گذشته این مرکز کشوری و دوستانی که دارای تجهیزات رصدی مجهز به فیلتر خورشید می باشد آن است که با دفتر انجمن تماس و آمادگی خود را برای کمک به اجرای این طرح بزرگ وماندگار علمی ترویجی اعلام نمایند تا با برنامه ریزی دقیق مردم خوبمان از توان این دوستان در این طرح بزرگ و بی نظیرعلمی بهره کافی را ببرند.کلیه گروهها و مراکز نجومی سایر شهرستانهای کشور نیزمی توانند برنامه های ترویجی رصدی خود در این زمینه را از طریق این پایگاه اینترنتی و برنامه های رسانه ای انجمن نجوم آماتوری ایران به اطلاع عموم مردم خوب کشورمان برسانند.

- برنامه رصدی داخلی: علاقمندان با ثبت نام در گروه آموزش کاربردی انجمن نجوم آماتوری ایران برای یک سفر علمی نجومی آماده خواهند شد. با توجه به امنیت وامکانات گسترده تری که در شمال شرق کشور فراهم است، این گروه ویژه رصدی به استان خراسان رضوی در روزهای قبل از گذر عریمت و ضمن بازدید از مکانهای تاریخی و مذهبی همچون بارگاه ملکوتی امام هشتم(ع)، آرامگاه سلطان ادب سرزمین پارس فردوسی بزرگ و دیگر مکانهای تفریحی گردشگری، خود را برای رصد گذر آماده می کنند تا با توجه به حدود 3دقیقه طلوع خورشید زود هنگام در آن منطقه، مدت زمان بیشتری برای رصد و عکسبرداری از این پدیده نادر و جذاب در اختیار داشته باشند.

انجمن نجوم آماتوری ایران، از کلیه کارشناسان و دوستان همراه طی بیش از یک دهه اخیر و تمامی علاقمندانی که دارای تجربه رصد گذر قبلی را داشته ویا قادر به کمک برای اجرای بهینه برنامه های علمی نظیر تصویر برداری از گذر، ثبت گزارش، تعریف و اجرای پروژهای مرتبط و ... را دارند برای گروه بندی و بهره برداری مفید از این توانمندیها دعوت می کند. کافی است با دفتر انجمن تماس و با ذکر مشخصات و اطلاعات مورد نیاز در این حرکت جامع علمی ما را همراهی نمایید.
 
- برنامه تخصصی رصد خارج از کشور: این برنامه با حضور تعداد معدودی از کارشناسان به اجرا در می آید.  در این برنامه همچون گامهای بین المللی قبلی انجمن نجوم آماتوری ایران نظیر رصد ماه گرفت کامل در کشور فرانسه(سال 1378)، بررسی و تهیه گزارش و مستند از خور گرفت کامل ترکیه (سال 1385)، اقدام به سفر جهت رصد طولانی ترین کسوف قرن 21 به کشور چین(سال 1388) و...  ویژه برنامه رصدی پژوهشی تعریف و در صورت امکان در شرق کشور چین به اجرا در خواهد آمد. این سفرعلمی با هدف رصد تمامی مراحل گذر تاریخی سیاره ناهید از مقابل مهر تابان به انجام می رسد.

انجمن نجوم آماتوری ایران در این راستا اقدام به آماده سازی بروشور برای شرح این واقعه علمی و توزیع بین عموم علاقمندان، برگزاری همایش بزرگ یک روزه گذر همراه با ارایه سخنرانیها ومقالات مرتبط(حضور و استفاده از خدمات برای عموم پس از ثبت نام و گرفتن پذیرش آزاد و رایگان است) نیزخواهد نمود.

برای آن دسته از علاقمندانی که قصد تجهیز تلسکوپ و یا هر ابزار رصدی و یا تصویر برداری خود از گذر را داشته باشند، فیلترهای مایلار آلمان، عینکهای استاندارد مخصوص رصد پدیده و همه انواع شناخته شده ابزارهای رصدی در واحد تجهیزات انجمن نجوم آماتوری ایران ارایه می گردد.برای کمک به اجرای بهینه این حرکت علمی تاریخی از هم اکنون با مراکز معتبر نجوم کشورهمراه شوید: 66922627-021 لینک بخش ویژه گذر زهره 91  در این وبگاه


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون