*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آسمان مهرماه 1390

آسمان مهرماه 1390
يكشنبه 3 مهر 1390 - 01:30 | شاخه : | 2597 بازدید | 0 دیدگاه

مسعود عتیقی-
پاییز هر چند فصل خزان طبیعت است اما بهار علم و تربیت نیز هست و در اینجا تبریکات صمیمانه انجمن نجوم آماتوری ایران را به پیشگاه جویندگان دانش و معرفت تقدیم می نماییم.
در ایران باستان مبنای آغاز سال تا قبل از زمان هخامنشیان، اول مهر و آغاز پاییز بوده است. محققان گاهشماری بر این اعتقادند که چون شغل اکثر مردم در آن زمان کشاورزی بوده است و مشاغل دیگر نیز وابسته به آن محسوب می شده اند، با پایان فصل تابستان به عنوان زمان برداشت محصولات و عرضه آن به بازار، کسب درآمد اتفاق می افتاده و با شروع پاییز دوره کشت جدید و هزینه نمودن درآمدهای حاصله بحساب می آمده است، هر چند که دقتهای محاسبات در رسیدن خورشید به نقطه اعتدال پاییزی و لحضه آغاز سال جدید با توجه به سوابق درخشان علمی در این دیار بالا بوده است و جشنهای زیادی نیز بدین مناسبت و حتی در طول سال برگزار شده اما از زمان هخامنشیان نو شدن طبیعت و آغاز بهار نوروز را رقم زده است که می توان گفت این سنت دیرینه تا کنون از سوی ایرانیان هوشیار و دانا تا حد زیادی بخوبی حفظ گردیده است. با این مقدمه به سراغ آسمان مهر 9می رویم:

جمعه اول مهر: ساعت 12:34 این روز مرکز قرص خورشید به نقطه اعتدال پاییزی (یکی از دو محل تلاقی استوای آسمان با دایرة  البروج) می رسد و پاییز در این زمان آغاز خواهد شد. در این روز فاصله خورشید از زمین 1501317کیلومتر و قطر زاویه ای مهر تابان"52 َ31 خواهد بود.

دوشنبه 4 مهر: سیاره سبز آبی اورانوس در ساعت 3:3بامداد این تاریخ به مقابله می رسد در این شرایط زمین بین خورشید و سیاره مزبور است و بهترین فرصت برای رصد یک جرم در مقابله فراهم میآید.

چهارشنبه 6 مهر: سیاره تیز پای تیر ساعت 5:38 به وقت ایران به مقارنه خارجی خواهد رسید . دورترین فاصله سیاره از زمین در این زمان رخ می دهد و خورشید بین زمین و سیاره است.
یکشنبه 1مهر: این شب قمر در عقرب استً! و ستاره ابر غول سرخ دل کژدم(Antares) حدود 4 درجه جنوب ماه قرار دارد. روشنایی ماه در این زمان 26درصد و قدر ستاره قلب العقرب 29/1 است.

شنبه23 مهر: ساعت1:51 این تاریخ سیاره حلقه بر گردن کیوان به وضعیت مقارنه می رسد در این حالت خورشید بین زمین و این سیاره بوده و اصطلاحاً زحل در احتراق است. در این شب خوشه ی زیبای پروین کمتر از 4درجه با ماه در فاز 89درصد جدایی دارد.

جمعه 29 مهر: در بامداد این تاریخ متوقع بارش شهابی جباری هستیم که عامل ایجاد آن دنباره دار مشهور هالی می باشد شدت نور ماه 37درصد و در نیمه شب ماه طلوع خواهد نمود و حدود 23 شهاب در ساعت برای این بارش انتظار می رود(ZHR) که با توجه به اینکه دنباله دارهالی در سال1365 خورشیدی به حضیض خورشیدی رسید هر سال تعداد شهابها کم و کم تر می شود.
… ادامه در خبرنامه ویژه اعضا
یادتان باشد دنباله دار گاراد در آسمان شما را برای رصد فرا می خواند. بزودی اطلاعات جامعی در مورد این جرم دوست داشتنی و نقشه مسیر آن از طریق همین پایگاه اینترنتی به شما ارایه خواهیم نمود.

*ماه در این ماه:
سه شنبه 5 مهر : ساعت 14:39 ماه نو

چهارشنبه 2مهر: ماه بدر ساعت 5:36 صبح
… ادامه در خبرنامه ویژه اعضا
عکس مربوط به این خبر از سوی آقای بهرام مهدوی پور عضو فعال انجمن ارسال گردیده است.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون