*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
برخوردفضاپیمای ناسا با دنباله دار فعال Hartley 2

برخوردفضاپیمای ناسا با دنباله دار فعال Hartley 2
سه شنبه 4 آبان 1389 - 01:30 | شاخه : | 2546 بازدید | 0 دیدگاه
برخوردفضاپیمای ناسا با دنباله دار فعال Hartley 2
 سمانه شاپوری-
فضاپیمای  EPOXI در مسیری قرار دارد که بعد از 435 مایل حرکت بدون توقف در ماه نوامبر با دنباله دار Hartley2 برخورد خواهد کرد.به گفته دانشمندان تمام سیستم های فضاپیما به سمت برخورد نزدیک با یکی از کوچکترین و فعال ترین دنباله دار که تا به حال رویت شده است, می روند.   
LoriaFeaga می گوید  بیلیون ها دنباله داردرمنظومه شمسی وجود دارند ولی این پنجمین بار است که فضاپیمایی آن قدر به یک دنباله دارنزدیک می شود که می تواند از هسته آن عکس بگیرد.
مدار دنباله دار سعی می کند تا به شکل بسیار کشیده دربیایند درواقع  هردنباله دار به نقاط دور از خورشید سفر می کند سپس دوباره به سمت این ستاره تاب خورده و نزدیک آن می شود. بنابراین به این دلیل که Hartley2 درزمان برخورد در نزدیکی خورشید قرارخواهد گرفت، گرم می شودو این در حالی است که قبل از آن در اعماق فضا سرد شده است. پس انتظار می رود که در مجاورت خورشید یخ ها ی موجود در هسته دنباله دار به شدت بخار شده ,ذره های خاک بیرون ریخته و همچنین جت های گازی به خارج پرتاب شوند.
Epoxi درون کما ( قسمت نورانی باقیمانده که توسط خورشید برافروخته شده) سقوط می کند و هسته را احاطه می کند. دوربین های فضاپیما , در تمام مدت با گرفتن عکس های با کیفیت بالا( 7 متر در یک پیکسل ), این جهان جدید را با عظمت خارق العاده اش نمایان می کند.
سباستین بسی می گوید: " ما امیدواریم که نماهایی از صورت زخم خورده این دنباله دار را ببینیم, ویژگی هایی همچون : دهانه ... ها , شکستگی ها و دریچه ها و ... "
" حتی می توانیم تعیین کنیم کدام یک از ویژگی ها باعث فوران جت ها می شوند."
ابزارهای فضاپیما از قبل برای اهداف متحرک خود برنامه ریزی شده اند.
آقای Besse در ادامه می گوید: " ما نسبتا فاصله زیادی با دیدن یک هسته داریم ولی رصدهای روزمره ما با طیف سنج و دوربین ها ما را در شناسائی اقسام و مقادیر گازها در کما یاری می کنند و امکان یادگیری روند چگونگی رشد و باز شدن آنها را در اثر نزدیک شدن به اجرام را برای ما فراهم می کند"
هدف این ماموریت جمع آوری جزئیات در مورد جنس هسته این دنباله دار و مقایسه آن با سایر دنباله دار هاست. دنباله دار ها به این دلیل که مدت طولانی در فاصله دور از خورشید قرار می گیرند سرد هستند وترکیب خود را حفظ می کنند. بررسی ترکیب دنباله دارها ازآن جهت مورد اهمیت است که این ترکیب ها حاوی داستان شگفت انگیزی هستند.
Besse می گوید :"دنباله دار ها باقیمانده مصالح بنای منظومه شمسی هستند. زمانی که سیاره ها از مواد موجود در سحابی خورشیدی که به دورخورشید می چرخید , ایجاد شدند دنباله دارها درون این سحابی نبودند."(دنباله دار ها بعدا از باقی مانده سحابی منظومه شمسی ایجاد شده اند)
محققان این نمونه های اولیه از منظومه شمسی بسیار قدیمی را مورد مطالعه قرارمی دهند تامتوجه شوند که چگونه این منظومه ایجاد شده و چگونه سیاره ای دارای حیات مثل زمین را متولد کرده است.
به گفته Feaga این پرواز به ما کمک میکند تا بفهمیم که41/2بیلیون سال قبل چه اتفاقی رخ داده است.
تا به حال تنها 4 هسته بررسی شده اند.Hartley 2 با هرچه تا به حال دیده بودیم فرق داشت. ما به مطالعه دنباله دارهای بیشتری نیاز داریم تا بفهمیم که از چه لحاظی دنباله دارها مثل هم هستند واز چه جهاتی متفاوتند
EPOXI تنها تصویر محدودی ازجهان جدید را نشان نمی دهد بلکه نشان دهنده تصویری گسترده از تاریخچه دنباله دار می باشد.
"این فضاپیما برای برخورد نزدیک ساخته شده است.ابزارهای این سفینه و رصدهای برنامه ریزی شده ما برای این نوع ماموریت ها  بهینه سازی شده اند.هنگام برخورد عمیق, فضاپیما درنزدیکی دنباله دارTempel 1 حرکت می کرد سپس ابزارهایش  به دور از هسته نگه می دارد تا آن ها ار بقایایی که به سمت بیرون از دنباله دار پرت می شوند حفظ کند."
او ادامه داد که ما منتظر دریافت اطلاعات از این فضا پیما هستیم تابه سرعت کاربر روی داده ها را آغاز کنیم
و قطعا ساعت ها بی وقفه کار خواهیم کرد و منتظر اطلاعات بعدی خواهیم ماند.ما درحال جمع آوری اطلاعات هستیم ولی هنگامی که برخورد صورت بگیرد احتمالا در داده های ارسالی از فضاپیما غرق خواهیم شد.
 
واین تنها یک آغاز است.
 
منبع :سایت ناسا
NASA Spacecraft Hurtles Toward Active Comet Hartley
 


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون