*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
مه گرفت نیمسایه 10 آذر

مه گرفت نیمسایه 10 آذر
يكشنبه 9 آذر 1399 - 16:34 | شاخه : | منبع : سرویس دانشگاه و آموزش خبرگزاری ایرنا | 24707 بازدید | 0 دیدگاه
مه گرفت نیمسایه 10 آذر

تهران- ایرنا- مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: فردا دوشنبه ۱۰ آذر ۹۹، پدیده ماه گرفتگی نیم سایه رخ می دهد، اما در ایران قابل رویت نیست.

مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سرویس علمی خبرگزاری ایرنا با اعلام این خبر افزود: گرفت ماه فردا از نوع نیمسایه بوده و با چشم غیرمسلح تغییر نور ماه چندان محسوس نیست؛ ایران نیز جزو مناطق تحت پوشش این رویداد نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: در نجوم قدیم به ماه گرفتگی نیمسایه، خسوف غیرمرئی می‌گفتند.

عتیقی افزود: این گرفت به ساروس (دوره) ۱۱۶ تعلق داشته و پنجاه و هشتمین گرفت از هفتاد و سه گرفت ساروس مورد اشاره است. قاره‌های آمریکا، استرالیا و همچنین شرق آسیا تحت پوشش این گرفت قرار دارند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری گفت: این پدیده در ساعت ۱۱:۰۲ صبح دوشنبه به وقت کشورمان آغاز شود و در ساعت ۱۵:۲۳ (وضعیت نور روز) پایان می‌یابد.

عتیقی یادآور شد: ماه گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که زمین میان خورشید و ماه است و کره ماه در گردش مداری به دور زمین از درون مخروط باز نیم سایه یا مخروط بسته سایه عبور کند.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران گفت: این انجمن فارغ از این نکات که آیا امکان رصد یک پدیده نجومی در کشور وجود دارد یا خیر و با نگاه به گسترده‌تر شدن اخبار و اطلاعات نجومی در جامعه و فراهم کردن امکان آموزش علاقمندان به دانش آسمانی ستاره شناسی به ویژه در دوران شیوع بیماری کووید -۱۹، همواره در انعکاس اخبار نجومی با خبرگزاری‌های رسمی کشور همکاری کرده است.

عتیقی افزود: این انجمن اعتقاد دارد همه اقشار جامعه باید بتوانند در قالب انتشار این گونه اخبار از مفاهیم آموزشی مرتبط با آن بهرمند شوند و این نکته همواره در گفت و گو با رسانه‌های دیداری، شنیداری و نوشتاری مورد نظر واحد آموزش این مجموعه بوده است.


منبع :سرویس دانشگاه و آموزش خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون