*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
دوشنبه 10 اردیبهشت 1403 | 19 شوال 1445 | 29 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی هفته سوم آبان ماه ۹۹

رویدادهای نجومی هفته سوم آبان ماه ۹۹
پنجشنبه 15 آبان 1399 - 13:42 | شاخه : | منبع : سرویس دانشگاهی فناوری خبرگزاری ایرنا | 5072 بازدید | 2 دیدگاه
رویدادهای نجومی هفته سوم آبان ماه ۹۹

تهران- ایرنا- بارش شهابی ثوری،  همنشینی ستاره پولوکس و ماه، ملاقات خوشه باز ستاره‌ای کندوی عسل و ماه، رسیدن ماه به تربیع آخر و همنشینی ستاره دل شیر با ماه از جمله رویدادهای نجومی هفته سوم آبان ماه ۱۳۹۹ است.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: ساعت ۹:۳۰ صبح امروز پنجشنبه بارش ثوری جنوبی به اوج ‌رسید که با توجه به نور روز، بازه زمانی بامداد تا صبح این تاریخ برای مشاهده شهاب این بارش توصیه می‌شود. (خبر آن دیروز در همین وبگاه منتشر گردید)

«مسعود عتیقی» ادامه داد: ساعت ۲۳:۲۲ شبانگاه جمعه ۱۶ آبان ستاره پولوکس (سر پیکر پسین)، ۳.۹ درجه شمال ماه قرار می گیرد و ساعتی قبل از این زمان، ماه در زمینه صورت فلکی دو پیکر (جوزا) طلوع خواهد کرد؛ با وجود اینکه پولوکس، ستاره بتا صورت فلکی دو پیکر است اما نسبت به ستاره کاستور (سر پیکر پیشین) که در همین صورت فلکی قرار دارد و ستاره آلفا دو پیکر محسوب می شود، به میزان کمی درخشانتر بوده ! و از این نظر، از موارد استثنا در آسمان است. عتیقی افزود: شنبه ۱۷ آبان ساعت ۲۳:۰۴ شب و دقایقی پس از طلوع ماه در زمینه صورت فلکی خرچنگ (سرطان)، خوشه باز ستاره ای کندوی عسل( M۴۴)، با جدایی ۲.۳ درجه، شمال ماه قرار خواهد داشت.

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران اظهار داشت: ساعت ۱۷:۱۶ یکشنبه ۱۸ آبان، ماه به تربیع آخر می رسد و حدود نیمه شب این تاریخ طلوع می کند. ساعت ۱۳:۵۰ روز دوشنبه ۱۹ آبان ماه جاری، ستاره مشهور «دل شیر» (قلب الاسد)، ۴.۷ درجه جنوب ماه قرار دارد که با توجه به وضعیت نور روز در این ساعت، در افق صبحگاهی و قبل از روشنی هوا همنشینی ماه و ستاره دل شیر را می توان مشاهده کرد؛ هرچند بامداد روز بعد یعنی سه شنبه ۲۰ آبان نیز هلال صبحگاهی ماه در زمینه صورت فلکی شیر، جلوه زیبایی برای عکاسان نجومی خواهد داشت. عتیقی گفت: ساعت ۲۰:۳۰ شبانگاه سه شنبه ۲۰ آبان، سیاره تیر به بیشترین کشیدگی غربی خود نسبت به مهر تابان می رسد و در این زمان این سیاره  ۱۹.۱ درجه با خورشید جدایی دارد؛ لازم به توضیح است سیاره تیر این روزها در افق بامدادی است و در ساعت مورد اشاره در آسمان قرار ندارد، بنابراین بامداد روز بعد یعنی چهارشنبه قبل از روشنی آسمان، در زمینه صورت فلکی خوشه یا دوشیزه (سنبله) به همراه سیاره درخشان ناهید (بالاتر از سیاره تیر) بصورت جرم ستاره مانند و کم سو در افق شرقی آسمان دیده می شود. وی خاطرنشان کرد: ساعت ۸:۳۰ صبح پنجشنبه ۲۲ آبان ۹۹، بارش شهابی ثوری شمالی به اوج می رسد که علاقمندان برای مشاهده شهاب های این بارش باید در بامداد این تاریخ به آسمان نگاه کنند.

 

مشروح خبر بارش های شهابی ثوری جنوبی و شمالی را  اینجا مشاهده کنید.

منبع :سرویس دانشگاهی فناوری خبرگزاری ایرنا



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

امیر محمد
(مهمان)
پنجشنبه 15 آبان 1399 - 17:14

با سلام
من چگونه می توانم عضور انجمن نجوم آماتوری ایران شوم.
می شه به من توضیح بدید.
با تشکر
گروه آموزش کاربردی
(مهمان)
يكشنبه 18 آبان 1399 - 19:54

با سلام
انجمن نجوم آماتوری ایران از اوایل دهه 90 خورشیدی عضو جدید نمی پذیرد اما شما می توانید با ما در فضای مجازی در ارتباط بوده و از برنامه های آموزشی و رصدی این مرکز کشوری پس از عبور از بحران کرونا بهره مند گردید. گروه آموزش

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون