*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
عملکرد سال 1391 انجمن نجوم آماتوری ایران

عملکرد سال 1391 انجمن نجوم آماتوری ایران
يكشنبه 20 اسفند 1391 - 02:30 | شاخه : | 3530 بازدید | 0 دیدگاه
عملکرد سال 1391 انجمن نجوم آماتوری ایران

مقدمه :
سال 1391 خورشیدی با تمام فرازونشیبها همچون سالیان قبل گذشت.ناملایمات روزگار و اوضاع اجتماعی که در رویکرد و یا عدم رویکرد جامعه به موضوعات فوق برنامه بسیار تاثیر گذار بود از یک سو و از سوی دیگر مواجهه غیرکارشناسانه سالیان قبل بویژه طی دهه 8خورشیدی با نجوم آماتوری و بنام جانبداری از علم محض با برخوردهای فردی و غرض ورزی های جهان سومی، همانگونه که پیش بینی می شد منجر به سکوت و دوری گزینی جامعه از جامعه نو پا نجوم آماتوری گردید.

نمونه آن اعلام دوگانه روز نجوم است که اعلام جهانی می شود اما برخی در ایران... ! ؛ عاملی برای رکود فعالیتها خصوصاً در بخشهای غیر دولتی و بدون پشتوانه مالی گردیده است و علیرغم آنکه از سالیان گذشته بسیاری  از  گروه ها متاسفانه دچار کندی حرکت شدبودند و نمونه بارز آن را سال 88 می توان بیان نمود که بخش اعظم آن با سال 2009 میلادی سال جهانی ستاره شناسی همراه بود و کمترین آمار عملکردی را از حوزه نجوم آماتوری  درکشور شاهد بودیم.

نتیجه آن شد که افرادی به تور گردانی و دیگرانی به طبیعت گردی روی آورده و و برخی حساب خود را از جامعه نجوم آماتوری جدا نمودند. برخی هم که جلای وطن کرده و راهی کشورهای دیگر شدند تا در سایه آرامش باقی زندگی را سپری نمایند و شاید هم به عنوان مدعی در سالیان بعد باز گردند. برنامه تخصیصی رسانه ملی به نجوم هم که بدنبال اهداف خود بوده و هر بار اعتراض این مرکز کشوری غرض ورزی شخصی قلمداد شد!!؟

امید است با نگاه مبتکرانه و نگرشی وسیع و در خور اعماق آسمان، علاقمندان بار دیگر در سایه شعار سال جهانی نجوم انجمن نجوم آماتوری ایران که همواره نیز مورد تاکید و عمل بوده است؛ انشاالله با وحدت ملی، پیشرفت جهانی را برای جامعه نجوم آماتوری کشور به ارمغان آورند و به گسترش بیش از پیش توجه نمایند.

با این مقدمه کوتاه که به دردنامه شاید شبیه باشد به سراغ برنامه های سال 91 می رویم، اما دلسوزی همیشگی حکم به بیان اوضاع موجود و آسیب شناسی این مهم شد، چرا که همگی دور از این مرزها نیستیم تا رخدادهای داخلی بر سرنوشت فعالیتی گروهی مان تاثیرگذار نباشد.
دوره های آموزشی
آموزش های تئوری همراه با مطالعات فردی از اهمیت بالایی در نجوم آماتوری برخوردار است.

  • دوره نجوم مقدماتی ویژه ترم فوق العاده بهار91
  • همکاری برای اجرای دوره آموزشی نجوم بهار 91 در شهرستان ابرکوه- استان یزد
  • دوره نجوم محاسباتی تابستان 91
  • دوره نجوم مقدماتی تابستان 91
  • دوره نجوم رصدی پاییز 91
  • دوره نجوم مقدماتی زمستان 91
  • دوره آموزشی عکاسی نجومی زمستان 91

برنامه  شب های رصدی آموزشی
اجرای برنامه های عملی ضمن برخورداری از جذابیت خاص، از اهمیت بالایی در ارتقا سطح دانش کاربردی رصدگران آماتور برخوردار است؛ خاصه آنکه با در نظرگرفتن کارشناسان خبره، تجهیزات توانمند، فراهم نمودن امکانات رفاهی مناسب و برخی زیر ساختهای لازم در انتخاب رصدگاه، دریافت اطلاعات هواشناسی با تقدیر و سپاس از دوستان پر تلاش در سازمان هواشناسی کشور بخاطرهمکاری صمیمانه  و هدف گذاری برنامه های رصدی؛
این برنامه ها کیفی و با استقبال رصدگران تهرانی و از برخی شهرهای به اجرا در می آید. لازم به ذکر است با توجه به کیفی بودن برنامه های رصدی انجمن نجوم آماتوری ایران و تغییرات آب و هوایی کشور در شش ماهه دوم سال، بجز برنامه رصدی 24 اسفند هیچیک از گشتهای رصدی برنامه ای نیمه دوم سال جاری به اجرا در نیامد.
  • شب رصدی پنج شنبه 28 اردیبهشت ابیانه کاشان
  • اعزام دو گروه رصد تخصصی گذر سیاره ناهید یکی برفراز برج میلاد تهران و دیگری بر فراز قلل رشته کوه البرز 17 خرداد 91
  • گشت رصدی 3شهریور مرنجاب کاشان(ویژه اعضا)
  • شب نجومی آموزشی پنجشنبه27 مهرماه ویژه دانشجویان فیزیک پلاسما دانشگاه علوم و تحقیقات
  • شب رصدی ویژه دنباله دار پن ستارز 24 اسفند 91 منطقه علمی تاریخی تفرش(استان مرکزی)

شامگاههای رصدی(ترویج علم):
برنامه های ترویجی یکی از اهداف مهم واصلی مراکز نجوم آماتوری قلمداد شده و می شوند. پر واضح است تقسیم عشق به آسمان یکی از جذابیتهای نجوم آماتوری است و گرنه گامهای جدی علمی در دانشگاهها برداشته شده و می شود و مفهوم واقعی نجوم در حوزه آماتوری علاقمندی و تفریح علمی بصورت فوق برنامه است که می بایست ضمن رعایت اصول مسلم علمی، جنبه تفننی فعالیت زیر سوال قرار نگیرد تا به جامعه حداکثری در این زمینه دست یابیم.
انجمن نجوم آماتوری ایران با تکیه بر تجارب و توانمندی کارشناسان همکار در سطحی قرار دارد که امروزه قادر به اجرای طرحهای طرحهای بزرگ ترویج علم نجوم می باشد. بجز برنامه های شامگاه رصدی که در رخی دانشگاهها و مدارس طی سال جاری به اجرا در آمد می توان به تعدادی برنامه های ترویجی اشاره نمود:
  • رصد لکه های خورشیدی و پاسخ به سئوالات علاقمندان بمدت 4 روز پیاپی در حاشیه نمایشگاه تخصصی تکنولوژی و محصولات آموزشی 28 تا 31 فروردین 91
  • برنامه شامگاه رصدی در دبیرستان دخترانه- بهار 91 منطقه تهرانپارس
  • فراهم نمودن امکان رصد عمومی گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید- چهارشنبه 17 خرداد 91
  • مدرسه راهنمایی پسرانه سما شمیرانات اول آبان 91
  • برنامه ترویجی نجوم در سرای محله عبدل آباد- پاییز 91 منطقه 19 تهران
  • برنامه ترویجی سرای محله نفت- پاییز 91 منطقه 5 تهران
ضمناً برنامه های نجومی جذاب و مهمی تحت عنوان بر آستان جانان 91 در مناطق 22گانه پایتخت به همت و ابتکارسازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با حضور گسترده کارشناسان با تجربه انجمن نجوم آماتوری ایران در ماه مبارک رمضان سال 1391 خورشیدی به اجرا در آمد. گذشته از شرایط کمی برنامه که 33برنامه علمی نجومی طی شبهای رمضان برگزار گردید؛ انتخاب کارشناسانی که عموماً با تحصیلات مرتبط بودند، تهیه و تکثیر مقالات علمی ویژه هر شب در تیراژ چند ده هزارتایی، تهیه تلسکوپهای توانمند جدید ویژه این برنامه ها، آماده سازی و ساخت کیتهای متنوع ساعتهای آفتابی، آماده سازی کلیپهای متنوع از اعماق آسمان  با رویکرد نجوم در قرآن و پاسخگویی به سوالات علمی شرکت کنندگان بخشی از خدمات وسیع نجومی در این سری برنامه ها بود که در کنار رصد ماه و سیارات جوابگوی علاقمندان ساکن در جای جای کلان شهر تهران بود که  برخی میهمانان از سایر نقاط کشور نیز از این تلاشها بهره مند گردیدند. این برنامه ها به نوعی رکورددار اجرای طرحهای ترویجی شد، آنهم توسط یک مجموعه در بازه زمانی محدود و نه تنها در کشور بلکه بر اساس برخی یافته ها، رکورد جهانی برای کشورمان در زمینه ترویج علم اخترشناسی قلمداد می شود.
گذشته از اینکه در نظرداشتن رکورد و سایر پارامترهای آماری اهمیت موضوع را صدچندان می کند، اما این تلاش بزرگ و در خور،  واقعیتی است که اجرای 33برنامه ترویج علم نجوم آنهم بدست علاقمندان و دست اندکاران در وسعتی چه از حیث جغرافیایی و چه از نظر تعداد مخاطبان(اقبال عمومی بیش از 10هزار نفر) به مرحله عمل رسیده است و  الگوی بسیار خوبی برای سایر نقاط کشور نیز می تواند باشد.
بدیهی است مراکز نجوم آماتوری و مروجان علم می بایست در جایگاه خود قطعاً دیده شوند و تلاشگران دانشگاهی نیز باید از این بستر مناسب فراهم شده برای آموزش و تامین متخصصان تولید علم بهره گیری نمایند تا به وظیفه خود عمل کرده باشند.
همایشهای علمی
سال 91 را شاید بتوان گفت، سال خوبی برای برگزاری کمی همایشها ندانیم چرا که زمینه های اجرایی و بسیاری زیر ساختها می بایست فراهم می شد که اینگونه نگردید. اما به جرات می توان گفت برنامه های اجرا شده از سوی انجمن نجوم آماتوری ایران در سالی که گذشت بهترین شرایط کیفی را دارا بوده است و امیدواریم دیگر کنفرانسهای علمی در سایر مراکز نیز اینگونه و حتی بهتربه اجرا در آمده باشد.
1-همایش یک روزه گذر تاریخی سیاره ناهید از مقابل مهر تابان که در راستای امضای تفاهم نامه ای در همکاری با انجمن نجوم ایران و مساعدتهای صمیمانه سازمان زمین شناسی کل کشور برای منجمانی از سراسر کشور عزیزمان ایران به اجرا در درآمد. در این برنامه اساتید بزرگی چون دکتر سعداله نصیری قیداری ، دکتر فرهادثبوتی سخنرانی نموده و بسیاری از منجمان فعال کشور فرصتی برای ارایه مقالات علمی پیدا کردند. فرصت نسبتا خوب یکروزه زمان مناسبی برای تبادل اطلاعات آماتورها و در ارتباط با اساتید فراهم شد.

2- دعوت ازمدیریت انجمن نجوم آماتوری ایران برای حضور در جمع دبیران شهرستان میبد استان یزد جهت ارایه سخنرانی در زمینه گذر سیاره ناهید سوم خرداد 91

3- گردهمایی علمی بزرگداشت بیرونی و دوازدهمین سالروز آغاز تلاش فعلاان انجمن نجوم آماتوری ایران به همراه تقدیر از آثار برگزیده کشوری جشنواره عکس گذر سیاره ناهید از مقابل مهر تابان به همراه سخنرانی های علمی و همچنین تقدیر از محمد جواد شریعت زاده عضو فعال انجمن و برنده مدال نقره المپیاد جهانی نجوم- 25 شهریور 91

4- ارایه مقاله علمی توسط آقای امیر فراقی وایقان مسئول بخش ویژه رویت هلال انجمن نجوم آماتوری ایران در همایش 1اسفند 91- مرکز نجوم شهر ری


نمایشگاههای نجومی
  • حضور فعال در نمایشگاه تکنولوژی و محصولات آموزشی (ETPEX 2012) به دعوت برگزار کنندگان
  • نمایشگاه آثار برگزیده جشنواره بزرگ عکسهای گذر سیاره ناهید از مقابل مهر تابان 25 مهر 91 به مدت یک هفته فرهنگسرای سرو منطقه 6
لازم به ذکر است ویراستاری علمی و همکاری با نشر میترا جهت چاپ کتاب جهت یابی، پاسخگویی تلفنی در سطح وسیع به سوالات علمی مردم کشور، همکاری با خبرگزاریهای رسمی و رسانه های دیداری و شنیداری، شرکت در جلسات تبیین نجوم آماتوری و توسعه ای برای این رشته به همراه به روز رسانی وبگاه انجمن نجوم آماتوری ایران به عنوان رسانه ای مستقیم جهت ارتباط صمیمانه با اعضای صمیمی و مخاطبان عمومی نیز در سال 91 ادامه یافته است. دریافت لوح تقدیر بخاطر بیش از یک دهه فعالیت از انجمن نجوم ایران و انعقاد تفاهم نامه اجرای طرحهای علمی گذر سیاره زهره از مقابل خوشید در همکاری با آن انجمن از دیگر موارد قابل ذکر در سال 1391 می باشد.  امید آنکه سال 92 با تغییرات ملموس در وضعیت معیشتی و تامین آرامش فکری هموطنان، شاهد رونق نجوم آماتوری به معنای وسیع کلمه، با تلاش منجمان آماتور دلسوز و با سابقه کشور بویژه در مراکز استان و شهرستانها باشیم.
روابط عمومی


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون