*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
رویدادهای نجومی چهارشنبه 8 آبان 1392

رویدادهای نجومی چهارشنبه 8 آبان 1392
چهارشنبه 8 آبان 1392 - 10:36 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 6536 بازدید | 0 دیدگاه
رویدادهای نجومی چهارشنبه 8 آبان 1392

رویدادهای این روز :

● مقارنه 6 درجه ایی ماه و مریخ

نگاهی بر تاریخ :

-پرتاب ورنا-13 توسط شوروی برای بررسی ناهید / سال 1360 ه. ش

-پرتاب شاتل چلنجر تحت عنوان STS-61A / سال 1364 ه. ش

-اولین پرتاب موفقیت آمیز راکت آریان-5 / سال 1376 ه. ش

●●●

 
 

با گذر از 2:30 بامدد این شب  می توانید طلوع هلال ماه را در فاصله 6 درجه ایی از سیاره سرخ رصد کنید. ماه در این دو شب (سه شنبه و چهارشنبه) توانست سه ضلعی را در آسمان شکل دهد و برای علاقه مندان به نجوم نقش بازیگر اصلی این دو شب را داشته باشد و مریخ سیاره سرخ رنگی که همواره برای آدمیان دارای توجه بسیاری است. سیاره ایی که در دوران باستان، نشان و هویت جنگ و خون را با خود به همراه داشت امروزه امید انسان برای زندگی و وجود آب است. زندگی که همراه با سکونت بشر در آن میسر گردد و آب به عنوان یکی از مهمترین ارکان حیات.

سیاره سرخ امروزه تنها نیست، بلکه میهمانانی از سیاره آبی ما زمین را در خود پذیرفته است. کاوشگرهای مختلفی که بشر متمدن برای کاوش به سطح سیاره فرستاده، امروزه چشمان همیشه بیدار ما هستند که میلیون ها کیلومتر از زادگاه خود دورند. ماهواره های تصویر برداری و مخابراتی بشر در پیرامون همسایه سرخ  رنگ ما پیوسته در حال ارسال اطلاعات و تصاویر ارزشمندی اند تا شاید بتوانند ذره ایی از کنجکاوی ذهن های زمینی را پاسخ دهند. تصویر زیر که در اولین روز آبان امسال توسط Tom Wildoner به ثبت رسیده مریخ را در صورت فلکی اسد نشان می دهد.

 
 

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون