*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
عکاسی نجومی با iphone (آیفون)

عکاسی نجومی با iphone (آیفون)
شنبه 4 آبان 1392 - 11:36 | شاخه : | مترجم : مونا کریمی نژاد | 13877 بازدید | 1 دیدگاه
عکاسی نجومی با iphone (آیفون)
عکاسی نجومی با iphone (آیفون)

منبع: مجله ی SKY & TELESCOPE - فوریه 2013

کاری از  Art Cole : منجم آماتور و مهندس سیستم ماهواره های زمینی از Halifax و Nova Scotia که 25 سال اخیر را در تلاش یافتن اجرام کیهانی با تلسکوپش می باشد . او پذیرای پیشنهادات شما در artcole3000@yahoo.ca می باشد.

در یک شب آرام با آسمانی صاف در نوامبر 2011 ، تلسکوپم را به امید یک رصد اجمالی از سیارک YU55  2005 در لحظه ای که مثل برق گذر میکند ، در حیاط جلویی مستقر کردم . از بد اقبالیم نتوانستم آنرا بیایم ، بنابراین دوباره توجهم را روی سیاره ی برجیس (مشتری) و ماه نیمه کامل ، متمرکز ساختم . ماه با نورانیت خیره کننده اش ، همزمان با این حقیقت که آیفون 4s در دستم بود ، ایده ای را به من دادند که به سادگی گوشیم را در قسمت چشمی بگذارم و مکررأ عکس بگیرم . عکسهای بدست آمده به نسبت انتظاری که داشتم با جزئیات و زیبایی بیشتری بود .

با کسب این موفقیت خاص و آسان ، دوباره این کار را بر روی برجیس تکرار کردم . با اینکه تصویر برجیس تیره و تار بود و بیش از حد نور دهی شده بود ، اما کماکان کمربند استوایی سیاره و اقمار گالیله ایش دیده می شدند . این عمل مرا بسیار به حیرت انداخت که چه می شود اگر من یک اقدامی جدی برای به کار بردن  آیفون خود جهت عکاسی نجومی ، انجام دهم . آیا می توانم تصاویری زیبا و با جزئیات از سیارات بگیرم و ثبت کنم ؟ اجرام اعماق آسمان چطور؟ آیا واقعأ می توانم تصاویر نجومی با کیفیتی توسط آیفون خود بگیرم ؟

من در اینترنت به طور کامل جستجو کردم تا ببینم دیگران چه کارهایی انجام داده اند ، اما تنها تصاویری را که شبیه به آنهایی که من عکاسی کرده بودم ، یافتم . متأسفانه ، در اکثر جلسات و گردهمایی های نجومی پیشنهاد شده است که دوربین های گوشی هوشمند تنها برای عکاسی مکرر از ماه و تصاویر با وضوح پایین از برجیس و زحل ، استفاده می شوند و قابلیت دارند .

با توجه به اینکه من مجموعه ای هنری از دوربین های گوشی هوشمند را داشتم ، تصمیم گرفتم که آنرا به هر حال امتحان کنم . من یک آداپتور گران قیمت اما با کارایی بسیار بالا ، ایجاد کردم که به چشمی که آیفونم قرار می گیرد متصل کنم ، و کمی پس از شش ماه ، تعدادی از تصاویر خوب و کاربردی را ظاهر کردم و راهکارهایی جهت خلق عکسهای نجومی با کیفیت بالا ، ایجاد نمودم . برخی از این روش ها به بسیاری از عکاسان نجومی شناسانده خواهد شد ، در حالی که ما بقی دقیقأ به کارایی دوربین گوشی هوشمند مربوط می شود .

این تکنیکها ی اخیر شامل : "مهارت" فوکوس مؤثر ، قفل نوردهی ، حذف نوردهی زیاد در طول استفاده از فیلترها و بزرگنمایی های بالا ، به حداقل رساندن لرزش تلسکوپ و گلچینی از قابلیت های کاربردی دوربین شامل Slow Shutter Cam و Magic Shutter ، می باشند .

به محض اینکه تصاویرم را ظاهر کردم ، پوشه ها را در کامپیوترم کپی کردم و بعد آنها را به یک فورمت هماهنگ با برنامه ی " کوهی از تصاویر " RegiStax 6 یا DeepSky Stacker ، تبدیل نمودم .

به کمک ترکیبی از آیفون خود با Nexstar 8 ، توانستم از تمام سیارات ( و البته پلوتو ) عکاسی کنم ، همچنین به طور حیرت آوری تصاویر رنگی با جزئیات از بهرام (مریخ) ، برجیس (مشتری) ، کیوان (زحل) و همین طور عکسهایی از خوشه های ستاره ای ، انواع دوتایی ها و سحابی Orion ، تهییه کردم .

تصاویر سیاره ای من به طور بسیار جزئی و دقیق به نسبت آنچه که تا به حال عینأ دیده بودم گرفته شده بود ، جایی مناسب و بجا که من می توانستم هر شب شمایل برجیس را ردیابی کنم و ابرهای سطح مریخ را ببینم .

شما نیز می توانید بهترین نمونه های عکسهایم را در www.flickr.com/photos/artcole/ ببینید ، بعلاوه شرح چگونگی عکاسی آنها و همچنین تصاویر و آداپتور ساختگی آیفون من ، در آن گفته و نشان داده شده است .

آرزویم این است که وقتی کاربرهای آماتور گوشی های هوشمند ، این تصاویر را می بینند و به معنی ممکن بودن پی می برند ، آنها نیز اینرا به عنوان یک تلاش دنبال کنند و در پی انجامش باشند . با پیشرفت تکنولوژی ، کیفیت نیز رو به سمت بهبودی پیش خواهد رفت . عکاسی نجومی با گوشی های هوشمند ، قطعأ یک چالش است ، اما در عین حال سرگرم کننده ، لذت بخش ، کم هزینه و برای من شخصأ ، بعدی کاملأ جدید به یک سرگرمی مورد علاقه است .

سیاره برجیس (مشتری - Jupiter)
سیاره برجیس (مشتری - Jupiter)


سیاره کیوان (زحل- Saturn)
سیاره کیوان (زحل- Saturn)

سحابی شکارچی (جبار - Orion)
سحابی شکارچی (جبار - Orion)

مترجم : مونا کریمی نژاد
مونا کریمی نژاد فارغ التحصیل رشته فیزیک حالت جامد، مسلط به زبانهای انگلیسی, اسپانیایی, ایتالیایی و استانبولی و مدرس زبانهای انگلیسی و ایتالیایی و از سال 1386 عضو انجمن نجوم آماتوری ایران می‌باشد.


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

مریم دولت مدنی
(مهمان)
شنبه 4 آبان 1392 - 13:20

خیلی جالب بود.ممنونم از ترجمه خوب و روان خانم کریمی نژاد.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون