*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
کسوف ۱۲ آبان

کسوف ۱۲ آبان
سه شنبه 30 مهر 1392 - 10:04 | شاخه : | منبع : ایرنا | 10595 بازدید | 1 دیدگاه
کسوف ۱۲ آبان
خورشید گرفتگی حلقوی

مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران با بیان اینکه بخشی از کشور روز یکشنبه ۱۲ آبان شاهد کسوف است، گفت: ساکنان مرکز تا غرب کشور از شرایط بهتری برای رصد این گرفت خورشید (خورشید گرفتگی) دارند.

مهندس مسعود عتیقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار علمی ایرنا گفت: کسوف یکشنبه ۱۲ آبان یک گرفتگی کلی حلقوی است به این صورت که در بخشی از مسیر ماه نمی تواند کل سطح خورشید را بپوشاند و گرفت حلقوی بروز می کند اما در ادامه مسیر، فاصله ماه از زمین کمتر می شود و به همین دلیل گرفت کلی رخ می دهد. 
وی ادامه داد: در ایران گرفت خورشید ساعت ۱۶:۵۰ دقیقه یکشنبه ۱۲ آبان آغاز می شود و با توجه به غروب خورشید در تهران در ساعت ۱۷:۷ دقیقه، خورشید در شرایط گرفت جزیی غروب خواهد کرد. 
عتیقی خاطر نشان کرد: اوج کسوف در ساعت ۱۷:۳۰ دقیقه است که با توجه به غروب خورشید در اکثر نقاط کشور قابل مشاهده نخواهد بود. 
عتیقی ادامه داد: ساکنان مرکز تا شرق ایران (یعنی نیمی از کشور) این کسوف را مشاهده نخواهند کرد. 
عتیقی توضیح داد: گرفت خورشید در روز ۱۲ آبان ماه از شمال اقیانوس اطلس و جنوب سواحل ایالت متحده آغاز و در کشور سومالی قاره آفریقا به پایان خواهد رسید.
وی در مورد ویژگی های علمی این کسوف گفت: این گرفت با طلوع خورشید آغاز و با غروب آن پایان می یابد. حداکثر طول گرفت کلی یک دقیقه و ۳۹ ثانیه و پهنای سایه در این هنگام ۵۷ کیلومتر خواهد بود که این شرایط در اقیانوس اطلس و ۳۳۰ کیلومتری جنوب غرب لیبریا رخ می دهد. 
به گفته مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران، در این کسوف گرفت کامل با یک دقیقه و ۴ ثانیه در کشور گابن قابل مشاهده است و از غرب به شرق قاره آفریقا به مرور زمان گرفت کلی کم و کمتر خواهد شد به نحوی که در سومالی طول گرفت کامل فقط یک ثانیه خواهد بود. 
عتیقی افزود: حدود سه ساعت و ۲۰ دقیقه سایه ماه ۱۳ هزار و ۶۰۰ کیلومتر بر روی سطح زمین سفر خواهد کرد و ۰۹/۰ درصد از سطح زمین را می پوشاند. 
وی هشدار داد: هنگام رصد کسوف حتما باید از عینک های مخصوص رصد خورشید استفاده شود و حتی بر لنز دوربین های عکاسی و فیلمبرداری و دستگاههای رصد نیز باید فیلتر ویژه رصد خورشید قرار داد. 
مدیر انجمن نجوم آماتوری ایران در توضیح خورشید گرفتگی گفت: اساسا کسوف با قرار گرفتن ماه میان زمین و خورشید رخ می دهد. 
به گفته عتیقی گرفت خورشید در انواع جزیی، کلی، حلقوی و کلی حلقوی صورت خواهد گرفت: 
- در کسوف جزیی، بخشی از سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود اما در کسوف کلی تمام سطح خورشید توسط ماه پوشیده می شود. 
- در صورتی که ماه نتواند تمام سطح خورشید را بپوشاند و حلقه ای ازآتش خورشید در اطراف سیاهی ماه دیده شود کسوف حلقوی رخ داده است . 
- کسوف کلی حلقوی به این معنا است که در بخشی از مسیر گرفت کامل خورشید و در ادامه مسیر گرفت حلقوی رخ می دهد.

منبع :ایرنا

منبع : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

سینا ملکی
(مهمان)
چهارشنبه 1 آبان 1392 - 18:50

خسته نباشید.خیلی عالی بود.

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون