*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
آیا سیاره دیگری پشت خورشید پنهان شده است؟

آیا سیاره دیگری پشت خورشید پنهان شده است؟
يكشنبه 13 امرداد 1392 - 11:14 | شاخه : | نويسنده : محمود حاج‌زمان | 12263 بازدید | 5 دیدگاه
آیا سیاره دیگری پشت خورشید پنهان شده است؟
آیا سیاره دیگری پشت خورشید پنهان شده است؟

آیا پشت درخشش کورکننده خورشید سیاره دیگری پنهان شده است؟ اگر این‌گونه است، چطور می‌توان از وجود چنین سیاره‌ای مطلع شد؟ جالب اینجاست که این سوال چند صد سال قدمت دارد!

خورشید همانند نقطه کورکننده بزرگ و زیبایی است که در منظومه ما در حال درخشش است؛ اما مدت‌ها است که اخترشناسان مشغول سرک کشیدن پشت آن هستند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا سیاره دیگری علاوه بر سیارات هشت‌گانه منظومه شمسی پشت خورشید پنهان شده است، جواب این است که خیر: حداقل هیچ سیاره زمین‌مانند دیگری پشت خورشید وجود ندارد، مگر اینکه به گفته مایکل قیصر «خیلی خیلی ریز» باشد.

قیصر جزو گروه دانشمندان ماموریت رصدخانه ارتباطات زمینی خورشیدی ناسا (STEREO) است؛ ماموریتی که طی آن دو کاوشگر کوچک به مدار خورشید فرستاده شدند تا به مطالعه انفجارهای سطح خورشید، به عنوان عاملی تاثیرگذار در آب‌وهوای فضایی بپردازند. تنها چند ماه پس از پرتاب در سال 2006 / 1385، این دو کاوشگر به گونه‌ای با یکدیگر تشکیل زاویه دادند که می‌توانستند پشت خورشید را ببینند؛ اما نتوانستند ردی از سیاراتی پیدا کنند که پشت این ستاره بزرگ پنهان شده باشند.

حتی اگر ما قادر نبودیم پشت خورشید را ببینیم، در صورت وجود سیاره‌ای فرضی با قطری هر چند اندک (مثلا حدود 150 کیلومتر) که پشت این ستاره پنهان شده بود، اثرات گرانشی آن به اندازه‌ای بود که بتواند تاثیری قابل توجه روی مدار سایر سیارات بر جای بگذارد. به گفته قیصر حتی اگر اخترشناسان به نوعی چنین جزئیاتی را ندیده گرفته بودند، وجود یک کشش گرانشی حساب‌نشده در منظومه شمسی از دو راه دیگر مشخص می‌شد: چنین کششی یا باعث مختل شدن مدار ماهواره‌های دست‌ساز بشر می‌شد که به دور زمین در حال چرخش هستند؛ و یا برای حرکت فضاپیماهای درون منظومه شمسی مزاحمت ایجاد می‌کرد. بنابراین تقریبا مطمئن هستیم که سمت دیگر خورشید را فضای خالی پر کرده است؛ مگر اینکه سیاره‌ای با شنلی نامرئی و ابزار پوششی گرانشی در آنجا پنهان شده باشد!

منبع: خبرآنلاین



اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

محمد
(مهمان)
دوشنبه 14 امرداد 1392 - 03:42

لطفا کمی توضیح دهید منظور از پشت خورشید کجای خورشید هست . اخه ما اماتوریم
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
دوشنبه 14 امرداد 1392 - 09:58

سلام
پیوستن به جمع منجمان آماتور را به شما تبریک می‌گویم.
منظور نقطه مقابل محل قرار گیری زمین در آن طرف خوشید است و به دلیل شعاع نوری بسیار قوی خورشید دیده نمی‌شود. البته پاسخ این سوال منفی است زیرا با پیشرفت علم و استفاده از تلسکوپ‌های فضایی این فرضیه رد شده است.
سیروس
(مهمان)
دوشنبه 14 امرداد 1392 - 10:14

منظور شما را از آن طرف خورشید متوجه نمی شوم . سیاره زمین که به دور خورشید می چرخد و برای ما پشت خورشیدی وجود ندارد؟ یعنی منظورتان سیاره ای باشد که با سرعت زمین به دور خورشید بچرخد و همیشه نسبت به ما پشت خورشید قرار بگیرد که ما نتوانیم آن را ببینیم؟
لطفاً توضیح دهید. ممنون
محسن شبانی
(دیدگاه‌ها: 68)
دوشنبه 14 امرداد 1392 - 10:59

بله، دقیقا منظور همین بود. البته در دیدگاه قبلی عنوان شد که این نظریه منتفی است و همان‌طور که در متن آمده تقریبا مطمئن هستیم که سمت دیگر خورشید را فضای خالی پر کرده است؛ مگر اینکه سیاره‌ای با شنلی نامرئی و ابزار پوششی گرانشی در آنجا پنهان شده باشد!
دره هلالات
(مهمان)
چهارشنبه 30 بهمن 1392 - 16:53

با سلام و تشکر
خیلی مایلم در مورد سیاره سیروس و نقشه و شکل ظاهری و مشخصات کلی آن بدانم و اینکه آیا این سیاره پشت خورشید میتواند همان سیاره سیروس باشد یا خیر؟
ممنون

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون