*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
یک‌شنبه 9 اردیبهشت 1403 | 18 شوال 1445 | 28 آوریل 2024
»
»
»
تقویم فضایی هفته / 12- 6 مهر ماه

تقویم فضایی هفته / 12- 6 مهر ماه
يكشنبه 7 مهر 1392 - 10:43 | شاخه : | نويسنده : نوید کرمی | 10049 بازدید | 0 دیدگاه
تقویم فضایی هفته / 12- 6 مهر ماه
تقویم فضایی هفته / 12- 6 مهر ماه

یکشنبه 7 مهر ماه

● پرتاب ایستگاه فضایی سالیوت-6 / به سال 1356 ه. ش

سالیوت-6 هشتمین پرتاب برنامه ایستگاه فضایی سالیوت شوروی محسوب می گردد. پروتون، راکت حامل این بخش از ایستگاه بود که در نوع خود ایستگاه سالیوت اولین نمونه از نسل دوم ایستگاه های فضایی است.

● پرتاب ماموریت STS-26 / به سال 1367 ه. ش

این ماموریت 26 امین پرتاب شاتل های فضایی ناسا و هفتمین ماموریت شاتل فضایی دیسکاوری است. طبق معمول این پرتاب از فلوریدا و پایگاه فضایی کندی صورت گرفت. اما آنچه که آن را در زمان خود پر اهمیت نشان داد اولین پرتاب شاتل ها پس از حادثه شاتل فضایی چلنجر است. فرمانده ایی این ماموریت بر عهده فردریک هوک نهفته بود.

● سومین و آخرین تقرب مسنجر به سیاره تیر / به سال 1388 ه. ش

مسنجر نام روبات سازمان فضایی آمریکا است که موفق شد پس از پرتاب خود را به تیر برساند و تصاویر ارزشمندی را طی سه بار تقرب به زمین مخابره کند. از اهداف دیگر این سفینه بررسی ترکیبات شیمیایی سیاره و میدان مغناطیسی آن است.

دوشنبه 8 مهر ماه

● اولین عکاسی از سحابی اوریون / به سال 1259 ه. ش

پروفسور هنری دراپر اولین کسی است که توانست از سحابی اوریون عکسبرداری کند که در زیر تصویر آن را مشاهده می کنید. در این تصویر ستارگان بزرگ حاظر بسیار پرنورتر از خود سحابی دیده می شوند.

اولین عکاسی از سحابی اوریون
اولین عکاسی از سحابی اوریون

● پرتاب ماموریت STS-68 / به سال 1373 ه. ش

این ماموریت متعلق به شاتل فضایی اندیویر است که در تاریخ مذکور و از پایگاه فضایی کندی به فرماندهی مایکل بیکر و پنج فضانورد مرد دیگر به فضا پرتاب شد. مدت زمان این ماموریت 11 روز و 5 ساعت و 46 دقیقه و 8 ثانیه می باشد و مسافتی معادل 7569092 کیلومتر را طی کردند.

● قطع ارتباطات با پایونیر 11 / به سال 1374 ه. ش

روبات 259 کیلوگرمی پایونیر 11 پس از همتای خود پایونیر 12 دومین سفینه ایی است که به قصد مطالعه کمربند سیارک ها، سیارات زحل و مشتری، بادهای خورشیدی و اشعه کیهانی توسط ناسا به فضا پرتاب شد. از دیگر اهداف پایونیر 11 رسیدن به دورترین فاصله از زمین بود. در سال گذشته این سفینه توانست به میزان 86 واحد نجومی از زمین فاصله گیرد.

● پرتاب اکسپدیشن 12 / به سال 1384 ه. ش

این ماموریت توسط سازمان فضایی روسیه و با سایوز TMA-7 به همراه دو فضانورد به نام های ویلیام مک آرتور و والری ایوانوویچ توکاریف به قصد اتصال به ایستگاه فضایی بین المللی از بایکونور قزاقستان به فضا پرتاب شد.

سه شنبه 9 مهر ماه

● آغاز به کار رصدخانه یرکز / به سال 1276 ه. ش

رصدخانه یرکز متعلق به دانشگاه شیکاگو است و  در ایالت ویسکانسین آمریکا قرار دارد. بزرگترین تلسکوپ های این رصدخانه 40 اینچی بازتابی هستند.

● افتتاح ناسا / به سال 1337

سازمان ملی هوانوردی و فضایی آمریکا بزرگترین سازمان فضایی جهان است که در هنگام جنگ سرد و برای مقابله با پیشرفت های شوروی با تصویب کنگره آغاز به کار کرد. هم اکنون این سازمان بیش از 18 هزار کارمند دارد.

● آغاز به کار رادیو تلسکوپ گرین بانک / به سال 1341 ه .ش

رادیو تلسکوپ 300 فوتی گرین بانک، بزرگترین رصدخانه در نوع خود می باشد که در ایالت ویرجینیای غربی جای دارد که در چنین روزی آغاز به کار نمود.

● پرتاب چانگ-2 /  به سال 1389 ه .ش

چانگ-2 نام دومین روبات از مجموعه چانگ متعلق به سازمان فضایی چین محسوب می شود که برای بررسی ماه به این قمر پرتاب شد. این سفینه وزنی معادل 2480 کیلوگرم را دارا است.

پنجشنبه 11 مهر ماه

● ولادت چارلز دوک / به سال 1314 ه. ش

چارلز دوک فضانورد سازمان فضایی آمریکا به عنوان دهمین انسانی است که توانست بر سطح ماه گام بردارد. وی 11 روز و یک ساعت و 51 دقیقه را در فضا سپری کرد.

● اولین پرتاب راکت V2 / به سال 1321 ه .ش

این راکت، اولین راکت بالستیک ساخته شده در جهان است که توسط دانشمند مشهور آلمانی ورنر فون براون ساخته شد و توسط آلمان نازی برای حمله به مراکز متفقین مورد استفاده قرار گرفت. البته پس از پایان جنگ جهانی دوم آمریکا، شوروی و انگلیس نیز به بهره برداران آن اضافه شدند. این راکت به عنوان اولین شیئی که به فضا رفت شناخته می شود!

● پرتاب مرکوری سیگما-7 / به سال 1341 ه .ش

سفینه فضایی حامل انسان به نام سیگما-7 حامل فضانورد والتر شیررا به فضا پرتاب شد. مجموعه پرتاب های مرکوری نقش اساسی را در ارسال اولین فضانورد آمریکایی به فضا و مدار زمین ایفا نمود.

● پرتاب ماموریت STS-51 J / به سال 1364 ه .ش

این ماموریت به عنوان اولین پرتاب شاتل فضایی آتلانتیس محسوب می گردد که توانست دو ماهواره مخابراتی وزارت دفاع آمریکا را در فضا قرار دهد.

جمعه 12 مهر ماه

● پرتاب اسپوتنیک-1 / به سال 1336 ه .ش

اسپوتنیک-1 نام نخستین ماهواره حاضر در مدار زمین است که توسط اتحاد جماهیر شوروی و از پایگاه بایکونور پرتاب شد. پرتاب این ماهواره آغازی بر رقابت فضایی میان آمریکا و شوروی در زمان جنگ سرد است.

● پرتاب لونا-3 / به سال 1338 ه .ش

لونا-3 سومین سفینه ایی است که به منظور سفر روباتیک به ماه پرتاب شد. از مهمترین دستاورد این ماموریت می توان به عکس گرفته شده از پشت ماه اشاره کرد که هیچ گاه از روی زمین دیده نمی شود.

عکس گرفته شده از پشت ماه
عکس گرفته شده از پشت ماه

● فضاپیمای-1 برنده جایزه ایکس / به سال 1383 ه .ش

جایزه ایکس مسابقه ایی بود که به اولین شرکت غیر دولتی که بتواند پروازی فضایی را به ثمر بنشاند 10 میلیون دلار پاداش می داد که سرانجام سفینه فضاپیمای-1 توانست این جایزه را از آن خود سازد. نسل بعدی این فضاپیما به دنبال ارسال اولین گردشگرهای فضایی با استفاده از هزینه و خدمات بخش خصوصی است.

نويسنده : نوید کرمی
نوید کرمی همکار این بخش از رویدادهای آسمان ماه انجمن نجوم آماتوری ایران می باشد. وی سابقه نگارش تقویم ستاره شناسی در ماهنامه اطلاعات علمی طی سال های 86 و 87، نگارش خبرنامه باشگاه نجوم رشت و به عنوان مترجم نیز سابقه همکاری با ماهنامه های دانشمند و صنایع هوافضا را در کارنامه دارد.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون