*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
کشف طبقه جدیدی از سنگ های آسمانی

کشف طبقه جدیدی از سنگ های آسمانی
يكشنبه 26 خرداد 1392 - 12:33 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 3119 بازدید | 0 دیدگاه
کشف طبقه جدیدی از سنگ های آسمانی
تصویر راداری جدید رصدخانه Arecibo از سیارک 1998QE2
تصاویر راداری جدید از سیارک QE2 حاکی از کشف یک طبقه جدید سنگ های آسمانی است.

سیارک عظیم 1998QE2 که در آگوست 1998 توسط اخترشناسان برنامه مطالعه سیارک نزدیک به زمین لینکلن موسسه فناوری ماساچوست (MIT) شناسایی شده بود، حدود سه هفته قبل به همراه قمرش از نزدیک ترین فاصله با زمین طی دو قرن آینده عبور کرد.

دیش 305 متری رصدخانه Arecibo و آنتن شبکه عمق فضا ناسا بطول 70 متر در گلدستون وظیفه رهگیری سیارک QE2 در زمان نزدیک شدن به زمین را برعهده داشتند.

تصاویر راداری جدید رصدخانه Arecibo در پورتوریکو، منحصر به فرد بودن این سیارک را نشان می دهند.

سیارک تیره و سرخ 1998QE2 مانند سایر سیارک ها تحت تأثیر گرما یا ذوب شدگی قرار نگرفته و اخترشناسان تاکنون نمونه مشابه آن را رویت نکرده اند؛ به همین علت QE2 در دسته جدیدی از سنگ های آسمانی قرار گرفت.

این تصاویر راداری به محققان برای اندازه گیری دقیق این سیارک کمک کرد که نشان می دهد، پهنای QE2 سه کیلومتر و قمر آن 750 متر است که هر 32 ساعت بدور سیارک می چرخد.

«پاتریک تیلور» از محققان رصدخانه Arecibo تأکید می کند: اندازه قمر یک چهارم سیارک اصلی است و اندازه ماه نیز یک چهارم سیاره زمین است؛ بررسی قمر این سیارک می تواند به اخترشناسان برای تعیین جرم سیارک اصلی کمک کند.

چرخش این سیارک بدور خورشید نیز 3.8 سال بطول می انجامد و QE2 یکی از 10 هزار سیارک نزدیک به زمین محسوب می شود که تاکنون شناسایی شده اند؛ تعداد کل این سیارک ها بیش از یک میلیون تخمین زده می شود.

سیارک عظیم 1998QE2 در تاریخ 31 می (10 خرداد) از فاصله 5.8 میلیون کیلومتری زمین عبور کرد.
منبع :ایسنا

نويسنده : محسن شبانی
رشته تحصیلی: مهندسی نرم‌افزار کامپیوتر - اولین منجم آماتور نمونه کشور در سال 1385 - مسؤول پروژه بومی سازی و گسترش نرم‌افزارهای نجومی فارسی (افلاک نما و استلاریوم)


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون