*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
معلم قهرمانان

معلم قهرمانان
چهارشنبه 22 خرداد 1392 - 12:27 | شاخه : | گردآورنده : منصوره محمدی | 38117 بازدید | 2 دیدگاه
معلم  قهرمانان
صورت فلکی کمان‌دار (تصویر تهیه شده از نرم‌افزار استلاریوم فارسی)

بر اساس داده هایی که از کتب باستانی و ابتدایی ترین نقوش به دست آمده، صورت فلکی کمان‌دار(قوس) از قدیمی ترین صور فلکی است. این صورت فلکی از هشت ستاره اصلی تشکیل شده که کمان جنوبی(اپسیلون) درخشان ترین آن هاست. نام لاتین این صورت فلکی«Sagittarius» به معنای کمان‌دار است که در برخی کتب « teapot» به معنی قوری چای آورده اند.از صورت فلکی های هم جوار میتوان دلو،سپر،کژدم،تاج جنوبی و بزغاله را نام برد.

صورت فلکی کماندار به دلیل قرار گرفتن در مرکز کهکشان راه شیری دارای پانزده جرم مسیه می باشد  «M1,17,18,20,21,22,23,24,25,28,54,55,69,70,75»

در افسانه ها صورت فلکی کماندار منظره عظیمی از کمان داری با بالا تنه انسان و پایین تنه اسبی است که کمانی در دست دارد.اسطوره شناسی یونانی ای حیوان افسانه ای عظیم را در این شمایل می‌شناختند،در حالی که در تمدن های جدید تر مثل بابلیان آن را ایزدی با دو سر شیر فرض کرده‌اند.

در بابل باستان کمان‌دار را به عنوان یک از صورت فلکی های دایرهَ البروجی می‌شناختند.این صورت فلکی به شکل کمانگیر نمایش داده می‌شود. یونانیان باستان در این صورت فلکی بزرگ «شارون» مرد دانشمندِ اسب پیکر و استاد بسیاری از قهرمانان بزرگ خود را می‌دیدند. شارون محترمترین معلم و آموزگار برای ایزدان بزرگی چون «خدای طب،قهرمان و فاتح یونانی تیموس،آشیل،جیسون و هرکول» بود.

مردان اسب پیکر که در واقع نیمی انسان و نیمی دیگر اسب بودند، بنا بر افسانه های یونان باستان  جملگی موجودات ظالم ،بی رحم و خوش گذران بودند تنها شارون یک استثنا بود.او مردان جوانی را که بعدا قهرمان می شدند ،تعلیم می داد و انواع فنون جنگی از قبیل فلاخن اندازی،پرتاب نیزه و تیراندازی با کمان را به آنان می آموخت.در واقع شارون مانند سایر خدایان فنا ناپذیر بود.
روزی هرکول تصادفی و غیر عمدی او را با نیزه ای زهر آلود سخت مجروح کرد.جراحت چنان عمیق و بد بود که سراسر وجود شارون را درد وحشتناکی فرا گرفت.مرد اسب پیکر برای رهایی از درد و خاتمه دادن به عذاب،داوطلبانه از موهبت فنا ناپذیری چشم پوشید.بالاخره خدای خدایان زئوس اجازه داد تا او بمیرد و او را به شکل صورت فلکی به آسمان انتقال داد.

البته برخی دیگر معتقدند این صورت فلکی مانند یک قوری عظیم بوده که بر دم کژدم(عقرب) آب جوش میریزد و راه شیری مانند بخاری ار لوله قوری خارج می گردد.

صورت فلکی کمان‌دار در سندی به زبان عربی
صورت فلکی کمان‌دار در سندی به زبان عربی


صورت فلکی کمان‌دار
صورت فلکی کمان‌دار


m1
m1


m17
m17


m18
m18


m20
m20


m21
m21


m22
m22


m23
m23


m24
m24


m25
m25


m28
m28


m54
m54


m55
m55


m69
m69


m70
m70


m75
m75

گردآورنده : منصوره محمدی
عضو انجمن نجوم آماتوری ایران


اشتراک گذاری در:

دیدگاه‌ها

علیرضا
(مهمان)
پنجشنبه 10 امرداد 1392 - 23:20

سلام
من علاقه زیادی به ستاره شناسی دارم
اگه میشه تعدادی منابع از ساده و آماتوری به ترتیب معرفی بفرمایید
ممنون از شما
مهشید فرخی
(دیدگاه‌ها: 0)
دوشنبه 1 مهر 1392 - 09:52

سلام
خیلی خوبه این اطلاعات
ولی کاش بقیه صور فلکی رو هم اطلاعاتشو بزارین
من در حد توان کمک به گردآوری میکنم
بهم بگین چیکار کنم

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون