*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
ترویج رویت هلال در 21 امین نمایشگاه کتاب تهران

ترویج رویت هلال در 21 امین نمایشگاه کتاب تهران
پنجشنبه 19 دی 1387 - 14:03 | شاخه : | 3026 بازدید | 0 دیدگاه


 
در ششمین روز حضور فعال انجمن نجوم آماتوری ایران در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب که مصادف با 17 اردیبهشت 1387 و 29 ربیع الثانی 1429 بود ابن روز دومین روز هفته ی جهانی نجوم به نام رویت هلال و نجوم سپری شد .
با هماهنگی های صورت گرفته توسط انجمن برنامه ی رویت هلال شامگاهی جمادی الاول 1429 برای آشنایی عموم مردم با این مقوله ی علمی تدارک دیده شد.
در دومین روز هفته ی جهانی نجوم و اعلام برنامه ی رویت هلال در میان مردم، انجمن نجوم آماتوری ایران با دعوت از مهندس سید محسن قاضی میر سعید رکورد دار جهانی رویت هلال در محل غرفه و دعوت از مردم برای یک همنیشینی در مورد رویت هلال برگزار گردید . بعد از همنشینی در غرفه حال وقت آن رسیده بود که خود را با حضور استاد برای رویت هلال شامگاهی آماده کنیم. این بخش با حضورکارشناسان از جمله مهندس قاضی میر سعید و مهندس عتیقی مدیرانجمن به اجرا در آمد.
مکان رصد در بالای شبستان مصلی واقع بود. با منتقل کردن ابزار لازم برای رویت هلال و همچنین دعوت کردن مردم برای شرکت در برنامه رویت هلال آمادگی اولیه به عمل رسید . متاسفانه در ساعات اولیه افق غرب ما ومکان هلال ابری بود. که پس از گذشت دقایقی ابرها کنار رفته و هلال را مهندس میر سعید درون دو چشمی برای مشاهده عموم قرار دادند وگروه رویت هلال انجمن نیز از درون تلسکوپ هلال اول جمادی الاول 1429 را رصد و در دید عموم مردم قرار دادند تا بیش از پیش با مقوله رویت آشنا شوند . این برنامه با استقبال پر شور مردم حاضر در نمایشگاه روبرو گردید.
از ویژگیهای این هلال آن بود که در روز 29 ماه قمری با هلال سن بالا روبرو بودیم که براحتی با چشم غیر مسلح قابل مشاهده بود.
خلاصه گزارش رویت هلال جمادی الاول هجری قمری
سه شنبه 17 اردیبهشت 87 برابر با 29 ربیع اثانی 1429 مطابق با 6 می 2008 میلادی
رصد گاه: مصلی بزرگ تهران
وضعیت هوا: نیمه ابری همراه با ابرهای پراکنده در افق غرب همراه با وزش باد.
اولین رویت :19.56 دقیقه(با چشم غیر مسلح)
ابزار : دوربین دو چشمی7× 15 و تلسکوپ بازتابی 5/4 اینچ sky view
توضیحات: در ششمین روز حضور انجمن نجوم آماتوری ایران در بیست و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران که مصادف با دومین روزهفته جهانی نجوم بود در روز سه شنبه 17 اردیبهشت برابر با  29 ربیع الثانی 1429 روز رویت هلال نامگذاری گردید.
 
گفتگویی قبل از رصد 
 
یادداشت استاد میرسعید


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون