جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
ساختار سه‌بعدی ​مواد خروجی اطراف ستاره‌

پنجشنبه 16 خرداد 1392 - 03:21 | شاخه : | مترجم : مازیار بحیرایی | 3659 بازدید | 0 دیدگاه
ساختار سه‌بعدی ​مواد خروجی اطراف ستاره‌
دوربین میدان گسترده ی 3 تلسکوپ هابل منظومه T Pyxidis و یا T Pyx را در یک دوره زمانی 4 ماهه به تصویر می کشد.

موسسه علمی تلسکوپ‌های فضایی، وابسته به ناسا تصویری از یک تششع نوری مربوط به یک ستاره در حال انفجار را منتشر ساخت که در این تصویر نادر ساختار سه‌بعدی از موادی که از یک نواختر درحال انفجار تهیه شده‌است. ستاره‌شناسان از تلسکوپ فضایی هابل متعلق به ناسا برای مشاهده نورهای ساطع شده بوسیله‌ی یک منظومه دو ستاره‌ای بسته T Pyxidis و یا T Pyx در طول آخرین انفجار خود در آپریل سال 2011 استفاده کردند.

یک نواختر زمانی شروع به فوران می‌کند که یک کوتوله سفید – هسته گداخته‌ی یک ستاره خورشید مانند –به‌اندازه‌ی کافی هیدروژن را از یک ستاره همدم خود مکیده باشد تا یک انفجار حرارتی هسته‌ای را آغاز کند. درحالی که هیدورژن در سطح کوتوله‌ی سفید ساخته می‌شود، داغ‌تر و چگال‌تر شده تا زمانی که همانند یه یک بمب هیدروژنی غول‌آسا منفجر شود که منجر به افزایش روشنایی تا ده‌هزار برابر در کمی بیش از یک روز می‌شود. انفجارهای نواخترها بسیار قدرتمند و معادل انفجار یک میلیون‌میلیارد تن دینامیت هستند! منظومه T Pyx هر 12 تا 50 سال فوران می‌کند.

منبع: http://www.nasa.gov/mission_pages/hubble/science/t-pyxidis.html