جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
نمایی نادر از برخورد دو کهکشان باستانی

جمعه 3 خرداد 1392 - 11:49 | شاخه : | نويسنده : محسن شبانی | 2927 بازدید | 0 دیدگاه
نمایی نادر از برخورد دو کهکشان باستانی

اخترشناسان آمریکایی نمایی از برخورد دو کهکشان باستانی تهیه کرده‌اند که دید بهتری در خصوص نقش این ادغام های عظیم در تکامل کهکشانی در آغاز شکل‌گیری کائنات ارائه می‌کند.

برخورد دو کهکشان، یک پدیده کوتاه مدت به نام مگا- کهکشان (mega-galaxy)‌ شکننده و ضعیف ایجاد می کند که اخترشناسان آمریکایی آن را «حلقه گم شده» کیهانی می نامند.

«های فو»، محقق فوق دکتری در دانشگاه کالیفرنیا در ایروین تأکید می‌کند: در اثر برخورد دو کهکشان جوان در 11 میلیارد سال قبل با یکدیگر به سرعت یک کهکشان عظیم 10 برابر بزرگتر از اندازه کهشکان راه شیری ایجاد شد.

مگا کهکشان HXMM01 به همان سرعتی که ایجاد شد، از بین رفت.

تهیه تصویر از ایجاد چنین نوع ساختار ستاره ای بزرگ و با دوام بسیار کم و بسیار نادر است و این مسأله مانند کشف حلقه مفقود شده بین دایناسورها و پرندگان بالدار اولیه است!

این کشف، معمای چگونگی توسعه کهکشان‌های بیضوی غول پیکر در ابتدای عمر کائنات و چرایی توقف تولید ستارگان پس از آن را حل کرد.

به گفته «فو» کشف این نوع از کهکشان ها به اندازه کشف نیاپرنده یا آرکئوپتریکس (archaeopteryx) در درک تکامل دایناسورها به پرندگان اهمیت دارد.

منبع :ایسنا