*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
سایه ماه بر زمین از منظر فضا

سایه ماه بر زمین از منظر فضا
يكشنبه 22 اردیبهشت 1392 - 11:53 | شاخه : | 9875 بازدید | 0 دیدگاه
سایه ماه بر زمین از منظر فضا

یک ماهواره رصد زمین ناسا در جریان خورشیدگرفتگی هفته گذشته موفق به ثبت سایه ماه بر روی بخشی از اقیانوس آرام شده است.

پدیده خورشیدگرفتگی جزئی روز پنج شنبه(19 اردیبهشت) که به حلقه آتش معروف بوده، بخشی از ابرهای سفید درخشان شمال شرق استرالیا را در تاریکی فرو برد. این پدیده در ساعت 23:30 به وقت گرینویچ توسط فضاپیمای ترای ناسا ثبت شد.

اولین کسوف حلقوی سال 2013 در روز جمعه(20 اردیبهشت) - به وقت محلی - خورشید را به شکل یک حلقه آتش برای ساکنان شمال استرالیا، شرق پاپوآ گینه نو و بخشهای دیگر اقیانوس آرام به نمایش درآورد.

در کسوف حلقوی، ماه به طور مستقیم از جلوی خورشید عبور کرده اما جلوی آنرا به طور کامل مسدود نمی‌کند که باعث ایجاد یک حلقه آتش در لبه‌های آن می‌شود.

کسوف حلقوی برای دومین بار در کمتر از شش ماه اخیر در استرالیا قابل مشاهده بود.

مسیر سایه که از آن می‌توان حلقه آتش را مشاده کرد، طولانی اما باریک بود که در گسترده‌ترین نقطه آن حدود 172 کیلومتر بود. اما بخش بزرگتری از زمین از جمله سایر بخشهای استرالیا، نیوزلند و بسیاری از جزایر اقیانوس آرام شاهد یک خورشید‌گرفتگی جزئی بودند.

فضاپیمای ترای ناسا برای بیش از یک دهه به رصد زمین پرداخته است. این فضاپیما که در دسامبر 1999 به فضا پرتاب شده، از پنج حسگر برای بررسی آب‌وهوای زمین و تقشه‌برداری از تاثیر فعالیت انسان بر اکوسیستمهای اطراف جهان استفاده می‌کند.

منبع: ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون