*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
آزمایش موفق حسگر ردیاب سیارک ناسا

آزمایش موفق حسگر ردیاب سیارک ناسا
چهارشنبه 28 فروردین 1392 - 11:32 | شاخه : | 7835 بازدید | 0 دیدگاه
آزمایش موفق حسگر ردیاب سیارک ناسا

اسا از یک آزمایش طراحی موفق حسگر مادون قرمز خبر داده که می‌تواند شناسایی و ردیابی سیارکها و دنباله‌دارها را در آینده ارتقا بخشد.

این آزمایش به ارزیابی عملکرد دوربین جسم نزدیک به زمین در محیطی پرداخته که دما و فشار فضای عمیق را شبیه‌سازی کرده بود.

به گفته ناسا، این دوربین ابزار سنگ‌بنای یک تلسکوپ شکار سیارک فضایی جدید است که برای اولین بار قرار است به شناسایی، ضبط و جابجایی یک سیارک به مدار نزدیکتر به زمین برای کاوشهای آینده توسط فضانوردان بپردازد.

اجسام نزدیک به زمین به سیارات و دنباله‌دارهایی گفته می‌شود که مدار آن در 45 میلیون کیلومتری مسیر زمین به دور خورشید است.

سیارکها از خود نور مرئی ساطع نکرده اما آنرا منعکس می‌کنند. بسته به چگونگی منعکس کنندگی یک جسم، یک سنگ کوچک با رنگ روشن می‌تواند شبیه به یک سنگ بزرگ تاریک باشد. در نتیجه، اطلاعات بدست آمده از تلسکوپهای نوری با استفاده از نور مرئی می‌تواند فریبنده باشد.

در این حال، حسگرهای مادون قرمز یک ابزار قدرتمند برای کشف، طبقه‌بندی و درک جمعیت سیارکها هستند. در زمان مشاهده یک سنگ فضایی در نور مادون قرمز، تابشهای حرارتی آن قابل مشاهده بوده که می‌تواند ادازه سیاره را بهتر تعیین کرده و همچنین اطلاعاتی در مورد ترکیبات آن در اختیار بگذارد.

این حسگر دوربین جسم نزدیک به زمین به شکل مطمئن‌تر و سبکتر برای نصب بر روی یک تلسکوپ فضایی طراحی شده است. این تلسکوپ پیشنهادی پس از پرواز در مکانی چهار برابر فاصله زمین و ماه قرار گرفته تا دوربین جسم نزدیک به زمین بتواند عبور و مرور اجسام نزدیک به زمین را هر روز بدون تاثیر پوشش ابرها و نور روز مشاهده کند.

منبع : ایسنا



اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون