*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
یادآوری بارش اسدی91

یادآوری بارش اسدی91
شنبه 20 آبان 1391 - 02:30 | شاخه : | 5765 بازدید | 0 دیدگاه
یادآوری بارش اسدی91
 * آشنایی با بارش اسدی26 آبان- این تاریخ و شبهای پایانی آبان را در تقویم نجومی خود برای هر سال به یاد داشته باشید. یکی از معروف ترین بارشهای شهابی سالانه، بارش شهابی اسدی است. در حقیقت ذرات بازمانده از دنباله دار مشهور تمپل تاتل 55 پی که هر 3/33 سال یکبار بدور خورشید می گردد و پنجاه و پنجمین دنباله داری است که مدار آن به محاسبه در آمده است عامل این بارش می باشد. این دنباله دار آخرین بار در زمستان 1376 خورشیدی به کمترین فاصله با خورشید و زمین رسید(حضیض خورشیدی). چه زمانی متوقع مشاهده شهابهای این بارش باشیم؟به علت آنکه نسبت به بسیاری از دنباله دارهای عامل بارش شهابی، تمپل تاتل زود به زود به ملاقات خورشید می آید و چند سال قبل و بعد از عبور از حضیض خورشیدی بهترین بارشها را انتظار داریم تا سال 1381 در مورد این بارش همین گونه بود. هنوز هم متوقع مشاهده تعدادی شهاب در این بارش هستیم و امسال امکان مشاهده تعداد محدود تری  شهاب در ساعت برای آن پیش بینی می شود.  بارشهای شهابی مناظر بدیع آسمان و خلقت هستند که هر از چند گاهی چشم نواز می شوند. این بار بامداد جمعه 26 آبان 91، جو زمین بارش شهابی را به منظر چشمان ما می رساند که به بارش شهابی اسدی معروف است ذکر این نکته ضروری است که در بامداد شنبه 27 آبان نیز بر اساس برخی پیش بینی ها، متوقع مشاهده اوج زیبایی از این بارش باید باشیم.همانگونه که در بالا اشاره شد، دنباله دار تمپل پاتل 55 پی ، اسفند 1376 خورشیدی به ملاقات زمین آمد معمولا دو یا سه سال قبل وبعد از عبور دنباله دارها از حضیض خورشیدی ، متوقع بارش های شهابی خوبی هستیم که طی سال های قبل از 138خورشیدی، بارش های شهابی بی نظیری را از بارش اسدی در خاطر داریم.  ارتباط کانون با نام بارشدر طول هر سال این بارشها در ماههایی ثابت و وابسته به دنباله دارهای بعضاً مشهور آسمان رخ می دهند. با توجه به نام بارش می توان گفت کانون بارش از امتداد خلاف جهت حرکت شهاب های این بارش به دست می آید و کانون این بارش در صورت فلکی شیر که یکی از صورت های فلکی منطقه البروج است قرار دارد. بصورت دقیق تر می توان گفت کانون بارش اسدی در میان دایره داس(سر شیر) می باشد. عامل بارش های شهابی عموماً دنباله دار ها هستند که ذرات به جا مانده از دم آنها با جو زمین برخورد کرده و منظره زیبای بارش شخانه ها را ایجاد می کند و بارش شهابی اسدی  یکی از بارش های معروف سالیانه است که معمولا در اواخر آبان ماه هر سال رخ می دهد. 
 چگونه بارشهای شهابی را رصد کنیم؟به نظر می رسد میزان بارش ساعتی سمت الراسی آن هنوز هم رقم قابل توجهی است. فراموش نکنید با دور شدن از نور و آلودگی هوای شهرها شهاب های بیشتری را می توانید مشاهده کنید ضمن آنکه همراه داشتن نوشیدنی گرم و یک زیر انداز و کیسه خواب در سرمای شبهای پاییز به شما برای رصد آسوده تر و مشاهده شهابها این بارش را لذت بخش تر خواهد نمود. قطعاً رصدگران با تجربه می دانند که استفاده از تلسکوپ یا ابزار رصدی برای مشاهده بارش شهابی ضرورتی ندارد و با میدان دید وسیع چشم باید آنرا مشاده نمود. مسلماً این بارش ها خطری نیز برای انسان و  یا چشم ایجاد نمی کنند.  صرفاً با چشم غیر مسلح سالم می توان شهابها را  نه صرفاً در خود صورت کانون بارش  بلکه در اطراف صورت فلکی که به عنوان کانون بارش شناخته می شود، مشاهده کرد. علاقمندان با لنز های واید و نور دهی می توانند در تلفیق با مناظر طبیعی و بناهای تاریخی نسبت به ثبت شهابهای این بارش اقدام ودر صورت تمایل برای پایگاه اینترنتی انجمن ارسال تا با نام خودتان به معرض دید عموم قرار گیرد. کانون این بارش صورت فلکی اسد(شیر) است که همه شیفتگان آسمان به عنوان سمبل رسمی انجمن نجوم آماتوری ایران آنرا می شناسند.انجمن نجوم آماتوری ایران با توجه به هلال کم نور ماه که در ابتدای شب غروب خواهد کرد، فرصت تعطیل آخر هفته جاری منتهی به 25 آبان را مغتنم شمرده و رصد فصل پاییز خود را با هدف مشاهده تعدای از شهابهای این بارش و آشنایی بیش از پیش شرکت کنندگان با بارشهای شهابی قرار داده است. در این شب رصدی جذاب منتظر دیدارتان هستیم.

برخورد مکرر جو زمین با این ذرات به مرور از تعداد شهاب های بارش کاسته است بطوری که در آبان 1387 در هنگام اوج بارش شهابی اسدی حدود 10شهاب را مشاهده کردیم. در این بارش، زمین از میان دو توده بسیار قوی از ذرات غبار به جا مانده از این دنباله دار که با شماره های 1466 و 1533 شناخته می شود، عبور نمایدصورت فلکی شیر و یا اسد از جمله صور 12 گانه منطقه البروج می باشد.(پنجمین برج فلکی منطقه البروج). بارش های شهابی اساسا ذرات میلیمتری و میکرومتری کوچک است که در هنگام عبور دنباله دارها از دم آنها در فضا باقی می ماند، وجود جو در اطراف زمین باعث می شود که در هنگام برخورد این ذرات در فاصله 100کیلومتری از سطح زمین شاهد نورانی شدن این ذرات در اصطکاک با جو زمین باشیم.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون