*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
یک دلیل مناسب برای سحرخیزی

یک دلیل مناسب برای سحرخیزی
يكشنبه 18 تیر 1391 - 02:30 | شاخه : | 2627 بازدید | 0 دیدگاه
یک دلیل مناسب برای سحرخیزی
مسعود عتیقی- سرویس خبری انجمن نجوم اماتوری ایران
 هر چند تابستان فصل استراحت، دیر برخاستن از خواب و دوری از مدرسه و کار به حساب می آید و قبل از طلوع خورشید، برخاستن از خواب چندان جالب به نظر نمی رسد، اما تابستان امسال قدری متفاوت است و برای اینکه خودتان به این نکته برسید، لطفاً زنگ ساعت خود را بر روی 4:3صبح تنظیم کنید. این روزها دو سیاره پرنور خانواده خورشید بامدادان و قبل از طلوع خورشید نمایشی جذاب را به اجرا در می آورند. اگر خانه شما به سمت شرق پنجره ای دارد حتماً آنرا بگشایید و برجیس و ناهید را توامان تماشا کنید. دوش به دوش یکدیگر می درخشند و نزدیک هم جا خوش کرده اند. این بهترین شیوه برای آغاز یک روز موفق است. سیاره زیبای ناهید بعد از گذر از مقابل مهرتابان در بامداد پنج شنبه 15 تیر از میان خوشه باز ستاره ای هیادها که از اجتماع ستارگان در فاصله 153 سال نوری تشکیل شده اند گذشته است. این منظره با یک دوربین دوچشمی نجومی با جذابیت هرچه تمامتر قابل مشاهده بود.  دو روز بعد در بامداد شنبه 17 تیر ، برجیس و ناهید با ستاره مورد توجه ایرانیان باستان یعنی دبران در یک خط قرار گرفتند. ستاره ای که به سان چشم قرمز و درخشان گاو در این صورت فلکی قرار دارد.
ستاره دبران در حقیقت یک غول سرخ است که در قدر یک قابل شناسایی است. این سه جرم پر نور یک خط افقی زیبا از اجرام پر نور صبحگاهی را در بامداد روز ذکر شده ایجاد می کنند.
بامداد دوشنبه 19 تیر ناهید و دبران همچون یک جفت چشم سیاره – سیاره ای به نظر می رسند. و کمی بیش از یک درجه کمان با یکدیگر جدایی زاویه ای خواهند داشت.
یکشنبه 25 تیر نیز هلال زیبای صبحگاهی شعبان 1433 با 12 درصد روشنایی به این نمایش زیبای صبحگاهی می پیوندند و با ناهید و برجیس یک مثلث آسمانی را تشکیل خواهد داد.
 نور زمین تاب عاملی برای مشاهده بخش تیر ماه در این صبحگاه خواهد بود و گویا هلال نورانی، بزرگتر از دیسک ماه به نظر می رسد و این همان اثری است که به " درخشش داوینچی " مشهور است، چرا که داوینچی اولین کسی بود که این پدیده را شرح داد. پس در تابستان 91،  روز خود را با دنیای سحرآمیز و آسمانی ستاره شناسی آغاز و از همدمی با اجرام آسمانی انرژی مثبت بگیرید.
 
منبع برای ترجمه و تلخیص: خبرنامه دریافتی ازسازمان فضایی ناسا


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون