*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
نوستار در کمین بررسی سیاهچاله ها

نوستار در کمین بررسی سیاهچاله ها
يكشنبه 4 تیر 1391 - 02:30 | شاخه : | 3086 بازدید | 0 دیدگاه

مترجم سرکار خانم سمانه شاپوری سرویس خبری انجمن نجوم آماتوری ایران

ناسا تلسکوپ سری طیف سنجی هسته ای با نام NuSTAR را بر فراز اقیانوس آرام ، پرتاب کرد. این ماموریت به منظور کشف رموز سیاهچاله ها و اجسام شگفت انگیز دیگر آغاز شده است.

به گفته Paul Hertz این کاوشگر بی سابقه با وضوح تصویر رنگی در مقایسه با طیف سنج الکترومغناطیسی اشعه x ضعیف قبلی،پیشرفته تر است و پنجره جدیدی را به سوی کیهان می گشاید ومکمل خوبی برای ماموریت های بزرگتر ناسا به همراه فرمی و چاندرا و هابل واسپیتزرخواهد بود.
NuSTAR برای رویت پر انرژی ترین اشعه  X دریافتی از سوی کیهان مجهز شده است و همچنین می تواند از میان خاک و گاز سیاهچاله های نهان در کهکشان راه شیری و پنهان در قلب کهکشان های دورتر را رویت کند.
Fiona Harrison می گوید NuSTAR به ما برای یافتن پیچیده ترین و پر انرژی ترین سیاهچاله ها کمک می کند و به این وسیله می توانیم به ساختار کیهان پی ببریم.

حدود 13 دقیقه بعد از رها شدن راکت ، NuSTARاز راکت جدا شد و به مدار پایین نهایی خودش به دور زمین رسید.  همچنین صفحه های خورشیدی اش را به منظور شارژ کردن باتری ها باز کرد.
علاوه برسیاهچاله هاو جت های پر قدرت آنها ، NuSTAR اجسام پر انرژی کیهان، شامل بقایای ستاره های منفجر شده  راهم مطالعه خواهد کرد .این ماموریت ناسا یک کار مشترک با تلسکوپ های دیگری مثل رصد خانه اشعه X چاندرا( برای بررسی   اشعه های  Xبا انرژی پایین ) می باشد که به حل رموز کیهان می پردازند.
NuSTAR همچنین به مطالعه اتمسفر درخشان و آتشین خورشید خواهد پرداخت و دلایل گرم شدن آن را جستجو خواهد کرد.

منبع :سایت ناسا


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون