*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
شنبه 8 اردیبهشت 1403 | 17 شوال 1445 | 27 آوریل 2024
»
»
»
رصد پدیده گذر در رصدخانه زرقان فارس

رصد پدیده گذر در رصدخانه زرقان فارس
دوشنبه 22 خرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 2675 بازدید | 0 دیدگاه

اشکان هاتفی -
دبیر علمی انجمن نجوم هلال نو رصدخانه زرقان فارس
به نام خداوند گردون سپهر فروزنده ماه و ناهید و مهربا سلامانجمن نجوم هلال نو یکی از واحد های فعال در زمینه فعالیت های نجومی می باشد که سعی نموده تا سر حد امکان کلیه برنامه های نجومی را دنبال کرده و نسبت به ثبت موردی پدیده های نجومی و ارسال به سایر انجمن ها این تعامل و همکاری را با آنان داشته باشد. از آنجا که در تاریخ 17/3/91 پدیده مهم نجومی قرن در حال رخ دادن بود ، اعضاء فعال انجمن از 3 هفته قبل از آن, سعی بر آماده کردن وسائل جهت رصد این پدیده بزرگ نمودند . در ابتدای این امر با راهنمایی های دبیر علمی انجمن یک گروه ویژه جهت جستجو پارامترهای گذر مانند نحوة به دست آوردن قطر خورشید و زهره و فاصله خورشید از زمین و .. انتخاب گردید. پس از جلسات متعدد با اعضاء، آن ها توانستند کلیه پارامترهای مربوطه را از فرمول های ساده بدست آورند . در سری اقدامات بعدی گروه نسبت به ساخت درپوش جدید و نصب فیلتر خورشیدی مناسب بر روی تلسکوپ موجود در رصدخانه انجمن که یک تلسکوپ سلسترون 14 اینچ می باشد ، جهت این رویداد مهم اقدام نمودند.
انجمن نجوم هلال نو در شهر زرقان(25 کیلومتری شمال شرق شیراز) واقع می باشد . در این روزها طلوع آفتاب ساعت 6 می باشد اما بدلیل وجود کوههای بلند در افق شرقی که دید را کاهش می دهد ، رصد از ساعت 7:3به بعد امکان پذیر می شود . اعضای انجمن و افرادی که دوره های نجوم را سپری کرده بودند برای مشاهده این رویداد در رصدخانه جمع شدند. تا ساعت 9 افراد به رصد خال سیاه زهره بر چهرة مهر تابان و لکه های خورشیدی از پشت چشمی تلسکوپ پرداختند که با توضیحات دبیر علمی انجمن نیز همراه بود. طبق پیش بینی ها در ساعت 9:06 دقیقه تماس سوم اتفاق می افتاد, برای آنکه تمام افراد حاضر از دیدن این لحظة حساس بی نصیب نمانند با استفاده از اتو گایدر " " به جای چشمی, تصویر برروی مانیتور انداخته شد. یکایک افراد زمان تماس های سوم و چهارم را اندازه گیری کردند. پس از میانگین گیری از داده های جمع آوری شده زمان تماس ها به این شرح بدست آمد: تماس سوم در ساعت 9:06':54" و تماس چهارم در ساعت 9:24':07". در ادامه نیز شما را به دیدن چندین عکس که توسط اینجانب اشکان هاتفی با تلسکوپ 8 اینچ نیوتونی ویکسن و دوربین دی 45گرفته شده دعوت می نمایم.
در این عکس ها بجز سیاره زهره, لکه های خورشیدی و اثر تاریک شدگی لبه به وضوح مشخص می باشد.









اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون