*** مقاله جدید "قلهُ اندیشیدنِ عِلم" از سری مطالب "مفاهیم پایه به زبان ساده" به قلم جناب آقای دکتر حسن بلوری از اساتید دانشگاههای برلین آلمان، که طی سالیان اخیر این وبگاه بصورت اختصاصی تقدیم علاقمندان به مطالعه نموده است را در همین وبگاه میتوانید دنبال نمایید. گروه آموزش انجمن نجوم آماتوری ایران ***    
جمعه 7 اردیبهشت 1403 | 16 شوال 1445 | 26 آوریل 2024
»
»
»
برنامه های ویژه گذر سیاره ناهدی 1391

برنامه های ویژه گذر سیاره ناهدی 1391
جمعه 5 خرداد 1391 - 02:30 | شاخه : | 2540 بازدید | 0 دیدگاه

برنامه های گذرسیاره ناهید از مقابل مهر-
بعد از آنکه پس از 122 سال انتظار، منجمان ایرانی در سال 1383 خورشیدی موفق به رصد مراحل کامل گذر سیاره ناهید از جلو خورشید شدند، آخرین فرصت برای وداع با گذر این سیاره همسایه در روز چهارشنبه 17 خرداد 1391 در اختیارعلاقمندان است تا برای 105 سال دیگر با این واقعه جذاب بدرود بگویند. از آنجا که انجمن نجوم آماتوری ایران همواره در کلیه طرحها و رویدادهای نجومی پیشگام ومشتاق برنامه های اصولی هم در زمینه اطلاع رسانی جامع و هم بررسی تخصصی واقعه بوده است، امسال نیز با  برنامه های مدون به استقبال گذر زهره رفته است.
در این راستا ابتدا برای تجمیع توانمندیها و جلوگیری از موازی کاری و اتلاف توان با امضا تفاهم نامه ای با انجمن نجوم ایران، این دو مرکز پر توان وبا سابقه طرح جامع ملی را مشترکاً به اجرا درخواهند آورد که به شرح ذیل است:
1- مکاتبه با وزارتخانه ها و مراکز مرتبط جهت اطلاع رسانی، ایجاد هماهنگی، همکاری و تامین زیر ساختهای لازم برای مواجهه مناسب و در خور با این واقعه که از جمله به پیشنهاد حذف آزمون مدارس در روزهای 17 و 18 خرداد به وزیرمحترم آموزش و پروش ارایه و با وجود محدودیت زمانی تا گذر برای تحقق این مهم وعده داده شده است می توان اشاره نمود.
2- برگزاری همایش تخصصی یک روزه برای آشنایی عموم علاقمندان و متخصصان امر با این پدیده جذاب از دیگر برنامه ریزیهای مشترک انجام شده است.
این همایش در روز پنج شنبه 11  خرداد ماه 91 در سالن شهید بهشتی سازمان زمین شناسی کشور واقع در میدان آزادی، ابتدای بلوار معراج، سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کل کشور از ساعت 08:3صبح با پذیرش مدعوین و اساتید آغاز می گردد و تا ساعت 17:3همان روز با سخنرانیها و کارگاههای آموزشی در زمینه گذر و افزایش تجارب شرکت کنندگان همراه خواهد بود. این برنامه همچون سایر برنامه های انجمن نجوم آماتوری ایران واین بار در همکاری با انجمن نجوم ایران، رایگان می باشد. ثبت نام و دریافت کد رهگیری همایش الزامی اشت.
3- رصد عمومی این واقعه برای علاقمندان برنامه ریزی شده است. در این طرح ضمن دعوت از گروههای سایر نقاط کشور برای اجرای طرحهای رصدی عمومی، آمادگی کمیته برنامه ریزی گذر سیاره ناهید را برای انجام پشتیبانیهای لازم و خبر رسانی مناسب در این زمینه اعلام می دارد.
بدیهی است با وجود کلانشهری همچون پایتخت برای نقاط مختلف آن می بایست  نظیر برنامه رصد گذر در سال 1383، سایتهای رصدی را انتخاب  تا ضمن جلوگیری از اتلاف وقت وهزینه همگان بتوانند از برنامه رصدی این واقعه از ساعت 05:48 بامداد همزمان با طلوع خورشید در تهران، با حضورکارشناسان و دوستان ستاره شناس پر توان و با تجربه و با استفاده از چند دستگاه تلسکوپ مجهز به فیلتر رصد بی خطر خورشید، امکان رصد عموم مردم پایتخت نیز بهره مند گردند. این پایگاهها در جنوب، شمال، شرق، غرب و و مرکز پایتخت پس از بررسیهای کارشناسی انتخاب و به اطلاع عموم خواهد رسید. رصد عمومی باز هم بصورت رایگان در سایتهای منتخب رصدی این طرح، تا ساعت 09:23 صبح روز چهارشنبه 17 خرداد 91 ادامه خواهد داشت. توصیه می شود برای جلوگیری ازازدحام علاقمندان در کنار تلسکوپها، افراد شرکت کننده در همان ساعات اولیه در محل برگزاری طرح عمومی رصد حضور یابند.
4- بررسی تخصصی پدیده آنهم در زمان تماس سوم و ایجاد امکان حضور در پروژه های بین المللی بدین منظور بخش دیگری از برنامه های وسیع و جامع طرح رصد پدیده تاریخی گذر سیاره ناهید از مقابل خورشید است. با توجه به طلوع زود هنگام خورشید در شرق کشور(حدود نیم ساعت) و ایجاد فرصت بیشتر برای ثبت تصاویر این واقعه نادر که تا 105 سال ، 5 نسل علمی کشور از دیدار آن محروم می مانند، در این طرح مشترک پیش بینی شده است که رصدگران با تجربه بر اساس توانمندیهای خود گروه بندی و با توجه به شرایط مناسبتر از نظر طلوع در استان خراسان رضوی و وجود امکانات خوب و کامل آن استان، گروه ویژه پژوهش به استان مذکور از صبح سه شنبه 16 خرداد اعزام و تا شامگاه پنج شنبه 18 خرداد در یک سفر علمی با وجود واقعه ای تاریخی حضور خواهند داشت. برای ثبت نام علاقمندان می توانند به بخش ثبت نام ویژه این رصد مراجعه و اطلاعات لازم را بزودی دریافت نمایند.
5- پس از گذرسیاره زهره از مقابل خورشید تلاش خواهیم کرد با عکسهای منجمان آماتور کشور، نمایشگاه عکسی بزرگ بر پا تا علاقمندان در این طرح ملی کارهای خود را ارایه و از جوایز طرح بهره مند گردند. اجرای همایش و سخنرانی برای جمع بندی تلاشهای رصدی در کشور و انتخاب برترین ها با حضور اساتید بزرگ از انجمن نجوم ایران و کارشناسان انجمن نجوم آماتوری ایران به اجرا در خواهد آمد. زمان و مکان همایش پس از گذر نیز متعاقباً اعلام خواهد شد.
 
از کلیه اساتید، آماتورهای ستاره شناسی، اعضای انجمن و علاقمندان برای استفاده از کلیه برنامه ها دعوت بعمل می آید.انجمن نجوم ایران وانجمن نجوم آماتوری ایران امیدوارند تا  میزبان خوبی برای اساتید، آماتورهای این رشته در کشور وعلاقمندان به نجوم در کلیه برنامه ها باشند.


اشتراک گذاری در:

بیان دیدگاه

- لطفاً نام و دیدگاه‌ خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
- سایت انجمن نجوم آماتوری ایران مجاز به ویرایش ادبی دیدگاه‌ها است.
- دیدگاه‌هایی که حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی و موارد مغایر با قوانین کشور باشند منتشر نخواهند شد.
- دیدگاه‌ها پس از تأیید منتشر می‌شوند.
نام:(اجباری)
رایانامه:(اجباری)
دیدگاه:

کد امنیتی:
(از چپ به راست)
https://www.instagram.com/iranastronomy/
هم اکنون